کتابم نتیجه چهار سال تحقیق است/ایبنا را مرور می‌کنم

  کتابم نتیجه چهار سال تحقیق است/ایبنا را مرور می‌کنم

سیدعباس موسویان، در حاشیه آیین اختتامیه سی و یکمین جایزه کتاب سال، کتابش را نتیجه چهار سال تحقیق و اثری متمرکز بر دیدی عملکردی، معرفی کرد.

سید‌عباس موسویان، مولف کتاب «بازار سرمایه اسلامی» در بخش علوم‌ اجتماعی شاخه اقتصاد سی‌و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این اثر درباره بازار سرمایه اسلامی است. یکی از بخش‌های مهم مباحث اقتصاد، بازارهای مالی و از جمله بازارهای پول و سرمایه است. با توجه به این‌که بیشتر ابزارهای موجود در بازار‌‌های سرمایه براساس قرارداد‌های ربوی طراحی می‌شوند، موجب بروز مشکلاتی برای کشور‌های اسلامی می‌شوند. 

جایگزینی ابزارهای مورد تایید شرع با

این کتاب، به‌طور جدی از نگاه ذهنی با دیدی عینی و عملکردی، ابزار‌هایی را معرفی می‌کند که قابلیت اجرا در اقتصاد ایران را داشته باشند.

ابزارهای متعارف
وی افزود: به همین دلیل در حدود سه دهه پیش، متفکران و اندیشمندان اسلامی به این فکر افتادند که چگونه می‌توان ابزار‌های مورد تایید شرعیت اسلام را جایگزین ابزار‌های متعارف ربوی کرد. این کتاب در حقیقت تلاش می‌کند ابزار‌های موجود در جهان را از نظر فقهی ارزیابی کند و ابزار‌هایی مانند سهام را که از منظر اسلام مورد تایید است، معرفی کند. این اثر همچنین اشکالات فقهی ابزار‌هایی مانند ارواق قرضه را ضمن نقد آن‌ها معرفی ‌می‌کند. در بخش سوم نیز 14 نوع ابزار جدید که می‌تواند براساس آموزه‌های اسلام برای تامین مالی طرح‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی به‌کار گرفته شود، معرفی شده است.

موسویان اظهار کرد: تاکنون، هفت نوع از ابزار‌های مطرح شده در کتاب، مورد تصویب بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته و برخی مانند اوراق اجاره و اوراق مبارحه عملیاتی شده و برخی نیز مانند

جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی، زمینه‌ساز تشویق نویسندگان و معرفی آثار برجسته برای مخاطبان و در نهایت آغاز یک نوع رقابت علمی در کشور است.

اوراق استثنا و اسناد خزانه اسلامی یا اوراق سلف مورد موافقت قرار گرفته و در آینده منتشر خواهند شد. 

معرفی ابزارهای قابل اجرا در اقتصاد ایران
وی درباره ویژگی این اثر در مقایسه با آثار مشابه گفت: بخش نخست این اثر، به اصول و مبانی فقهی موثر در ابزار‌های مالی می‌پردازد و در بخش دوم نقد و بررسی ابزار‌های موجود در بازار سرمایه متعارف و در بخش سوم ابزار‌های جدید براساس آموزه‌های اسلام معرفی شده است. از سوی دیگر این کتاب، به‌طور جدی از نگاه ذهنی با دیدی عینی و عملکردی، ابزار‌هایی را معرفی می‌کند که قابلیت اجرا در اقتصاد ایران را داشته باشند.

تقدیر شده جایزه کتاب سال، با اشاره به این‌که این اثر نتیجه یک مطالعه چهارساله در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، ‌تصریح کرد: تکیه بر پایه‌های نظری مستحکم از منظر ارایه ابزار‌ها و روش‌های اجرا براساس وضعیت کشور ایران، از خصوصیات بارز این اثر است. 

ورود مولفان به

خبرگزاری کتاب ایران را برای کسب اطلاع از آخرین اخبار آثار منتشر شده در حوزه‌های فعالیتم، مرور می‌کنم.

مسایل راهبردی
مولف کتاب «بازار سرمایه اسلامی» درباره ملزومات تولید و عرضه آثار فاخر گفت: به نظرم مولف علاوه بر پرداختن به مباحث بنیادی و نظری، روند کارش باید براساس اصول و مبانی شناخته شده باشد. در قدم بعدی مولف باید با هدف ارایه نگرشی خاص به فعالان عرصه اقتصادی، به مسایل راهبردی ورود کند و در نهایت نتیجه کارش را به یک محصول عینی تبدیل کرده تا مخاطب ابزار‌ها و روش‌های کاربردی را استخراج کند.
 
موسویان، درباره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی، زمینه‌ساز تشویق نویسندگان و معرفی آثار برجسته برای مخاطبان و در نهایت آغاز یک نوع رقابت علمی در کشور است.

وی در پایان درباره میزان آشنایی با خبرگزاری کتاب ایران افزود: خبرگزاری کتاب ایران را برای کسب اطلاع از آخرین اخبار آثار منتشر شده در حوزه‌های فعالیتم، مرور می‌کنم.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری