روش‌های مدیریت دارایی‌ها خواندنی شد

«مدیریت داریی‌ها:PAS 55-1 PAS 55-2» با شناسایی انواع دارایی‌های سازمانی و شیوه اداره آن‌ها به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «مدیریت داریی‌ها:PAS 55-1 PAS 55-2» به همت موسسه استاندارد‌های بریتانیا، منتشر و به قلم دکتر علی زواشکیانی و محسن ربیعی ترجمه و از سوی انتشارات آریانا قلم به بازار نشر عرضه شده است.

دو بخش اصلی کتاب با عنوان‌های «راهنمای مدیریت بهینه دارایی‌های فیزیکی (PAS 55-1)» و «دستور‌العمل‌هایی برای اجرای بخش اول (PAS 55-2) شامل هشت زیر بخش است.
 
چهار زیر بخش، بخش نخست کتاب علاوه بر مقدمه، شامل منابع، اصطلاحات و تعاریف و الزامات سیستم مدیریت دارایی‌ها است. از مهم‌ترین مباحث آن‌ نیز می‌توان به مدیریت داراییها چیست؟، انواع دارایی، ساختار سسیستم دارایی‌ها، اهداف عینی مدیریت دارایی‌ها و بازنگری مدیریت اشاره کرد.

محققان موسسه استاندارد‌های بریتانیا، در تعریف مدیریت دارایی‌ها آورده‌اند، شیوه‌ها و فعالیت‌هایی منظم و هماهنگ که سازمان از طریق آن‌ها دارایی‌ها و سیستم‌های دارایی‌ها و نیز هزینه‌ها و ریسک‌ها و عملکرد‌ آن‌ها را در طی چرخه عمر دارایی‌ها، با هدف تحقق برنامه استراتژیک سازمانی، به‌طور بهنیه و پایدار مدیریت می‌کند. 

نویسندگان در ادامه به انواع دارایی‌ها اشاره و آن‌ها را به فیزیکی، انسانی، مالی، نامشهود و اطلاعاتی تقسیم می‌کنند.

بخش دوم نیز با چهار زیر بخش مقدمه، دامنه کاربرد، مراجع، اصطلاحات و تعاریف و الزامات سیستم مدیریت دارایی‌ها مشخص شده است. از جمله مهم‌ترین مباحث این چهار بخش می‌توان به مدیریت دارایی‌ها چیست؟، ابعاد مدیریت منسجم دارایی‌ها، برنامه‌ها، اهداف عینی و استراتژی مدیریت دارایی‌ها اشاره کرد.

نویسندگان، در تشریح ابعاد مدیریت دارایی‌ها آورده‌اند، مدیریت دارایی‌‌ها، نگاهی کل‌نگر است که قادر است بخش‌های مختلف سازمان را در راستای تحقق اهداف استراتژیک، مشترک، متحد سازد. 

مولفان همچنین به تصمیم‌گیری در مدیریت داریی‌ها اشاره می‌کنند و می‌آورند که تصمیم‌گیری خوب، نقش حیاتی در مدیریت منسجم داریی‌ها دارد. این کار نیازمند برخورداری از اطلاعات کافی درباره دارایی‌ها و قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها است.

نخستین چاپ کتاب «مدیریت داریی‌ها:PAS 55-1 PAS 55-2» با شمارگان یک هزار و 500 نسخه، در 145 صفحه و به بهای 19 هزار و 500  تومان به همت انتشارات آریانا قلم به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری