بررسی دستاورد‌های بومی حوزه یادگیری الکترونیک در اولویت بود

دبیر علمی هشتمین کنفرانس ملی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی ایران

  بررسی دستاورد‌های بومی حوزه یادگیری الکترونیک در اولویت بود

غلامعلی منتظر، برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف بررسی دستاورد‌های بومی و شناسایی تحولات جهانی در حوزه فناوری اطلاعات و یادگیری الکترونیکی را مهم‌ترین شاخصه‌های این دوره از کنفرانس یادگیری دانست.

دکتر غلامعلی منتظر،‌ دبیر علمی هشتمین کنفرانس ملی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی ایران در حاشیه آیین افتتاحیه این کنفرانس درگفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ویژ‌گی‌های این دوره از کنفرانس در مقایسه با دوره‌های پیشین، اظهار کرد:‌ مدیریت خاص بخش ‌پوستر‌ها و نقد و بررسی آن‌ها از سوی مخاطبان،‌ تنوع در انتخاب سخنران‌های کلیدی بخش بین‌الملل با هدف شناسایی تحولات مقوله یادگیری الکترونیکی در جهان از جمله ویژ‌گی‌های این دوره است.

وی افزود:‌ توجه به اقدامات کارشناسان داخلی و بررسی نگاه بومی به موضوع یادگیری و آموزش الکترونیکی نیز از دیگر ویژ‌گی‌های این دوره است. به عبارتی دیگر به دنبال پاسخ این پرسش بودیم که چه موضوعاتی از این حوزه مورد غفلت واقع شده و در چه مباحثی خوب عمل کرده‌ایم.

منتظر تصریح کرد: برای دستیابی به پاسخ این پرسش علا‌وه بر سخنرانی‌‌های کلیدی میزگرد‌های تخصصی نیز حول این موضوع شکل گرفت. این میزگرد‌ها با نگاه به دستاورد‌های بین‌المللی اما با برداشت و  بررسی عملکرد بومی تشکیل شد. به نظرم، شیوه برنامه‌ریزی این دوره در مقایسه با هفت دوره گذشته از انسجام بیشتری برخوردار بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین دستاورد‌های این کنفرانس گفت: این کنفرانس به عنوان مهم‌ترین و تنهاترین رویداد الکترونیکی در کشور که به هشتمین دوره خود رسیده، محلی برای ارتباط، انتقال و آگاهی از تازه‌ترین دستاورد‌های متخصصانی است که در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری یادگیری در حال پژوهش‌اند. تشکیل و تداوم گفتمان‌هایی در حوزه‌هایی مختلف یادگیری الکترونیکی نیز یکی دیگر از دستاورد‌های این کنفرانس است.

منتظر در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد دولت‌‌ها در حوزه فناوری اطلاعات اظهار کرد: متاسفانه دولت‌ها به خوبی در این حوزه به وظایف قانونی خود عمل نکرده‌اند. کشور در حال سپری کردن سال سوم از برنامه پنجم است اما هیچ‌ یک از احکام برنامه پنجم توسعه مربوط به فناوری اطلاعات و به ویژه در بحث یادگیری الکترونیکی محقق نشده است.

وی تصریح کرد: این بی‌توجهی موجب عقب‌ماندگی شدید کشور در حوزه فناوری اطلاعات شده است و اگر همه دست‌اندکاران بخش‌های مختلف اعم از دولت محترم تدبیر و امید و دانشگاهیان به این حوزه بی‌توجه باشند با مشکلاتی جدی در حوزه فناوری اطلاعات و به تبع آن در حوزه یادگیری مواجه خواهیم شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری