بیست‌ و هفتمین جشنواره خوارزمی برگزار می‌شود

  بیست‌ و هفتمین جشنواره خوارزمی برگزار می‌شود

بیست و هفتمین دوره جشنواره خوارزمی، فردا (11 اسفندماه) با حضور حسن روحانی،‌ رییس جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی،  یکشنبه (یازدهم اسفندماه) با معرفی و تقدیر از دانشمندان، پژوهشگران، فناوران و نوآوران برتر داخلی و خارجی، با حضور حسن روحانی، رییس جمهوری، در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

این دوره از جشنواره خوارزمی، از اردیبهشت‌ماه سال جاری با اعلام فراخوان عمومی از محققان داخلی و خارجی در عرصه‌های مختلف، فعالیت خود را آغاز کرد.

در این دوره، 787 طرح در 17 گرایش به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که به ترتیب در رشته‌های طرح‌های ویژه 187، کشاورزی و منابع طبیعی 159، مکانیک 66، برق و کامپیوتر 55، زیست و فناوری، محیط‌زیست و علوم پایه پزشکی 49، صنایع شیمیایی 46، طرح‌های برگزیده جشنواره موفق در تولید ملی 27، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاع 25، هنر و معماری 20، علوم پایه 41، فناوری نانو 27، عمران 14، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو 20، هوافضا 10، مکاترونیک 9، صنایع و مدیریت فناوری 10 و علوم پزشکی 22 طرح شرکت کرده‌اند.

در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی، 126 طرح از دانشمندان مطرح علمی از 38 کشور جهان نیز به دبیرخانه ارسال شد.

از مجموع 787 طرح ارایه شده برای بررسی فنی و کارشناسی، در نهایت 56 طرح به هیات داوران جشنواره ارایه شد و هیات داوران نیز پس از ارزیابی و بررسی نهایی طی چندین جلسه، 16 طرح از بخش داخلی، پنج طرح از بخش بین‌الملل و سه طرح از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور از آلمان، فرانسه و آمریکا را به‌عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب کرد.

برگزیدگان خارجی این دوره از جشنواره خوارزمی نیز از کشورهای آلمان، انگلستان، استرالیا، چین و مجارستان هستند.

23 نهاد ملی و بین‌المللی از جمله وزارت علوم، سازمان صنایع هوافضا، بنیاد ملی نخبگان، سازمان صنایع دفاع، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، سازمان جهانی مالکیت فکری، سازمان همکاری‌های اقتصادی، آکادمی علوم کشورهای در حال توسعه و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، حامیان بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی هستند. 

به سه نفر نخست برگزیدگان خارجی این جشنواره به ترتیب 10، 8 و 5 هزار دلار از طرف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و با کمک وزارت علوم، پرداخت می‌شود و همچنیندر بخش برگزیدگان داخلی نیز نفر نخست 12 سکه، نفر دوم 10 سکه و نفر سوم 8 سکه دریافت می‌کنند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری