تولید 450 کتاب در بیش از چهار دهه

مرکز نشر دانشگاه شیراز، طی بیش از چهل سال فعالیت، بیش از 450 عنوان کتاب را به چاپ رسانده و در سال‌جاری نیز، 29 عنوان کتاب جدید را روانه بازار کتاب کرده است.*

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- مرکز نشر دانشگاه شیراز، در سال 1347 تاسیس شده است. این مرکز انتشاراتی طی سال‌ها فعالیت در حوزه کتاب‌های دانشگاهی، تا به امروز در 9 رشته علمی پزشکی، دامپزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی،‌ زبان‌‌شناسی، هنر و معماری و و زبان انگلیس، به چاپ کتاب‌های دانشگاهی اقدام کرده است.

اعتلای سطح علمی؛ هدف مرکز نشر
محمد‌علی رنجبر، رییس انتشارات دانشگاه شیراز، نحوه تاسیس و اهداف کاری این مرکز نشر، اظهار کرد:‌ مرکز نشر دانشگاه شیراز، از سال 1351 از «سازمان انتشارات» به «شورای انتشارات» تغییر نام یافت و پس از انقلاب اسلامی با عنوان «مرکز نشر» شناخته شد. هدف این مرکز، کمک به اعتلای سطح علمی دانشگاه شیراز از طریق انتشار آثار تالیفی و ترجمه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه است که به‌طور شخصی و یا با همکاری دیگر مولفان، اثری را تولید کرده‌اند. 

انتشار آثار با رعایت کامل قوانین تالیف و داوری
وی درباره فرآیند چاپ آثار، گفت: این آثار به همت اعضای هیات علمی به معاونت پژوهشی دانشکده مربوطه، عرضه می‏‌شود و در آنجا براساس فرم‏‌های مشخص و متناسب با مرتبه و تعداد آثار چاپ شده عضو هیات علمی، برای هیات داوری (یک تا سه داور) ارسال می‏‌شود.

رنجبر ادامه داد: مرحله نهایی بررسی سیر داوری اثر و کیفیت علمی آن در شورای انتشارات که محل حضور نمایندگان کلیه دانشکده‌‏های دانشگاه شیراز است،

مرکز نشر دانشگاه شیراز در نزدیک به 45 سال فعالیت خود، توانسته 450 اثر علمی را با طی کردن مراحل داوری و با شماره ویژه انتشارات را همراه با ده‌ها کتاب و نشریه متفرقه دیگر، به چاپ برساند تا از این طریق بخش قابل توجهی از نیازهای علمی و پژوهشی دانشگاه شیراز را تامین کند.

صورت می‏‌گیرد. شورای انتشارات در صورت ضرورت، رای به اصلاح یا ویراستاری علمی و ادبی اثر صادر می‏‌کند و در صورت تصویب چاپ، تیراژ و نوع چاپ (رنگی یا غیررنگی) را مشخص می‌‏کند.

450 کتاب؛ حاصل سه دهه فعالیت
این مسوول افزود: مرکز نشر دانشگاه شیراز در نزدیک به 45 سال فعالیت خود، توانسته 450 اثر علمی را با طی کردن مراحل داوری و با شماره ویژه انتشارات را همراه با ده‌ها کتاب و نشریه متفرقه دیگر، به چاپ برساند تا از این طریق بخش قابل توجهی از نیازهای علمی و پژوهشی دانشگاه شیراز را تامین کند. بسیاری از این آثار، به‌عنوان کتاب مرجع درسی شناخته شده‏‌اند و با چاپ‌های مکرر در بسیاری شاخه‌ها در توسعه علمی کشور تاثیرگذار بوده‌اند.

آشنایی با 14 اثر متولد سال 92 
رییس مرکز نشر دانشگاه شیراز، درباره آثار جدید چاپ شده از سوی این دانشگاه در سال 92، گفت: دانشگاه شیراز در سال‌جاری، 14 عنوان کتاب را نخستین‌بار به چاپ رسانده است. کتاب «فناوری نانو: اصول و کاربردها» با ترجمه کمال جانقربان و همکاران وی، «روش‌های تحلیل چند‌متغیری» اثر محمود بحرانی، «اپیدمیولوژی بالینی دامپزشکی» تالیف حمیدرضا قیصری و همکار وی و «ژنتیک مولکولی باکتری‌ها» با ترجمه رویا فیروزی، از جمله این آثار هستند. 

رنجبر ادامه داد: ‌«انتخاب مواد در طراحی مکانیکی» اثر سیروس جواد‌پور، «حسابداری مدیریت پیشرفته» تالیف محمد نمازی، «موارد پیشرفته در تحلیل چاه‌آزمایی» نوشته فریدون اسماعیل‌زاده، «انگل‌های با منشا غذا» اثر سعید حسن‌زاده و «اقتصاد خرد میانه» با گردآوری احمد صدرایی جواهری، از دیگر عناوینی است که در سال 92 نخستین‌بار از سوی مرکز نشر دانشگاه شیراز به چاپ رسیده‌اند.

15 اثر تجدیدچاپ شدند 
وی با بیان این‌که در میان آثار منتشر شده از سوی این مرکز نشر در سال جاری، 15 کتاب تجدیدچاپی به چشم می‌خورد، اظهار کرد: 13 عنوان از کتاب‌های تجدیدچاپ شده از این مجموعه، مختص دانشجویان

دانشگاه شیراز در سال‌جاری، 14 عنوان کتاب را نخستین‌بار به چاپ رسانده است.

فنی و مهندسی با گرایش‌هایی مانند مهندسی صنایع، کشاورزی و ریاضی است.

رییس مرکز نشر دانشگاه شیراز، افزود: در میان این آثار کتاب «تاکسونومی گیاهی و سیستماتیک زیستی» اثر احمدرضا خسروی به چاپ چهارم رسیده و «فرآوری گیاهان علوفه‌ای» تالیف محمدجعفر بحرانی نیز، سومین حضورش در بازار نشر را تجربه می‌کند. 

به گفته وی، جلد نخست کتاب «گیاه‌افزایی» اثر دکتر مرتضی خوشخوی، مهمترین کتاب علوم کشاورزی است که از سوی این مرکز نشر به چاپ نهم رسیده است.

رنجبر عنوان کرد: کتاب «فیزیولوژی پس از برداشت» اثر دکتر مجید راحمی در چاپ هفتم و «اصول نوین باغبانی» تالیف مرتضی خوشخوی نیز در دومین نوبت چاپ منتشر شده‌اند.

وی در ادامه معرفی این آثار گفت: «دستورکار آزمایشگاه‌های شیمی آلی یک و دو» اثر ثریا اوصیا برای مطالعه دانشجویان شیمی به چاپ پنجم رسیده و «آمار ناپارامتری» اثر دکتر جواد بهبودیان نیز چاپ ششم خود را تجربه کرده است. همچنین جلد نخست «مبانی پراش پرتوایکس» نوشته بیژن اعتمادی و همکار وی نیز برای پنجمین بار به چاپ رسیده است. 

رییس مرکز نشر دانشگاه شیراز، در پایان اظهار کرد: چاپ نهم «پرورش گاو شیری» با گردآوری محمدجواد ضمیری، چاپ هشتم «مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر برای کودکان» نوشته سیما شهیم، چاپ دوم «اصول بلور‌شناسی نوری» تالیف فریدون مهرابی و همچنین چاپ دوم «تحقیق در عملیات 1 برنامه‏ ریزی خطی» اثر محمدباقر احمدی، نیز دیگر عناوین تجدیدچاپی مرکز نشر دانشگاه شیراز در سال 92 را تشکیل می‌دهند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری