تامین منابع درسی ضرورت تالیف این کتاب بود

نخستین نشست نقد و بررسی کتاب‌های آموزشی جهاد دانشگاهی به کتاب «تکنسین داروخانه» اختصاص یافت. مولف این کتاب ضرورت تالیف آن‌را تامین منابع درسی برای علاقه‌مندان به این رشته اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «تکنسین داروخانه» با حضور محمد سلگی، رییس انتشارات جهاد دانشگاهی، هامون شریفی، معاون پژوهشی این نهاد، مهران ملکی، مولف کتاب و جمعی از علاقه‌مندان و منتقدان در محل انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

مهران ملکی در این آیین عنوان کرد: کتاب حاضر برای رفع نیازهای مجامع علمی کشور در حوزه داروشناسی و داروسازی تالیف شده است.

وی ادامه داد: در سال 1382، نخستین‌بار این نیاز احساس شد که گروهی که در داروخانه‌ها کار می‌کنند، هیچ‌گونه آموزشی برای همراهی با متخصصان داروساز در داروخانه‌ها طی نکرده‌اند و خطاهای پزشکی در ارایه خدمات از سوی این قشر به وضوح دیده می‌شود.

ملکی با اشاره به این‌که تیم ارایه‌کننده خدمات در داروخانه‌ها آموزش کافی در راستای نسخه‌خوانی را طی نکرده‌اند، اظهار کرد: این گروه به‌صورت تجربی وارد کار در حوزه پزشکی شده‌اند، به همین دلیل در سال 1382 دوره‌های

در سال 1382، نخستین‌بار این نیاز احساس شد که گروهی که در داروخانه‌ها کار می‌کنند، هیچ‌گونه آموزشی برای همراهی با متخصصان داروساز در داروخانه‌ها طی نکرده‌اند و خطاهای پزشکی در ارایه خدمات از سوی این قشر به وضوح دیده می‌شود.

آموزش پرسنل همراه در داروخانه با عنوان رشته تکنسین داروخانه در ایران تاسیس شد.

تفکیک سلسله مراتبی نداریم
این مولف، با اشاره به این‌که در دنیا اعضای یک داروخانه در سه سطح داروساز، تکنسین داروخانه و دستیار داروخانه به ارایه خدمات می‌پردازند، افزود: متاسفانه در ایران این تفکیک در داروخانه‌ها دیده نمی‌شود و نسخه‌پیچ‌ها به راحتی قادر به خواندن دستورات پزشکی و نسخه‌ها نیستند که این امر در اطلاع‌رسانی نادرست دارویی به وضوح دیده می‌شود.

ملکی در ادامه با اشاره به سابقه پنج‌ساله برگزاری این دوره آموزشی در جهاد دانشگاهی، گفت:‌ مهارت‌هایی مانند آموزش نسخه‌خوانی، قیمت‌زنی داروها در کنار خواندن درست نسخه در این داروها در دستور کار دوره‌های آموزشی قرار دارد.

کتابی برای آموزش عمومی
وی با بیان این‌که در بخشی از این کتاب دسته‌بندی دارویی در اختیار خوانندگان قرار گرفته، اظهار کرد: این کتاب پایه‌ای برای آموزش‌های عمومی به‌شمار می‌آید، چراکه میانگین مراجعه به داروخانه‌ها 150 نفر در روز است که این تعداد مراجعه‌کننده چندان وقتی را برای پاسخگویی از سوی دکتران داروساز باقی نمی‌گذارد.

فقدان منابع داروخانه‌ای
مولف کتاب «تکنسین داروخانه» در ادامه این نشست افزود: در سال 1389 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرحی را به تصویب رساند که طی آن تمامی اقشار فعال در داروخانه‌ها بایستی دوره تکنسین داروخانه را طی کنند، اما برگزاری این

این کتاب پایه‌ای برای آموزش‌های عمومی به‌شمار می‌آید، چراکه میانگین مراجعه به داروخانه‌ها 150 نفر در روز است که این تعداد مراجعه‌کننده چندان وقتی را برای پاسخگویی از سوی دکتران داروساز باقی نمی‌گذارد.

دوره‌ها با گسست همراه بود.

بنیانگذار رشته تکنسین داروخانه در ایران، ادامه داد: گسست این دوره‌ها به دلیل فقدان منبع آموزشی در ایران بود که با تالیف این کتاب سعی شده این نقیصه برطرف شود.

نشست‌ها ادامه می‌‌یابند
محمد سلگی، رییس انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در این نشست اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در نظر دارد سلسله نشست‌هایی را برای معرفی و بررسی کتاب‌های آموزشی خود برگزار کند. 

وی با اشاره به آموزش سالانه یک میلیون نفر در سراسر کشور، گفت: بخشی از این دوره‌ها در جهاد دانشگاهی به رشته پزشکی اختصاص یافته که در آن سرفصل‌های کتاب‌های آموزشی این حوزه تدریس می‌شود.

رییس انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حوزه IT هفت عنوان کتاب در حال آماده‌سازی است که همگی جنبه آموزشی داشته و در کنار آن 30 عنوان کتاب آموزشی دیگر در زمینه‌هایی همچون معماری، مهارت‌های زندگی و دکوراسیون مراحل مختلف چاپ و نشر را می‌گذرانند. 

کتاب «تکنسین داروخانه» در 11 فصل با تکیه بر موضوعات اخلاق کاری، اصول نسخه‌پیچی، داروشناسی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و تجهیزات ارتوپدی، با شمارگان 1500 نسخه در 208 صفحه، از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده و در کمتر از یکسال به چاپ دوم رسیده است. 

نشست نقد و بررسی کتاب «تکنسین داروخانه» پیش ازظهر امروز (هفتم اسفندماه) در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واقع در خیابان فخر رازی، شهدای ژاندارمری شرقی برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری