کتاب های علوم عملی همچنان، مقام سومی هستند

  کتاب های علوم عملی همچنان، مقام سومی هستند

براساس گزارش بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی «خانه کتاب» از پنجم تا نهم بهمن ماه، کتاب های حوزه علوم عملی با 174 عنوان کتاب، جایگاه سوم نشر را به خود اختصاص دادند. این حوزه هفته گذشته نیز مقام سوم را کسب کرده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی «خانه کتاب»‌ در گزارش هفتگی خود (پنجم تا نهم بهمن ماه) از انتشار یک هزار و 158 عنوان کتاب در 12 حوزه مطالعاتی خبر داد که در این میان کتاب‌های حوزه علوم عملی با 174 عنوان، جایگاه سوم پُرتالیف‌ترین‌ها را به خود اختصاص دادند.

پیشتازی ناشران تهرانی در حوزه علوم عملی
براساس این گزارش، در مجموع شمارگان آثار منتشر شده در حوزه علوم عملی، یک‌هزار و 640 نسخه است. در این حوزه مطالعاتی، 132 کتاب تالیفی و‌ 42 اثر نیز ترجمه‌ای است که از این تعداد، 135 اثر نخستین‌بار و 39 اثر نیز با تجدید چاپ به بازار نشر عرضه شده‌اند.

ناشران تهرانی در طول این مدت، مانند هفته‌های پیشین با چاپ و نشر 124 اثر در برابر 50 اثر، از ناشران شهرستانی پیشی گرفتند.

مولفان علوم طبیعی و ریاضیات، فعال تر از مترجمان
براساس اعلام خانه کتاب، همچنین در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات در مجموع 40 عنوان کتاب منتشر شده که از این میان 29 عنوان تالیفی و 11 اثر نیز در حوزه ترجمه به چاپ رسیده‌ است.

ناشران تهرانی، در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز پیشتاز بوده‌اند. سهم تهرانی‌‌ها در هفته گذشته تولید 31 کتاب بوده و این در حالی است که ناشران شهرستانی تنها 9 اثر را به مخاطبانشان عرضه کرده‌اند.

میانگین شمارگان آثار حوزه علوم طبیعی و ریاضیات در این مدت، یک‌هزار و 868 نسخه و میانگین تعداد صفحات نیز 271 اعلام شده است.

شاخص های آماری
براساس شاخص‌های آماری منتشر شده از سوی خانه کتاب، در حوزه کتاب‌های عمومی هفته گذشته، کتاب «جامع درد» اثر فرناد ایمانی به بهای 80 هزار تومان، گران ترین کتاب محسوب می شود. این اثر را انتشارات نوربخش با شمارگان یک هزار نسخه در 624 صفحه راهی بازار نشر کرده است.

در میان کتاب های عمومی، «آموزش مفهومی گرامر زبان انگلیسی» اثر محمد سجاد شوقیان با شمارگان 50 نسخه، کمترین شمارگان را به خود اختصاص داد. انتشارات ایرانا رسانه این اثر را در 56 صفحه به بهای 6 هزار تومان منتشر کرده است.

شاخص های آماری کتاب های کمک درسی بیانگر این مطلب اند که کتاب «خلاصه نویسی شده ادبیات فارسی کنکور (جامع)» اثر حبیب زنده دل به بهای 50 هزار تومان، گران ترین کتاب هفته گذشته است. نخستین چاپ این اثر را انتشارات نگرش روز با شمارگان 500 نسخه در 380 صفحه راهی بازار نشر کرده است.

همچنین کتاب «جامع کنکور زیست شناسی» اثر محمد ابراهیمی در 900 صفحه، بیشترین تعداد صفحات کتاب های هفته گذشته را به خود اختصاص داده است. این اثر از سوی انتشارات خانه زیست شناسی با شمارگان 500 نسخه به بهای 44 هزار تومان منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری