فناوری کشور با محدودیت بودجه مواجه است

مهندس برجسته رشته برق در آیین گرامیداشت روز مهندسی، به محدودیت بودجه در بخش فناوری کشور اشاره کرد و خلق ثروت با این محدودیت را امری ضعیف دانست.

دکتر محمد‌مهدی نایبی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و چهره برتر مهندسی کشور، در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تربیت مدرس در سال 1372 و اشتغال به کار در دانشگاه به این فکر افتادم که دانشجویان مهندسی بعد از فارغ‌التحصیلی چه سرنوشتی در بازار کار پیدا می‌کنند.

فضای کار مناسب برای نخبگان
وی با اشاره به این‌که نخبگان دانشگاهی نیازمند فضای کار مناسب در کشور هستند، گفت: صنایع بزرگ دولتی کشور از ناکارآمدی رنج می‌برند و شرکت‌های خصوصی مهندسی نیز بیشتر به شرکت‌های دلالی و واسطه شباهت دارند که تمامی این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا استعداد‌های دانشجویان مهندسی به هدر رود.

کارآفرین نمونه کشور در سال‌های 85 و 86، عنوان کرد: کشور ما نیازمند تاسیس شرکت‌های خصوصی برزگی است که وابستگی به دولت نداشته و سعی در استفاده از استعداد‌های فارغ‌التحصیل شده در رشته‌های مهندسی را داشته باشد.

نایبی ادامه داد: در روزهای گذشته اسامی شرکت‌های برزگ صنعتی در کل دنیا اعلام شد که متاسفانه تعداد شرکت‌های بزرگ ایران کمتر از انگشتان یک دست بود که این امر نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب صنعت و روند تحقیقات علمی در کشور است.

تولیدکننده برتر در دهمین جشنواره فناوری رسانه در سال 90 با بیان‌ این‌که هزینه‌کرد دولت در بخش صنعت و روند توسعه آن به هیچ عنوان ثابت نیست، گفت:‌ شرکت‌های خصوصی نیازمند دولت، شرکت‌های چندان موفقی نیستند.

تاسیس شرکت‌های مهندسی، همکاری در تاسیس مراکز آموزشی و تحقیقاتی و توسعه صنایع و کارخانجات و موسسات صنعتی و زمینه‌های جدید مهندسی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی در سطح ملی، از جمله فعالیت‌های علمی و اجرایی دکتر محمدمهدی نایبی به‌شمار می‌آیند.

طراحی ساخت نوین پل در کشور
فرامرز امین‌پور، مهندس برجسته کشور در رشته عمران، در آیین گرامیداشت روز مهندسی، عنوان کرد: عمر کاری من در طراحی و ساخت پل در کشور گذشته است و پس از این مدت می‌توانم بگویم در ساخت پل برای معابر شهری با کمبود جا مواجه هستیم و لازم است پل‌ها در محل دیگری ساخته و سپس در محل اصلی نصب شوند.

طراح پل هفتم و هشتم اهواز که به‌عنوان بلندترین دهانه پل ترکه‌ای در کشور به‌شمار می‌آید، ادامه داد: ساخت پل در یک محل دیگر و انتقال آن به محل اصلی، اید‌ه‌آل‌‌ترین نوع ساخت پل است اما متاسفانه در کشور ما این شیوه ساخت پل انجام نمی‌شود.

امین‌پور، فارغ‌التحصیل مهندسی راه و ساختمان از امپریال کالج لندن، طراحی پل طبقاتی صدر تهران، طراحی نخستین پل‌های صندوقه‌ای بتنی پیش‌ساخته به روش بستر کوتاه در کشور بعد از انقلاب اسلامی،‌ طراحی پل‌های صندوقه‌ای بتنی با کابل‌های خارجی در کشور و طراحی پل‌های صندوقه‌ای بتنی با روش نصب با سرعت زیاد را در کارنامه اجرایی خود به ثبت رسانده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری