پیمودن مسیر افتخار در سایه قرآن

محمود گلابچی، حافظ کل قرآن و صاحب 25 کتاب در حوزه معماری، حمایت از پژوهش‌ها را مستلزم ارتقای سطح علمی جامعه می‌داند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمود گلابچی، مدرس دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و  چهره ماندگار مهندسی راه و ساختمان کشور، در سال 1336 در مشهد متولد شده است.

آغاز مسیر علمی
دوره ابتدايی تا دبيرستان را در همين شهر به پايان رساند و در سال 1354 پس از اخذ ديپلم در رشته‌ راه و ساختمان، در دانشگاه تهران پذيرفته شد. در سال 1359 مدرک كارشناسی و در سال 1362 مدرک كارشناسی ارشد خود را از دانشكده‌ فنی تهران دريافت كرد و بلافاصله مشغول تدريس شد.

پس از چندين سال تدريس، برای ادامه‌ تحصيل به انگلستان رفت و در سال 1375 مدرک دكترای راه و ساختمان و فوق دكترای سيستم‌های ساختمانی (سازه در معماری) را از دانشگاه ليدز (Leeds) دريافت و همزمان در اين دانشگاه مشغول تدريس شد.

در بازگشت به ايران همچنان فعاليت خود را در دانشكده‌ معماری ادامه داد و تاكنون پژوهش‌های مختلفی را در این زمینه به انجام رسانده است.

آثاری ماندگار از یک چهره ماندگار
گلابچی، تاكنون 25 عنوان كتاب تالیف و منتشر كرده است كه اغلب در حوزه سازه در معماری، سيستم‌های ساختمانی و تعدادی كتاب در حوزه مديريت پروژه و مديريت استراتژيک پروژه است. 12 اثر از وی تاکنون

معماری ایرانی‌-‌اسلامی، معماری‌ است که منطبق بر باورهای انسان، ویژگی‌ها و نیازهای اوست، به همین دلیل این معماری دارای اصالت و هویت بوده، به فرهنگ و اقلیم تعلق دارد و مطابق با شرایط زندگی انسان است؛ به‌‌طوری که ظرف زندگی او را براساس چنین معیارهایی شکل می‌دهد.

به‌عنوان كتاب سال جمهوری اسلامی، كتاب برگزيده‌ دانشگاه‌ها و كتاب برگزيده‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند.

«مکانیک جامدات، جلد نخست: استاتیک (تالیف)»، «مکانیک جامدات، جلد دوم: مقاومت مصالح (تالیف)»، «سازه در معماری (ترجمه)»، «درک رفتار سازه‌ها (ترجمه)»، «سیستم‌های ساختمانی آینده، نگاهی به معماری فردا (ترجمه)»، «معمار، مهندس، ساختار (ترجمه و تالیف)»، «فناوری اطلاعات (IT) در مهندسی ساختمان و مدیریت پروژه (ترجمه)»، «استاتیک کاربردی برای دانشجویان معماری و مهندسی عمران (تالیف)» عناوین برخی از آثار محمود گلابچی را تشکیل می‌دهند.

از دیگر آثار چهره ماندگار مهندسی کشور می‌توان به «سازه‌های مشبک فضایی (ترجمه)»، «مقاومت مصالح کاربردی برای دانشجویان معماری و مهندسی عمران (تالیف)»، «مدیریت پروژه، با رویکرد پروژه‌های فناوری اطلاعات (ترجمه)»، «ساختمان‌ها چگونه عمل می‌کنند (ترجمه)»، «سیستم‌های اجرای پروژه در صنعت و ساختمان (ترجمه)»، «روش طرح و ساخت، با رویکرد Bridging, Turnkey, BOT, EPC (ترجمه)»، «فناوری‌های نوین ساختمانی (تالیف)»، «سازه به مثابه معماری (ترجمه)» و «سازه‌های پارچه‌ای کششی (ترجمه)» اشاره کرد.

جمع مقالاتی كه این مدرس دانشگاه در مجلات علمی‌-پژوهشی، مجلات خارجی، كنفرانس‌های بين‌المللی و داخلی ارایه كرده، به 110 عنوان می‌رسد.

نگاهی به ویترین افتخارات
این حافظ کل قرآن کریم، در سال 1387 به‌عنوان پژوهشگر برجسته‌ كشور، در سال 1388 استاد نمونه‌ كشور و استاد نمونه‌ دانشگاه تهران در جشنواره‌ آموزش و مهندس نمونه‌ كشور در روز ملی مهندسی برگزيده شده است. وی در سال 1389 به‌عنوان چهره

پژوهش‌هايمان را باید براساس نيازها و چالش‌های موجود در جامعه تعريف كنيم. مثلا دانشجويان دكترا و كارشناسی ارشد بايد حوزه‌هايی كه به‌عنوان پايان‌نامه يا رساله انتخاب می‌كنند، با نيازهای جامعه مرتبط باشد و گرنه پايان‌نامه‌های ما در دانشگاه‌ به كتابچه‌های داخل قفسه تبديل می‌شوند.

ماندگار كشور در شاخه مهندسی راه و ساختمان معرفی شده‌ است.

عنوان ارزشمندی كه وی به‌تازگی كسب كرده‌، احراز رتبه‌ يونسكو در زمینه معماری است. فردی كه دارای اين كرسی می‌شود امكانات، اختيارات و حوزه‌ای از عملكرد بين‌المللی در اختيارش قرار می‌گيرد كه می‌تواند اقدامات زيادی از جمله ايجاد موسسه، رشته‌ جديد، مجلات علمی بين‌المللی تا طرح‌های تحقيقاتی متعدد در آن حوزه را انجام دهد.

مسوولیت‌های اجرایی و علمی
چهره ماندگار کشور در سال 1389، سردبير مجله‌ بين‌المللی با عنوان «International Journal Of Architectural Technology» است. گلابچی پایه‌گذار رشته‌های تکنولوژی معماری و مدیریت پروژه و ساخت در دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدرس دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، رییس شورای فناوری‎های نوین ساختمانی و شورای قطب علمی فناوری معماری، عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران، موسس و سرپرست رشته مدیریت پروژه و ساخت و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در کشور است.

معماری ایرانی‌-‌اسلامی دارای هویت است
گلابچی معتقد است: «معماری ایرانی‌-‌اسلامی، معماری‌ است که منطبق بر باورهای انسان، ویژگی‌ها و نیازهای اوست، به همین دلیل این معماری دارای اصالت و هویت بوده، به فرهنگ و اقلیم تعلق دارد و مطابق با شرایط زندگی انسان است؛ به‌‌طوری که ظرف زندگی او را براساس چنین معیارهایی شکل می‌دهد.»

انجام پژوهش براساس نیاز جامعه
این چهره ماندگار، پژوهش را يک امر ضروری و نه يک امر تشريفاتی برای كارنامه‌ علمی‌-‌پژوهشی می‌داند و همواره اعتقاد دارد: «پژوهش‌هايمان را باید براساس نيازها و چالش‌های موجود در جامعه تعريف كنيم. مثلا دانشجويان دكترا و كارشناسی ارشد بايد حوزه‌هايی كه به‌عنوان پايان‌نامه

عدم اطلاع نيروهای متخصص از اتفاقات علمی‌-‌تخصصی كه در جامعه جريان دارد، از مشکلات فضای علمی کشور است.

يا رساله انتخاب می‌كنند، با نيازهای جامعه مرتبط باشد و گرنه پايان‌نامه‌های ما در دانشگاه‌ به كتابچه‌های داخل قفسه تبديل می‌شوند.»

پژوهش‌ها حمایت شوند
وی تاکید زیادی به حمایت از پژوهش‌ها و تاثیر انکارناپذیر آن دارد و می‌گوید: «اگر ديديم پژوهشی در صنعت خودرو يا معماری و يا در مهندسی كشور تغيير و تحولی ايجاد كرد، از آن قدردانی كرده و زمينه‌ای را فراهم كنيم كه پژوهشگران بيشتر به پژوهش‌هايی توجه كنند كه مشكلی را در جامعه حل می‌كند؛ اين سه محور می‌تواند به توسعه‌ پژوهش در كشور كمک كند.»

برگزاری نمایشگاه؛ آشنایی با آخرین‌ یافته‌ها
«عدم اطلاع نيروهای متخصص از اتفاقات علمی‌-‌تخصصی كه در جامعه جريان دارد، از مشکلات فضای علمی کشور است.» این جمله معروف محمود گلابچی است.

وی معتقد است: «برگزاری نمايشگاه‌های مختلف كمک می‌كند كه افراد بتوانند از آخرين يافته‌ها، دستاوردها و نتايجی كه پژوهشگران ديگر انجام داده‌اند، مطلع شوند. ضمن اين‌كه بدانند آخرين حوزه‌های تخصصی كه تحقيقاتی در آن انجام شده كدام است. چه بسا اين نمايشگاه‌ها منشا الهام و سرچشمه‌ تعريف قدم‌های بعدی به‌وسيله‌ كسانی باشد كه از نمايشگاه بازديد می‌كنند. بنابراين، ترديدی نيست كه اين نمايشگاه‌ها از اقداماتی است كه می‌تواند به ما در رسيدن به اهداف پژوهشی كشور با سرعت و كيفيت بيشتر كمک كند.»


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری