این کتاب، حاصل 16 سال تحقیق است

محسن محمد‌زاده، در حاشیه آیین برگزاری سی و یکمین جایزه کتاب سال، کتاب «آمار فضایی و کاربردهای آن» را حاصل 16 سال تحقیق دانست.

محسن محمد‌زاده، مولف کتاب «آمار فضایی و کاربردهای آن» که در بخش علوم اجتماعی شاخه آمار، موفق به دریافت نشان شایسته تقدیر از سی و یکمین جایزه کتاب سال شد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب که به‌طور اختصاصی

این کتاب که شامل روش‌های نوین آماری است، نخستین‌بار در کشور تالیف شده است.

تالیف شده، محصول تحقیقات و مقاله‌هایی است که در مدت 16 سال با کمک دانشجویان و در محافل بین‌المللی عرضه شده است. 

این استاد تمام رشته آمار در دانشگاه تربیت مدرس، افزود: این کتاب که شامل روش‌های نوین آماری است، نخستین‌بار در کشور تالیف شده است.

انتشار کتاب برگزیده در سال جهانی آمار
وی با اظهار خرسندی از چاپ کتاب خود در سال جهانی آمار، گفت: در رشته آمار، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی

معضل دست به قلم شدن افراد غیرمتخصص، دلیل به هم‌ریختگی در مفاهیم آماری است به‌طوری‌که، مترجمان و نویسندگان غیرمتخصص باعث سردر گم‌شدن خوانندگان و دانشجویان این رشته از درستی مفاهیم در علم آمار می‌شوند.

برای مفروضات آماری داریم که یکی از اساسی‌ترین‌ آن‌ها استقلال داده‌ها است. در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی مانند اپیدمیولوژی، اقیانوس‌شناسی و کشاورزی به شدت به استقلال داده‌ها نیاز داریم که در این کتاب به این مساله پرداخته شده است تا داده‌ها به درستی تحلیل شوند. داده‌‌ها برحسب قرار‌گیری به یکدیگر وابسته هستند. موقعیت قرارگیری داده‌ها لزوم استفاده درست از روش و تکنیک‌های تحلیل‌های آماری را نشان می‌دهد.

غیرمتخصصان دست به قلم نشوند
محمد‌زاده در ادامه، دست به قلم شدن غیرمتخصصان را یکی از آفت‌های اساسی کتاب‌های آمار دانست و عنوان کرد: معضل دست به قلم شدن افراد غیرمتخصص، دلیل به هم‌ریختگی در مفاهیم آماری

انجمن آمار ایران پیشنهادی را برای بهبود وضعیت و کیفیت آمار و کتاب‌های آن به مجلس شورای اسلامی داده است که در صورت تصویب تنها کسانی می‌توانند دست به تحقیق و انتشار کتاب در این حوزه بزنند که از حداقل‌های پیشنهاد شده در این طرح برخوردار باشند.

است به‌طوری‌که، مترجمان و نویسندگان غیرمتخصص باعث سردر گم‌شدن خوانندگان و دانشجویان این رشته از درستی مفاهیم در علم آمار می‌شوند.

این مدرس آمار، درباره چگونگی جلوگیری از انتشار چنین کتاب‌هایی، گفت: انجمن آمار ایران پیشنهادی را برای بهبود وضعیت و کیفیت آمار و کتاب‌های آن به مجلس شورای اسلامی داده است که در صورت تصویب تنها کسانی می‌توانند دست به تحقیق و انتشار کتاب در این حوزه بزنند که از حداقل‌های پیشنهاد شده در این طرح برخوردار باشند.

محسن‌محمدزاده، دارای مدرک دکترای آمار است و هم اکنون با رتبه استادتمامی در دانشگاه تربیت مدرس در حال فعالیت است. وی بنیانگذار دوره دکترای آمار در دانشگاه تربیت مدرس است.

کتاب «آمار فضایی و کاربردهای آن» از سوی انتشارات دانشگاه تربیت مدرس در سال گذشته منتشر شده است. /


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری