جوایز کتاب، اهالی قلم را به تولید آثار غنی‌تر تشویق می‌کند

  جوایز کتاب، اهالی قلم را به تولید آثار غنی‌تر تشویق می‌کند

پیروز مرعشی، در حاشیه آیین اختتامیه سی ‌و یکمین جایزه کتاب سال، برپایی جوایز مختلف در حوزه کتاب به‌ویژه کتاب سال را، باعث ایجاد انگیزه در مولفان، مترجمان و پژوهشگران برای تولید آثار غنی‌تر دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رفتار مکانیکی مواد» اثر مارک آندره میرز و کریشان کومار چاولا، در سی و یکمین جایزه کتاب سال به‌عنوان اثر شایسته تقدیر در بخش علوم کاربردی و شاخه مهندسی مواد و معدن معرفی شد. پیروز مرعشی، یکی از سه مترجم این اثر با بیان این‌که کتاب «رفتار مکانیکی مواد» از جمله آثار مرجع معتبر در حوزه مکانیکی مواد است، اظهار کرد: دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای رشته‌های متالوژی و مواد می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند.

وی افزود: جدید‌ترین ویرایش این اثر که ما آن‌را با همکاری مشترک ترجمه کردیم، حدود 100 صفحه مطلب درباره خواص مکانیکی در مواد بیولوژی ارایه کرده است. 

ارایه یک‌هزار

این اثر حاوی بیش از یک‌هزار مساله حل‌شده درباره مقاومت مصالح است كه همراه با تصاویر و نمودارهای متعدد ویژه دانشجویان رشته‌های مهندسی مكانیک و عمران ارایه شده است.

مساله حل شده در قاب کتاب
مترجم کتاب «رفتار مکانیکی مواد» با اشاره به این‌که ترجمه این اثر حدود هفت سال طول کشید، عنوان کرد: این اثر حاوی بیش از یک‌هزار مساله حل‌شده درباره مقاومت مصالح است كه همراه با تصاویر و نمودارهای متعدد ویژه دانشجویان رشته‌های مهندسی مكانیک و عمران ارایه شده است. این مسایل با موضوعاتی مانند بارگذاری، مقاومت فولاد، كوپل خمشی، نیروی برشی، صلب، تیر، گشتاور پلاستیكی، كرنش، تنش صفحه‌ای و پیچش، تنظیم شده‌اند. 

مرعشی، برگزاری جوایز مختلف با رویکرد کتاب را در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر دانست و توضیح داد: این‌گونه جوایز به‌ویژه جایزه کتاب سال، نقش مهمی در معرفی پدیدآورندگان آثار و تشویق آن‌ها برای گام برداشتن در مسیر تولید آثار فاخر و غنی‌تر دارند. 

وزارت علوم نیز مولفان فاخر را معرفی کند
وی ادامه داد: جوایز کتاب باعث می‌شوند، کتاب‌هایی که تاکنون از دید مخاطبان و مسوولان مغفول مانده‌اند، معرفی شوند. بنابراین، از متولیان برپایی چنین جوایزی در طول سال، کمال تشکر را دارم اما با توجه به این‌که مدرسان دانشگاه

جوایز کتاب باعث می‌شوند، کتاب‌هایی که تاکنون از دید مخاطبان و مسوولان مغفول مانده‌اند، معرفی شوند.

به‌دلیل مشغله‌های فراوان، زمان و انرژی زیادی برای تالیف یا ترجمه یک اثر صرف می‌کنند، لازم است وزارت علوم و تحقیقات نیز در حوزه معرفی این مدرسان مولف و شناساندن آثار آن‌ها، گام‌های اساسی بردارد.

مدرس دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در پایان اظهار کرد: طولانی و هزینه‌بر بودن فرآیند چاپ و نشر، از دیگر معضلات عرصه کتاب است. در چنین شرایطی، مدرسان دانشگاه تنها به‌دلیل علایق شخصی دست به قلم می‌برند و اثری تولید می‌کنند. بنابراین، لازم است بیش از پیش تمهیداتی برای حمایت‌های همه‌جانبه از آن‌ها اندیشیده شود. 

«رفتار مکانیکی مواد» اثر شایسته تقدیر سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال، به‌طور مشترک از سوی دکتر جمشید آقازاده، پیروز مرعشی و مسیح رضایی، به فارسی ترجمه شده است. 

کتاب «رفتار مکانیکی مواد» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 850 صفحه، به بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری