کتب دانشگاهی ما برای صنعت سایر کشورها کاربرد دارند

  کتب دانشگاهی ما برای صنعت سایر کشورها کاربرد دارند

مدرس دانشگاه صنعتی شریف، معتقد است اغلب کتاب‌های دانشگاهی ما هنوز به سطحی از پیشرفت نرسیده‌‌اند که صنایع بومی و مشکلات مربوط به آن‌ها را دربر داشته باشند. بیشتر این کتاب‌ها برای صنعت سایر کشورها کاربرد دارند.

جعفر آقایانی‌ چاوشی، مدرس دانشگاه صنعتی شریف، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه، از مدت‌ها پیش در کشورهای اروپایی مطرح بوده، اما متاسفانه در کشور ما بسیار دیرهنگام به اهمیت این ارتباط توجه شده است.

حل مسایل جامعه؛ موضوع تز دکترا
وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی و پیشرفته، ایده‌ها و اختراعات دانش‌پژوهان براساس انعقاد قرارداد میان دانشگاه و وزارت صنعت، در سطح کشور عملیاتی می‌شوند، گفت: ضرورت دارد در کشور ایران نیز مسایلی که با آنها دست به گریبان هستیم و نوعی معضل اجتماعی محسوب می‌شوند (مانند آلودگی هوا) به‌عنوان تز دکترا در دانشگاه‌ها مطرح شوند تا دانشجویان با تحقیق و پژوهش در این حوزه‌ها، راهکارهای برون‌رفت از این

در بسیاری از موارد شاهدیم که دستاوردهای دانشجویی تنها در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، عرضه و پس از اتمام دوره‌های برگزاری نمایشگاه‌ها، این دستاوردها به دست فراموشی سپرده می‌شوند، در حالی‌که باید این اختراعات و دستاوردها در قالب کتاب چاپ شوند و در اختیار علاقه‌مندان به‌ویژه صنعت کشور قرار گیرند.

معضلات را ارایه کنند و صنعت کشور نیز این راهکارها را به مرحله اجرا برساند.

مدرس دانشگاه صنعتی شریف، ضمن ابراز تاسف از گسترده نبودن ارتباط میان دانشگاه و صنعت در کشور ادامه داد: خوشبختانه در کشور، دانشجویان خوبی از نظر تفکر و محتوای علمی وجود دارند. نگاهی گذرا به دستاوردهای همایش‌ها و نمایشگاه‌های دانشجویی موکد این موضوع است. بنابراین، ضرورت دارد تجار، کارخانه‌داران و متولیان امر، از ایده‌های آن‌ها حمایت کنند و در راستای سرمایه‌گذاری برای پیشرفت روزافزون گام بردارند.

کتاب‌هایی با موضوع اختراعات دانشجویان، چاپ شوند
آقایانی‌ چاوشی افزود: در بسیاری از موارد شاهدیم که دستاوردهای دانشجویی تنها در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، عرضه و پس از اتمام دوره‌های برگزاری نمایشگاه‌ها، این دستاوردها به دست فراموشی سپرده می‌شوند، در حالی‌که باید این اختراعات و دستاوردها در قالب کتاب چاپ شوند و در اختیار علاقه‌مندان به‌ویژه صنعت کشور قرار گیرند. همچنین باید موسساتی راه‌اندازی شوند تا نتایج تحقیقات دانشجویی را به‌صورت منسجم و سازماندهی‌شده گردآوری کنند.

مسایل صنعتی کشورِ خود را حل کنیم
وی در پاسخ به این سوال که «آیا کتاب‌های دانشگاهی موجود پاسخگوی نیاز صنعت کشور هستند؟» گفت: متاسفانه اغلب کتاب‌های دانشگاهی ما هنوز به سطحی از پیشرفت نرسیده‌‌اند که صنایع بومی و مشکلات مربوط به آنها را دربر داشته باشند. بیشتر این کتاب‌ها برای صنعت سایر

متاسفانه اغلب کتاب‌های دانشگاهی ما هنوز به سطحی از پیشرفت نرسیده‌‌اند که صنایع بومی و مشکلات مربوط به آن‌ها را دربر داشته باشند. بیشتر این کتاب‌ها برای صنعت سایر کشورها کاربرد دارند.

کشورها کاربرد دارند؛ به این معنا که سایر کشورها، سوالی را (سوالی که معضل جامعه صنعتی آن‌ها است) به‌عنوان مسابقه مطرح می‌کنند و برای یافتن پاسخ آن از سوی دانشجویان، جایزه‌ای نفیس درنظر می‌گیرند. از آن‌جایی که دانشجویان کشورمان از سطح علمی بسیار بالایی برخوردارند، در اغلب موارد پاسخ این سوال‌ها را کشف و جایزه آن‌ها را دریافت می‌کنند. همین موضوع باعث جذب دانشجویان ایرانی به خارج از کشور می‌شود. 

مدرس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این در حالی است که کشور خودمان با مسایل و معضلات خطرناکی مانند آلودگی هوا و خشک شدن دریاچه‌ها مواجه است، بنابراین لازم است تمهیداتی با هدف ترغیب دانشجویان برای یافتن راهکارهای برون‌رفت از این معضلات اندیشیده شود. در این میان نقش مدرسان دانشگاه بسیار موثر است تا با ارایه ایده‌های متنوع به دانشجویان، آنها را به تحقیق در مسیر حل مشکلات تشویق کنند.

آقایانی‌‌چاوشی، به نویسندگان و پژوهشگران عرصه صنعت پیشنهاد داد با تولید کتاب‌های کاربردی و مناسب، توجه مسوولان کشور به موضوع حساس ارتباط میان صنعت و دانشگاه را جلب و احساس مسوولیت در مدرسان و دانشجویان را با هدف حل آسیب‌های جدی جامعه پررنگ‌تر کنند./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری