«اقتصاد سیاسی جهانی» به بازار کتاب رسید

کتاب «اقتصاد سیاسی جهانی» با واژه‌شناسی اقتصاد سیاسی، به بررسی نظریات مختلف حوزه اقتصاد و جهانی‌سازی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اقتصاد سیاسی جهانی (نظریه و کاربرد)» عنوان اثری از تئودور اچ،‌ کوهن است که به قلم مشترک عادل پیغامی،‌ ترانه و محمد ریسمانچیان به فارسی برگردانده شده است. این اثر به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در سه بخش اصلی و 12 فصل منتشر شد.

بخش نخست کتاب با عنوان «مقدمه و نگاهی اجمالی» در دو فصل با ذکر یک مقدمه، مدیریت اقتصاد جهانی پس از جنگ جهانی دوم را مطرح می‌کند. 

نویسنده در نخستین بخش کتاب، در پاسخ به این پرسش که «چرا اقتصاد سیاسی بین‌الملل حوزه پژوهشی نسبتا جدیدی است؟» آورده است: «نوپا بودن اقتصاد سیاسی بین‌الملل به‌عنوان یکی از حوزه‌های پژوهشی دانشگاهی، مساله‌ای استعاره‌ای و تمثیلی است، به این دلیل که هم سیاست و اقتصاد تعامل نزدیکی با هم دارند و هم این‌که آگاهی از این پیوند‌ها به دوران باستان باز‌می‌گردد.»

«دیدگاه‌های نظری» عنوان دومین بخش کتاب است که در 9 فصل به بررسی مباحثی مانند دیدگاه‌های رئالیستی، دیدگاه لیبرال، دیدگاه ساختارگراهای تاریخی،‌ روابط پولی و بین‌الملل،‌ بدهی خارحی و بحران‌های مالی، ‌روابط تجارت جهانی،‌ منطقه‌گرایی و و رژیم تجارت جهانی، شرکت‌های چندملیتی و تولید جهانی و توسعه بین‌المللی پرداخته است.

مولف در فصل ششم بخش دوم،‌ درباره روابط پولی و بین‌الملل می‌گوید: «روابط پولی بین‌الملل،‌ مرکزی‌ترین موضوع در حوزه اقتصاد سیاسی بین‌الملل است، ‌چراکه مهم‌ترین تراکنش‌ها در اقتصاد بین‌الملل ـ شامل معادلات ،‌سرمایه‌گذاری و مالیه – همگی به در دسترس بودن پول و اعتبار بستگی دارند.»

بخش سوم کتاب با عنوان «توضیحات تفضیلی» در قالب یک فصل، به روند‌های فعلی در اقتصاد سیاسی جهان اشاره دارد. 

مولف در این بخش در تشریح مقوله جهانی‌سازی‌ به این مساله پرداخته که جهانی‌سازی فرآیندی است که موجب گسترش و تعمیق وابستگی متقابل میان جوامع و کشور‌های جهان می‌شود. گسترش به بسط جغرافیایی مناسبات جهت احاطه عملی به تمام جوامع عمده و کشور‌ها گفته می‌شود.

نخستین چاپ کتاب «اقتصاد سیاسی جهانی (نظریه و کاربرد)» با شمارگان یک‌هزار نسخه‌ در 784 صفحه، به بهای 24 هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری