«اخلاق تولید پول» به بازار آمد

«اخلاق تولید پول» به نقش پول در عدالت اجتماعی،فقر، تورم و بی‌مسوولیتی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ نخست «اخلاق پول» عنوان اثری از یورگ گوئیدو هولسمن است که به قلم سید امیر میرابوطالبی به فارسی ترجمه شده است. این کتاب در سه بخش اصلی و 17 فصل به همت انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.

بخش نخست کتاب با عنوان «تولید طبیعی پول» به مباحثی مانند انواع پول، گواهی‌های پولی و پول در روند بازار اشاره دارد. 

مولف، در نخستین بخش کتاب در مقوله انواع پول، آورده است، برای فهم منشا و ماهیت پول ابتدا باید دانست که انسان‌ها چگونه مبادله می‌کردند. تبادل کالاها و خدمات در این جهان تهاتری، افراد را با مشکلات خاصی روبه رو می‌ساخت به همین سبب افراد به منظور کاهش این مشکلات به سمت تبادلات پول سوق پیدا کردند. 

دومین بخش کتاب با عنوان «تورم» به موضوعاتی مانند ملاحظاتی در باب تورم، جعل قانونی، انحصارات قانونی و قوانین پول رایج پرداخته است. 

نویسنده در دومین بخش کتاب درباره موضوع تورم آورده، تورم افزایش مقدار، اسمی هر واسطه مبادله به بیش از مقداری که در بازار آزاد تولید می‌شود را تورم می‌گویند. نگارنده این تعریف را مربوط به دوران جنگ جهانی دوم دانسته که با تعریف نویسندگان معاصر متفاوت است . بر همین اساس منظور بیشتر نویسندگان از تورم، افزایش مدام سطح قیمت‌ها یا به عبارتی دیگر کاهش مدام قدرت خرید پول است.

«نظم پولی و نظام‌های پولی» عنوان سومین بخش کتاب است که شامل مباحثی چون نظم پولی، نظام‌های دستوری پول زیر سایه دولت‌ها و نظام‌های پولی کاغذی بین‌المللی 1971تا ….؟ است.

در سومین بخش کتاب مولف، در بخث نظام‌های دستوری پول، معتقد است منشا گسترش نظام‌های پول کاغذی که در حال حاضر تمام کشور‌ها را در بر گرفته است بانکداری اندوخته ـ کسری در قرن هفدهم در اروپا بوده است. 

نخستین چاپ کتاب «اخلاق پول» با شمارگان یک هزار و 100 نسخه، در 260 صفحه به بهای 13 هزار تومان به همت انتشارات دنیای اقتصاد به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری