ترجمه یک اثر جدید در حوزه بیمه

کتاب «روش‌های محاسباتی هوشمند در صنعت بيمه: نظريه و کاربرد» نوشته آرنولد شاپیرو‌، توسط محسن قره‌خانی ترجمه شد.

دکتر محسن قره‌خانی، مترجم آثار حوزه بیمه، ‌در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ترجمه این اثر، اظهار کرد: کتاب «روش‌های محاسباتی هوشمند در صنعت بيمه: نظريه و کاربرد» نوشته پروفسور آرنولد شاپیرو، مدرس دانشگاه پنسیلوانیا و متخصص مدیریت ریسک بیمه، را بعد از یک سال، به‌صورت گروهی در 16 فصل به پایان رساندیم.

وی افزود: «روش‌های محاسباتی هوشمند در صنعت بيمه: نظريه و کاربرد» به روش‌های محاسباتی جدید در حوزه صنعت بیمه اشاره دارد که در اصطلاح به روش‌های هوشمند و ابتکاری نیز معروفند. این روش بیشتر زمانی استفاده می‌شود که با دیتا‌های فراوان مواجه هستیم. به‌عنوان نمونه،‌ محاسبه قیمت‌گذاری محصولات بیمه،‌ ارزیابی ریسک، سرمایه‌گذاری و کشف تقلب، از جمله کاربرد‌های این روش محاسباتی است.

قره‌خانی، در ادامه گفت: به دلیل مباحث تخصصی، هر فصل این کتاب به قلم سه تا چهار نفر از مولفان حوزه بیمه نوشته شده و در نهایت به قلم پروفسور آرنولد شاپیرو جمع‌بندی و ویرایش شده است.

وی درباره مخاطبان اصلی این اثر، عنوان کرد: این اثر به‌عنوان یک منبع درسی به حساب نمی‌آید، زیرا به اصول مبانی حوزه بیمه اشاره‌ای ندارد. به عبارتی دیگر دانشجویان می‌توانند برای گرفتن ایده، از این منبع استفاده کنند. محققان، کارشناسان و سرمایه‌گذاران حوزه صنعت بیمه از مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

قره‌خانی، با اشاره به این مطلب که در حوزه ترجمه آثار حوزه بیمه با ضعف مواجهیم، گفت: این کتاب، در مجموع شامل سی مقاله تحقیقاتی است که در نتیجه جستجو اینترنتی انتخاب شده و هنوز قیمت آن نهایی نشده است. این اثر از سوی پژوهشکده بیمه منتشر خواهد شد. 

دکتر محسن قره‌خانی، دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت است. وی جلد سوم کتاب «مبانی نرخ‌گذاری CAS» را ترجمه کرده و چهار کتاب دیگر در این حوزه را نیز آماده انتشار دارد./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری