قدم‌های ماندگار در جاده‌ اقتصاد ایران

محمدحسین‌ تمدن جهرمی، چهره ماندگار اقتصاد و مولف بیش از 10 کتاب ماندگار این عرصه معتقد بود: برای درک درست از وضعیت اقتصادی، شناخت ابعاد حقوقی، سیاسی و روان‌شناختی لازم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روحیه‌اش با طب که به اصرار پدر برای ادامه تحصیل برگزیده بود، سازگار نبود و حقوق را برای ادامه راه انتخاب می‌کند. محمد‌حسین تمدن‌جهرمی،‌ چهره ماندگار اقتصاد،‌ متولد 1304 جهرم، سرانجام در سال 1325 از دانشگاه تهران در رشته حقوق، لیسانس می‌گیرد و راهی لندن می‌شود. پس از یک سال تحصیل در رشته مدیریت اقتصاد و اجتماعی، گواهینامه این رشته را دریافت و پس از بازگشت به تهران در حرفه وکالت مشغول به‌کار می‌شود.

اقتصاد، انتخاب آخر
محمد‌حسین جوان و تحصیل کرده، تصمیم نهایی‌اش را برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد می‌گیرد و در سال 1339 در آزمون ورودی مقطع دکترای این رشته شرکت می‌کند و راهی انگلستان می‌شود. درباره علاقه‌مندی‌اش به

استاد ماندگار اقتصاد،‌ بیش از 10 کتاب با عنوان‌های «روش تحقیق در اقتصاد»، «روانشناسی اقتصادی»، «منطق علوم اجتماعی»، «اقتصاد کلان، اقتصاد خرد» «نظام‌های اقتصادی»، «آمار»، «سیاست و حکومت در کشورهای باختری»، «جامعه‌شناسی اقتصادی»، «متدولوژی علم اقتصاد»، «برنامه‌ریزی اقتصادی»، «مسایل پیش‌بینی اقتصادی»، «تجزیه و تحلیل اقتصادی»، «اقتصاد بخش عمومی» و «مالیه بین‌الملل»را در رشته‌ اقتصاد نوشته است.

اقتصاد می‌گوید: «از دورانی که در دانشکده حقوق مشغول بودم، کتاب‌ها و نشریات اقتصادی به‌ویژه نوشته‌های اقتصاددانان به اصطلاح دگراندیش را مطالعه می‌کردم، اما چون درس‌های اقتصادی ارایه شده در دانشکده نظرم را جلب نمی‌کرد، رشته قضایی را دنبال کردم. هنگامی که برای گذراندن یک دوره مطالعاتی یک‌ساله به مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن رفتم، تحت تاثیر زیربنای سخت و محکم این علم قرارگرفتم و تصمیم قطعی و حضور در این رشته را از همان زمان شروع کردم.»
 
برای دکترای اقتصاد، گرایش برنامه‌ریزی را انتخاب و از رساله‌اش با موضوع «مقایسه نظام برنامه‌ریزی فرانسه و یوگسلاوی» دفاع می‌کند. بعد از دریافت مدرک دکترا در سال 1334 راهی میهن می‌شود و در موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی اقتصادی تهران استخدام و زیر‌نظر استاد کهنه‌کار اقتصاد ایران، مرحوم ‌پیرنیا، مشغول به‌کار می‌شود. 

سوابق و فعالیت‌های آموزشی
15 سال عضو ایرانی دیوان بین‌الملل داوری بازرگانی (پاریس)، مدیریت گروه آموزشی اقتصاد سیاسی، عضویت در هیات ممیزه دانشگاه تهران در چندین دوره، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و دانشیار اقتصاد دانشگاه تهران و تدریس در دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، امام صادق (ع)، شهید بهشتی و تربیت مدرس، از جمله سوابق علمی استاد و چهره ماندگار اقتصاد ایران، دکتر محمد‌حسین تمدن جهرمی است. استاد جهرمی، ‌در سال 1369 نیز به‌عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران معرفی شده بود.

آثار ماندگار استاد 
استاد ماندگار اقتصاد،‌ بیش از 10 کتاب با عنوان‌های «روش تحقیق در اقتصاد»، «روانشناسی اقتصادی»، «منطق علوم اجتماعی»، «اقتصاد کلان، اقتصاد

سوگندنامه اقتصادی، یکی از طرح‌هایی است که دکتر محمد‌حسین تمدن جهرمی،‌ در زمان تدریسش در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ارایه کرد.

خرد» «نظام‌های اقتصادی»، «آمار»، «سیاست و حکومت در کشورهای باختری»، «جامعه‌شناسی اقتصادی»، «متدولوژی علم اقتصاد»، «برنامه‌ریزی اقتصادی»، «مسایل پیش‌بینی اقتصادی»، «تجزیه و تحلیل اقتصادی»، «اقتصاد بخش عمومی» و «مالیه بین‌الملل»را در رشته‌ اقتصاد نوشته است. 

«رویارویی مکاتب اقتصادی» نیز عنوان اثر مشترکی از استاد محمد‌حسین‌جهرمی،  دکتر باقر قدیری و دکتر احمد فرجی‌دانا است.

در بخش مقاله نیز آثاری همچون «ارتقای علم و فناوری و نقش جامعه علمی»، «پیرامون مفاهیم علمی و فلسفه علم»، «زمینه‌های عمده فعالیت علمی جیمز بوکانان»، «ابوریحان بیرونی» و «اقتصاد رفاه لیبرالیستی آیا وجود دارد؟» را ارایه کرده است. 

مبدع سوگند‌نامه اقتصادی
سوگندنامه اقتصادی، یکی از طرح‌هایی است که دکتر محمد‌حسین تمدن جهرمی،‌ در زمان تدریسش در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ارایه کرد. استاد درباره این سوگندنامه گفته بود:

وی معتقد بود: «برای تجزیه و تحلیل وضع جاری و تدوین سیاست موثر نمی‌توان تنها به تئوری اقتصادی صرف تکیه داشت، بلکه لازم است علاوه بر کسب اطلاعات کامل و داده‌های آماری و شاخص‌های دقیق، به جنبه‌ها و ابعاد دیگر جامعه از جمله ابعاد حقوقی، سیاسی، جامعه‌شناختی و روان‌شناسی اجتماعی توجه کافی داشت.»

«همان‌طور كه وظايف و تكاليف پزشكان در برابر جامعه از دوران‌های قديم در سندی به نام «قسم‌نامه بقراط» بيان شده است، همان‌گونه كه فيزيكدانان اتمی در آستانه جنگ‌جهاني دوم و بعد از آن خود را موظف ديدند مسووليت خويشتن را در مقابله با سوءاستفاده‌های وحشتناک از كشفيات علمی و جلوگيری از كشتار‌های دسته ‌جمعی اعلام كنند، آيا می‌توانیم برای اقتصاددانان نيز يک «سوگندنامه» در زمينه وظايف و مسووليت‌های اجتماعی آن‌ها تنظيم و ارایه كنيم؟ 

به‌طور تصادفی در صفحه آخر كتابی با عنوان «اقتصاد و اخلاق» كه در سال 1992 در آلمان انتشار يافت، سوگندنامه‌ای يافتم كه از سوی دو اقتصاددان از همان كشور تدوين و پيشنهاد شده است. اين سوگندنامه، اقتصاددان را به ايجاد رفاه برای همه نوع بشر و نسل‌های آينده، به پيشرفت دادن علم اقتصاد و ديگر علوم‌اجتماعی، به دفاع از آزادی و به آشكار ساختن صريح قضاوت‌های ارزشی خود متعهد می‌سازد.»

توصیه ماندگار استاد 
محمدحسین جهرمی، چهره ماندگار اقتصاد، 27 اسفند‌ماه 1391 به دیار باقی شتافت. وی معتقد بود: «برای تجزیه و تحلیل وضع جاری و تدوین سیاست موثر نمی‌توان تنها به تئوری اقتصادی صرف تکیه داشت، بلکه لازم است علاوه بر کسب اطلاعات کامل و داده‌های آماری و شاخص‌های دقیق، به جنبه‌ها و ابعاد دیگر جامعه از جمله ابعاد حقوقی، سیاسی، جامعه‌شناختی و روان‌شناسی اجتماعی توجه کافی داشت.»


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری