«مکانیک سنگ» منتشر شد

موسسه انتشارات ستایش، کتاب «مکانیک سیالات» اثر حسین جلالی‌فر، دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان را راهی بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا همچنین متخصصان، پیمانکاران و مشاوران شرکت‌های مرتبط با مکانیک سنگ می‌توانند از کتاب «مکانیک سیالات» بهره‌مند شوند.

مولف در این اثر، مکانیک سنگ را علمی معرفی کرده است که رفتار مکانیکی سنگ‌ها را در برابر میدان‌های نیروهای اطراف مورد مطالعه قرار می‌دهد.

محتوای این اثر، قابل استفاده در تمام حوزه‌هایی است که به‌نحوی با سنگ و خاک سرو کار دارند. به همین دلیل مولف در پیشگفتار برای بیان اهمیت نگارش این اثر چنین آورده است: «پرواضح است که جهت احداث پروژه‌ها و سازه‌هایی که در زیر زمین ایجاد و سازه‌هایی که روی زمین اجرا می‌شوند بایستی از علم مکانیک سنگ بهره گرفت تا بتوان سازه‌هایی مطمئن و ایمن را اجرا نمود.»

در بخشی از کتاب «مکانیک سیالات» می‌خوانیم: «احداث ساختمان‌های بلند و آسمانخراش‌ها که فونداسیون سنگی دارند، پل‌ها، راه‌های ارتباطی کوهستانی، پناه‌گاه‌های زیرزمینی و متروها و همچنین حفاری‌های چاه‌های نفت و گاز و پایداری آن‌ها از جمله موارد کاربردی علم مکانیک سنگ هستند.»

این اثر در 9 فصل تنظیم شده است؛ «خواص فیزیکی سنگ‌ها»، «خواص مهندسی توده سنگ‌‌ها»، «تنش»، «کرنش و ارتباط آن با تنش»، «آزمایش‌های آزمایشگاهی»، «معیارهای گسیختگی»، «آنیزوتروپی در سنگ‌ها»، «طبقه‌بندی مهندسی سنگ‌ها» و «کریپ در سنگ‌ها» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.

مخاطبان با مطالعه این اثر با انواع سنگ‌ها براساس میزان نیروی چسبندگی، فاکتورهای حجمی، مولفه‌های تنش‌های عمودی و برشی، معادلات سازگاری کرنش، انواع آزمایش‌های بر جای بزرگ مقیاس، تاثیر فشار منفذی روی مقاومت سنگ‌ها، تاثیر آنیزروتروپی روی مقاومت و کاربردهای سیستم‌های طبقه‌بندی مهندسی توده سنگ آشنا می‌‌شوند.

چاپ نخست کتاب «مکانیک سیالات» با شمارگان دو هزار نسخه در 288 صفحه به بهای 16 هزار و 800 تومان از سوی موسسه انتشارات ستایش منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری