دولت‌‌ها از آثار فاخر حمایت کنند

مهدی فتح‌اله، در حاشیه آیین اختتامیه سی و یکمین جایزه کتاب سال، حمایت دولت‌ها از آثار فاخر را، زمینه‌ساز جهانی شدن آثار مولفان ایرانی دانست.

دکتر مهدی فتح‌اله، مولف کتاب «پیکره عمومی دانش مدیریت فرآیند‌های کسب و کار BPM CBOK» که در بخش علوم کاربردی شاخه مهندسی صنایع، سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: توجه به فرآیند‌ها می‌تواند برای شرکت‌ها و سازمان‌ها،  رقابت ایجاد کند. در حوزه مهندسی صنایع، ساماندهی توالی منطقی اقدامات ‌به بنگاه‌ها، اعم از خصوصی و دولتی، موجب ارتقا ء کیفی می‌شود که این توالی با عنوان فرآیند‌ها مطرح می‌شود. در این کتاب سعی شد به طراحی،‌ بازسازی، بهبود و چگونگی مدیریت فرآیند‌ها برای حصول این رقابت برای سازمان‌ها توجه شود. ‌

وی در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی این اثر در

در این اثر سعی شد، متدولوژی معماری فرآیند به‌صورت الگوریتم گام به گام که قابل پیاده‌سازی در عرصه کاربردی باشد به‌عنوان اصلی‌ترین ویژگی مطرح شود.

مقایسه با آثار مشابه، افزود: در این اثر سعی شد، متدولوژی معماری فرآیند به‌صورت الگوریتم گام به گام که قابل پیاده‌سازی در عرصه کاربردی باشد به‌عنوان اصلی‌ترین ویژگی مطرح شود. بنابر‌این معتقدم،‌ پرداختن به مسایل علمی و آکادمیک در این اثر، روشی را ارایه کرده که مخاطبان و متولیان این حوزه می‌توانند به‌صورت گام به گام مباحث را دنبال کنند. 

رونق کسب و کار فرهنگی، رسالت‌ دولت‌ها
رییس موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی، درباره نقش برگزاری جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی در تشویق مولفان و مترجمان، گفت: رونق به کسب‌وکار فرهنگی، یکی از رسالت‌‌‌های دولت‌ها است. البته این رونق به هیچ وجه به معنای توجه صرف به جنبه‌های اقتصادی نیست. بلکه این توجه به معنای ارج نهادن به کتاب، کتاب‌خوان، به مولف و همه دست‌اندکاران امر کتاب، اعم از ناشر و نویسنده است. به نظرم این امر باید در کشور تبلیغ و ترویج شود تا این گروه از آثار مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرند که بتوانند از این طریق نشرشان را توسعه دهند. معتقدم با توجه به این فرآیند، شاهد افزایش ارتقا سطح آگاهی‌ها

با اتخاذ ساز و کار دولتی به‌ویژه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس حمایت‌های هدفمند، آثار فاخر قابلیت انتشار در دو سطح ملی به شکل گسترده‌تر و در عرصه بین‌‌الملل با کیفیت بالاتر از لحاظ ظاهر، توزیع مناسب و عرضه مستقیم به مخاطبان تخصصی فراهم خواهد شد.

خواهیم بود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ايران، در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمینه‌های جهانی شدن آثار مولفان ایرانی، اظهار کرد: با توجه به این مطلب که یک مولف و مترجم توانایی نشر آثارش را در سطح جهانی ندارد و با وجود محدودیت‌های فراوان در حوزه چاپ و نشر، بخشی از حمایت‌های دولتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای رفع این مشکلات تدوین شود. 

حمایت‌های هدفمند از آثار فاخر
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با اتخاذ ساز و کار دولتی به‌ویژه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس حمایت‌های هدفمند، آثار فاخر قابلیت انتشار در دو سطح ملی به شکل گسترده‌تر و در عرصه بین‌‌الملل با کیفیت بالاتر از لحاظ ظاهر، توزیع مناسب و عرضه مستقیم به مخاطبان تخصصی فراهم خواهد شد.

فتح‌اله، در پایان با اشاره به نقش مولفان در عرضه جهانی آثار ایرانی عنوان کرد: معتقدم، تالیف بیشتر یک کار دلی است و خیلی نمی‌توان با دید اقتصادی به آن نگاه کرد و اگر یک مولف و مترجم اعتقاد به کار علمی داشته باشد، به‌طور قطع بعد گسترده‌تری پیدا خواهد کرد. 

دکتر مهدی فتح‌اله، متولد 1352،‌ دانش‌آموخته مقطع دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرج است. وی همچنین مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی است./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری