«بازی و رشد و تکامل کودک من» به روایت کتاب

«بازی و رشد و تکامل کودک من» عنوان کتابی است که چاپ نخست خود را به قلم مشترک سهیلا خزاعی و سعید خزاعی، از سوی انتشارات نسل فردا تجربه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در هفت فصل تالیف شده است. در فصل نخست، بازی و نظریه‌های مختلف در رابطه با بازی بیان شده و در آن مباحثی مانند جدی گرفتن بازی کودکان، و نظریاتی مانند نظریه‌های ریکس، فروی و پیاژه مطرح شده‌‌اند.

در فصل‌های دوم و سوم کتاب،‌ فواید بازی و ترویج بازی‌های سالم و محیط بازی و انواع بازی‌های سالم با تکیه بر مواردی مانند مشخصات فضایی بازی کودکان و بازی‌ها نمادین مانند بازی‌های نمادین و تقلیدی و تخیلی، بازگو شده است.

فصل چهارم، به بررسی فعالیت‌های حرکتی و ورزشی کودکان پرداخته و فصل پنجم نیز بر اهمیت نظارت بر بازی و اسباب‌بازی‌های کودکان و لزوم آن اشاره کرده است. از منظر نویسندگان در این فصل، نظارت بر بازی کودکان برای رشد اخلاقی و اجتماعی مهم ارزیابی شده است.

«بازی و رشد و تکامل توانمندی‌های کودکان» و «بازی درمانی» عناوین فصل‌های پایانی این کتاب حوزه علم روانشناسی را تشکیل می‌دهند. در مبحث بازی‌درمانی، نویسنده محل بازی کودکان و خصوصیات ضروری محیط بازی کودکان را بررسی کرده است.

نویسندگان این کتاب از دیدی روانشناسانه، بازی را زندگی کودک می‌دانند و از خانواده‌ها می‌خواهند تا با زندگی کودکان بازی نکنند. مولفان، دوران کودکی را دوره‌ای می‌دانند که دارای ظرایف پیچیده‌ای است که نمی‌توان به‌‌راحتی به کشف و درک لایه‌های عمیق آن دست یافت. این اثر پیشنهاد کرده که برای شناخت این دوران، تنها می‌توان از خود کودکان در موردشان آموخت.

چاپ نخست کتاب «بازی و رشد و تکامل کوک من» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 272 صفحه،‌ به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات نسل فردا منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری