«مدل تعالی EFQM»خواندنی شد

«مدل تعالی EFQM» با هدف شناسایی معیار‌های تعالی سازمان‌ها به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ نخستین چاپ از ویرایش 2013 «مدل تعالی EFQM» عنوان اثری از بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت است که به همت علی تقی‌زاده هرات، علی و آیسان خلیلوند به فارسی برگردانده شده و به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی در سه بخش «مفاهیم بنیادین تعالی»، «معیار‌ها» و «یکپارچگی مفاهیم بنبادین با معیار‌ها» به بازار نشر عرضه شده است.

مولفان، در بخش «مفاهیم بنیادین تعالی» به مباحثی مانند ارزش‌افزایی،‌ خلق آینده پایدار،‌ رهبری با چشم‌انداز،‌ الهام‌بخشی و درستی و موفقیت از طریق استعداد کارکنان پرداخته است.

نویسندگان، در نخستین بحث از کتاب آورده‌اند:«سازمان‌های متعالی از طریق درک،‌ پیش‌بینی و برآورده کردن نیاز‌ها،‌ انتظارات و فرصت‌ها،‌به‌طور دایم برای مشتریانش ارزش‌افزایی می‌کند.»

از جمله مهم‌ترین مباحث بخش دوم این کتاب رهبری،‌ استراتژی،‌ شراکت‌ها و منابع نتایج کارکنان اشاره دارد. مولفان در تشریح مقوله رهبری معتقدند: «رهبران متعالی رهبرانی دارند که آینده را شکل می‌دهند،‌ آن را محقق می‌سازند و همواره به‌عنوان الگو برای ارزش‌ها و اخلاق سازمانی ایفای نقش می‌کنند و در همه زمان‌ها اعتماد را به دیگران القا می‌کنند.»

«یکپارچگی مفاهیم بنیادین با معیار‌ها» عنوان سومین بخش کتاب است که به موضوعاتی مانند رادار(RADAR)،‌ امتیازدهی برای مدل تعالی EFQM پرداخته است.

در بحث امتیاز‌دهی برای مدل تعالی (EFQM) آورده است،‌ ابزار ارزیابی و مدیریتی رادار یک روش ارزیابی برای امتیاز‌دهی به متقاضیان دریافت جایزه متعالی و بیشتر جوایز ملی تعالی در اروپا است. همچنین منطق ارزیابی رادار می‌تواند از سوی سازمان‌هایی که خود ارزیابی انجام می‌دهند و مایل هستند تا از امتیاز به دست آمده برای بهینه‌کاوی یا دیگر اهداف استفاده کنند،‌به کار گرفته می‌شود.

نخستین چاپ کتاب از ویرایش 2013 «مدل تعالی EFQM» با شمارگان یک هزار نسخه،‌ در 68 صفحه به بهای دو هزار تومان به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری