تکنولوژی تولید خمیر کاغذ، فاش شد

انتشارات آییژ، کتاب «تكنولوژی توليد خمير كاغذ با فرآيند كرافت» به قلم مشترک دكتر احمدرضا سرائيان و مهندس علی خليلی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تكنولوژی توليد خمير كاغذ با فرآيند كرافت» به قلم مشترک دكتر احمدرضا سرائيان و مهندس علی خليلی به رشته تحریر در آمده است.

این اثر با موضوع صنایع چوب و کاغذ در هشت فصل، ویژه دانشجویان، مدرسان دانشگاه و محققان تنظیم شده است.

«ساختار چوب»، «كيفيت خرده‌چوب»، «آماده‌سازی چوب»، «مروری بر فرآيندهای خمير كاغذسازی»، «شيمی و فرآيند خميرسازی به روش كرافت»، «تجهيزات و عمليات خميرسازی در فرآيند كرافت»، «آماده‌سازی خمير» و «بازيابی مواد شيميايی» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.

مولف در پبشگفتار کتاب چنین بیان کرده که فرآورده‌های كاغذی با روش‌های مختلفی ساخته می‌‌شوند. از بين اين روش‌ها، روش كرافت جايگاه خاص خود را دارد و حتی می‌توان گفت بيشترين خمير كاغذی توليدی در دنيا با اين روش ساخته می‌شود، بطوری كه محصولات ساخته‌شده از آن خواص فيزيكی، مكانيكی و نوری بالايی داشته و نسبت به ساير روش‌ها از فرآيند بازيابی بسيار قوی برخوردار است. كه اين امر باعث كاهش هزينه مواد شيميايي، بخار، برق و … در كارخانه می‌شود.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «از بين محصولات سلولزی به‌ويژه كاغذ كالای استراتژيک بوده و نقش حياتی در توسعه فرهنگی به‌عهده دارد. اين فرآورده هنوز هم در فرآيند ارتباطات، بسته‌بندی، معاملات، نظامی و … نقش كليدی داشته و در آينده نيز همچنان از جايگاه مهمی برخوردار خواهد بود.»

چاپ نخست کتاب «تكنولوژی توليد خمير كاغذ با فرآيند كرافت» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 320 صفحه، به بهای 18 هزار تومات از سوی انتشارات آییژ راهی بازار نشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری