علی جنتی: فناوری مفهوم جدیدی به هویت بخشیده است

افتتاحیه نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال/1

  علی جنتی: فناوری مفهوم جدیدی به هویت بخشیده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، مفهوم جدید هویت در عصر حاضر را ناشی از تحولات حوزه فناوری دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال صبح امروز (هشت اسفندماه)، با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان اتاق بازرگانی ایران، دبیر شورای عالی فضای مجازی و جمعی از تولید کنندگان محصولات دیجیتال در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: رشد شگفت‌انگیز فناوری اطلاعات افق‌های جدیدی را به روی کشورهای جهان باز کرده به‌طوری که توجه به این مقوله برای پیشرفت اجتناب‌ناپذیر است. این تکنولوژی تحولات عجیب و اشکال جدیدی از ارتباطات را به وجود آورده و حتی مفهوم جدیدی به هویت بخشیده است.

جنتی، با بیان این مطلب که، در دو دهه اخیر فناوری اطلاعات با دگرگون ساختن ابزارها و شیوه‌های داده‌ورزی، موجب تحولات بنیادین شده است اظهار کرد: ابزارهای حاصل از این فناوری نوین از یک‌سو بر ساخت رسانه‌ها و از سوی دیگر بر تولیدات آثار فرهنگی و هنری موثر بوده است، به‌طوری ‌که این تحولات عظیم حتی در سال‌های پایانی قرن گذشته در مخیله اربابان رسانه نمی‌گنجید.

وی، در ادامه به تاثیر قابل توجه  فناوری بر توسعه فرهنگی اشاره و اظهار کرد: سرعت، جهانی بودن، ارزان بودن و بی مکانی و تسخیر زمان به عنوان  ویژگی‌های این فناوری نوین بازنگری در شیوه‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی را در حوزه فرهنگی ضروری ساخته است. بنابراین نمی توان با سیاست‌های قبلی به برنامه ‌ریزی فرهنگی پرداخت.

جنتی ادامه داد: امروزه تعامل اجتماعی از محتوای اطلاعاتی بیشتری برخوردار شده و مدیریت فرهنگی را با دشواری بسیار روبه رو ساخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این آیین، فرهنگ و استقلال فردی در عصر جهانی شدن را دارای حساسیت خاصی برای همه کشورها دانست و افزود:با توجه به این شرایط توسعه نیافتگی زیرساخت‌های فناوری به عنوان پاشنه آشیل این کشورها مطرح است. 

وی ادامه داد: نسل تازه تولیدات دیجیتالی باید در مسیر عزت‌بخشی و قوام دهی و بالندگی جامعه حرکت کند و زمینه حضور جهانی فرهنگ ایرانی و اسلامی را فراهم آورد. در این راستا تدوین استاندارد و سیستم قانونی پیش نیاز اساسی آن است که دولت تدبیر و امید به دنبال تحقق آن است.

جنتی بر فرهنگی بودن انقلاب اسلامی تاکید و  اظهار کرد: این انقلاب هرگونه تحول و تغییر در فرهنگ را در ردیف احیای تفکرات اصیل دینی می‌داند، بنابراین بهره‌گیری از فناوری باید در راستای این اهداف باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با تمام توان از طراحان و ناشران و ایده‌پردازان این حوزه حمایت می‌کنیم  که واگذرای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به بخش خصوصی یکی ازنمونه‌های این حمایت است.

نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از هشتم تا یازدهم اسفندماه از ساعت 9 تا 16 در محل دایمی نمایشگا‌ه‌های بین‌المللی تهران، واقع در بزرگراه چمران میزبان علاقه‌مندان است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری