همه چیز درباره مرد ماندگار آرانی

غلامرضا اسلامی بیدگلی،‌ مرد آرام و چهره ماندگار مدیریت مالی کشور، در زمان حیات، بیش از 100 عنوان مقاله و چهار کتاب علمی از خود به یادگار گذاشته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- دکتر غلامرضا اسلامی‌بیدگلی، چهره ماندگار مدیریت مالی ایران، در سال 1325 در آران و بیدگل کاشان به دنیا آمد و پس از 66 سال فعالیت و تلاش در عرصه علم، نامش بر بلوار ورودی این شهر ماندگار شد. در کودکی همراه خانواده به پایتخت آمد و تا آخر عمر پربارش یعنی در سن 67 سالگی در تهران ماندگار شد. 

غلامرضا که تحصیلاتش را در پایتخت پشت سر گذاشته بود، مدرک لیسانسش را در رشته حسابداری از موسسه عالی حسابداری دریافت کرد و برای تکمیل تحصیلات راهی انگلستان شد. در سال ۱۹۷۵ مدرک کارشناسی‌ارشد خود را در رشته مدیریت مالی و کنترل دریافت کرد و به میهن بازگشت.

وی سپس در سال ۱۳۷۱ موفق به دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی سيستم‎ها و بهره‎وری (مهندسی صنایع) از

این صاحب‌نظر اقتصادی که دارای بیش از 100 مقاله علمی پژوهشی و کتاب است، در طول دوران خدمت خود در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دیوان محاسبات، هیات نظارت سازمان حسابرسی و شرکت چوب و کاغذ ایران فعالیت داشت.

دانشگاه آزاد اسلامی و در سال ۱۳۷۳ موفق به اخذ مدرک دکترای مدیریت امور مالی از دانشگاه تهران شد. 

این صاحب‌نظر اقتصادی که دارای بیش از 100 مقاله علمی پژوهشی و کتاب است، در طول دوران خدمت خود در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دیوان محاسبات، هیات نظارت سازمان حسابرسی و شرکت چوب و کاغذ ایران فعالیت داشت.

کارنامه علمی و دانشگاهی استاد بیدگلی
بیدگلی، حدود 30 سال سابقه عضویت در هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را داشت. وی با رتبه علمی دانشیاری، قرار بود در سال 1392 به مرتبه استادی در رشته مدیریت مالی ارتقاء پیدا کند. در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امام حسین (ع)، امام صادق(ع) و مشهد به تدریس اشتغال داشت و نگارش مقاله‌های علمی ـ پژوهشی یا علمی، ترویجی و تالیف و ترجمه چهار کتاب، بخشی از نتایج کار وی در طول سال‌های فعالیتش است. 

وی علاوه بر عضویت در انجمن حسابداران خبره ایران، انجمن مدیران مالی و جامعه حسابداران رسمی ایران (دارای عنوان حسابدار رسمی)، عضو پیوسته انجمن مدیریت ایران نیز بود و دو دوره نیز ریاست هیات مدیره آن انجمن را بر عهده داشت. 

آران و بیدگل، با نام استاد ماندگارتر شد
کمتر از سه‎ ماه پس از درگذشت غلامرضا اسلامی بیدگلی، بلوار ورودی شهرستان

استاد بیدگلی، در سال 1388 به‌عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد، این در حالی است که وی در سال 1389 به‌عنوان مشاهير حسابداری ایران، انجمن حسابداری ایران، در سال 1392 به‌عنوان یکی از مشاهیر مدیریت مالی ایران و عضویت در انجمن مهندسی صنایع ایران منتخب شده بود.

آران و بیدگل، به نام وی نام‌گذاری شد. 

عضو هيات عالی سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران، عضو شورای سازمان صنايع ملی، عضو هيات نظارت سازمان حسابرسی، ریيس مستشاری ديوان محاسبات كشور، عضو هيات موسس و شورای مركزی حزب اعتماد ملی، عضو هیات تحریریه مجله تخصصی تحقيقات مالی، عضو هیات تحریریه مجله تخصصی بررسی‎های حسابداری و حسابرسی، عضو هیات تحریریه مجله تخصصی مدیریت، عضو هیات تحریریه مجله تخصصی تحقيقات حسابداری، عضو هیات تحریریه مجله تخصصی بازار و سرمایه، عضو هیات تحریریه مجله تخصصی بورس و عضو هیات تحریریه مجله تخصصی دانش حسابرسی، بخشی از کارنامه علمی و دانشگاهی مرحوم بیدگلی است.

استاد بیدگلی، در سال 1388 به‌عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد، این در حالی است که وی در سال 1389 به‌عنوان مشاهير حسابداری ایران، انجمن حسابداری ایران، در سال 1392 به‌عنوان یکی از مشاهیر مدیریت مالی ایران و عضویت در انجمن مهندسی صنایع ایران منتخب شده بود.

افتخارات در حوزه تالیف
دریافت جایزه کتاب سال شورای پژوهشی دانشگاه تهران، جایزه کتاب بهترین‎های بازار سرمایه ایران، برای تاليف کتاب «مباحثی در تئوری و مدیریت مالی» در سال ۱۳۸۸ و عنوان شایسته تقدیر بيست و هفتمين دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، برای تاليف کتاب «مباحثی در تئوری و مدیریت مالی» و کسب عنوان اثر برگزیده

دکتر اسلامی بیدگلی، معتقد بود: «انسان همیشه باید بکوشد تا از خود در این دنیای فانی خاطرات و آثار ماندگار به یادگار بگذارد.»

برای همین کتاب در بیست ‌و ششمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، از جمله افتخاراتی است که این چهره ماندگار در حوزه تالیف از خود به یادگار گذاشته است.

دکتر اسلامی بیدگلی، معتقد بود: «انسان همیشه باید بکوشد تا از خود در این دنیای فانی خاطرات و آثار ماندگار به یادگار بگذارد.» 

این چهره ماندگار مدیریت مالی کشور، در سرمای اسفندماه ۹۱ بر اثر بیماری دیابت و ناراحتی کلیه و قلب، در بیمارستان مهر تهران بستری و سرانجام، جمعه 9 فروردین‌ماه 1392 به رحمت ایزدی پیوست.

یاد پدر از زبان پسر
سعيد اسلامی بيدگلی، می‌گوید که مرحوم پدرم سه كتاب دانشگاهی نوشته كه يک كتاب آن با عنوان «نظريه‌های مالی نوين» برنده بيست ‌و ششمين دوره كتاب سال جمهوری اسلامی در سال 1387 بود.  

پسر ارشد استاد، در یادداشتی در وبلاگ شخصی‌اش در یاد پدر نوشته است: «مرگ پدر عارضه‌ای دردناک بود برای من، برای ما، برای جامعه دانشگاهی و حرفه‌ای مالی و حسابداری ایران. حالا با تمام وجود می‌دانم که «من تمام استخوان بودنم درد می‌کند. یعنی چه…»


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری