چاپ این اثر، اتفاق مهمی در معماری ایران است

در آیین رونمایی «مقدمه‌ای بر رویکردهای مدیریتی فراگرد معماری در دفاتر کوچک» مطرح شد:

  چاپ این اثر، اتفاق مهمی در معماری ایران است

فریبرز قربانی‌پور، کارشناس شهرسازی، در آیین رونمایی از کتاب «مقدمه‌ای بر رویکردهای مدیریتی فراگرد معماری در دفاتر کوچک» چاپ این اثر را اتفاق مهمی در حوزه معماری ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «مقدمه‌ای بر رویکردهای مدیریتی فراگرد معماری در دفاتر کوچک» اثر دکتر بهرام هوشیار یوسفی، عصر یکشنبه (20 بهمن‌ماه) با حضور دکتر فرخ باور، از معماران سرشناس ایرانی و فارغ‌التحصیل دانشگاه فلورانس، دکتر فریبرز قربانی‌پور، کارشناس شهرسازی، دکتر نصیر زرین‌پناه، دکترای معماری از دانشگاه فنی وین و نویسنده مقالات متعدد معماری و نویسنده کتاب، در سالن آمفی‌تاتر موسسه همشهری برگزار شد. 

توجه به اصول مدیریت در حوزه معماری
فریبرز قربانی‌پور، کارشناس شهرسازی در این آیین، درباره این اثر گفت: چاپ این کتاب، اتفاق خیلی مهمی در حوزه معماری ایران است؛ چراکه در دفاتر معماری ایران نبود Business Plan یا پروسه‌، از ابتدا تا انتهای کار به‌طور کامل مشهود است. اصل مدیریت در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه، به آفت‌های نبود این مدیریت پرداخت و نبود ساختار سازمانی و بی‌انگیزگی افراد را از آفت‌های آن برشمرد. 

قربانی‌پور افزود: توسعه‌ کیفی دفاتر، وجود Business Model، نظام مدیریت خلاقیت، ایجاد ظرفیت برای توسعه و لزوم داشتن استانداردهای جهانی، از موارد لازم برای این دفاتر است. 

اهمیت روانکاوی نیروی کار از سوی مدیر
دکتر فرخ باور، از معماران سرشناس ایرانی، نیز در این آیین، به معضلات مدیریت معماری در ایران پرداخت و درباره اهمیت مدیریت در معماری، مباحثی را در قالب مثال‌های مختلفی از سایر کشورها بیان و در ادامه به موضوع روانکاوی نیروی کار از سوی مدیر و وجود برنامه

چاپ این کتاب، اتفاق خیلی مهمی در حوزه معماری ایران است؛ چراکه در دفاتر معماری ایران نبود Business Plan یا پروسه‌، از ابتدا تا انتهای کار به‌طور کامل مشهود است.

و هدف در انجام پروژه‌ها اشاره کرد. 

بسیاری از معماران تاریخ جهان، تنها می‌نوشتند
دکتر نصیر زرین‌پناه،  دکترای معماری از دانشگاه فنی وین، دیگر سخنران این آیین بود. وی با اشاره به یکی از مقالات خود با عنوان «چرا معماران می‌نویسند» با ارایه مثال‌هایی از مدرسان برجسته‌ تاریخ معماری به بیان این موضوع پرداخت که بسیاری از معماران تاریخ جهان تنها طراح و سازنده‌ بنا نبوده‌اند بلکه در کنار آن و حتی تنها، می‌نوشته‌اند. وی در ادامه، به اهمیت ایده در معماری اشاره کرد. 

خودآگاهی از ابتدا تا انتهای پروژه
در این آیین همچنین، بهرام هوشیار یوسفی، مولف کتاب، در قالب پخش یک فیلم، توضیحاتی را درباره نام کتاب و کلمه‌ «فراگرد» ارایه داد. وی «فراگرد» را ترجمان کلمه (Design Process) دانست و هدف از آن را ایجاد یک نوع خودآگاهی از ابتدا تا انتهای پروژه و شناخت مشکلات و بازخوردها معرفی کرد.

یوسفی، دفتر کوچک معماری را، دفتری با سه تا 15 معمار معرفی و به اهمیت مدیریت در همه‌ حوزه‌ها در این دفاتر کوچک اشاره کرد.

بهرام هوشیار یوسفی، مولف کتاب «مقدمه‌ای بر رویکردهای مدیریتی فراگرد معماری در دفاتر کوچک» در این آیین، به تشریح سرفصل‌های کتاب اعم از مدل‌های کسب و کار دفاتر طراحی، عوامل بی‌انگیزگی معماران در دفاتر طراحی، نمونه‌ سامانه کامل یک دفتر معماری کوچک و روال‌سازی فعالیت‌های روزمره پرداخت و در ادامه به سوالات حاضران در جلسه پیرامون موضوع کتاب، پاسخ داد. 

در این آیین، انتشارات همشهری با اهدای لوح تقدیر، از نویسنده کتاب و دیگر کارشناسان و سخنرانان حاضر، تقدیر کرد. 

آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «مقدمه‌ای بر رویکردهای مدیریتی فراگرد معماری در دفاتر کوچک» از ساعت 16 تا 19 دیروز (20 بهمن‌ماه) در سالن آمفی تئاتر موسسه همشهری، واقع در خیابان ولی عصر (عج)، نرسیده به پارک وی، کوچه تورج، شماره 14، طبقه همکف برگزار شد./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری