«فيزيک ماده چگال» در قفسه کتابفروشی‌ها

انتشارات دانش‌نگار، چاپ نخست کتاب «فیزیک ماده چگال» تالیف نيل اشكرافت و ديويد مرمين با ترجمه محمدرضا خانلری را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در 16 فصل تالیف و ترجمه شده است. خوانندگان در فصول این کتاب با موضوعاتی مانند «نظريه درود درباره‌ فلزات»، «نظريه‌ زومرفلد درباره‌ فلزات» و «كاستی‌های مدل الكترون آزاد» آشنا می‌شوند.

مولفان این کتاب دانشگاهی، برای آشنایی بیشتر دانشجویان فیزیک با این موضوع، مبحثی با عنوان شبکه‌های بلور را به همراه شبکه وارون ارایه کرده‌اند.

در ادامه این کتاب،‌ مولفان به‌طور مفصل ترزاهای الکترون در یک پتانسیل دوره‌ای را برای دانشجویان بیان کرده و در ادامه کتاب، موضوعاتی مانند رده‌بندی شبکه‌های براوه و ساختارهای بلوری را مورد بحث قرار داده‌اند.

«الكترون‌ها در يك پتانسیل دوره‌ای ضعيف» و «نظريه نيمه كلاسيكی رسانش در فلزات» از دیگر عناوینی است که در این کتاب بررسی شده‌اند و در آن‌ها رسانا بودن فلزات و  الکترون‌های تاثیر‌گذار در علم فیزیک از منظر نویسندگان، بررسی شده است.

«اندازه‌گيری سطح فرمی» عنوان فصل چهاردهم این کتاب است. در این فصل، به اندازه‌گیری‌های لازم در سطوح مختلف فیزیکی اشاره شده است.

مولفان در پیشگفتار این کتاب نوشته‌اند: «اين كتاب يكی از غنی‌ترين و در عين حال زيباترين متون درسی در اين زمينه است به‌طوری كه در خلال چندين دهه كه از انتشار آن می‌گذرد همواره جزو مطرح‌ترين و در برخی مواقع تنها مرجع مورد استناد عموم دانشگاه‌های دنيا اعم از هاروارد در آمريكا تا بهترين دانشگاه‌های مطرح اروپايی و در ديگر نقاط جهان بوده است.»

کتاب «فيزيك ماده چگال» با شمارگان دو هزار نسخه در 440 صفحه، به بهای 13 هزار تومان از سوی انتشارات دانش‌نگار به چاپ نخست رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری