دولت در حوزه فناوری اطلاعات سیاست‌گذاری کند نه تصدی‌گری

رییس کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی:

  دولت در حوزه فناوری اطلاعات سیاست‌گذاری کند نه تصدی‌گری

سید‌امید‌ فاطمی،‌ معتقد است که دولت در حوزه فناوری اطلاعات، فقط باید به سیاست‌گذاری اکتفا کند.

دکتر سید‌امید‌ فاطمی، رییس هشتمین کنفرانس ملی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی ایران، در حاشیه این کنفرانس به خبرنگار (ایبنا)، درباره تفاوت‌های این دوره با هفت دوره پیشین، گفت: از منظر علمی، پذیرش 500 مقاله و ارایه شفاهی 30 مقاله و از نظر ساختاری، یعنی شکل‌‌گیری کمیته دایمی کنفرانس، از ویژگی‌های این دوره هستند.

وی درباره فاصله علمی ایران با سایر کشور‌ها در زمینه یادگیری الکترونیکی، اظهار کرد: اظهارنظر در درباره این فاصله آسان نیست، به‌طور کلی باید به دنبال پاسخ

برای فهم فاصله ایران و سایر کشور‌ها در حوزه یادگیری الکترونیکی،‌ به‌عنوان نمونه باید شاخص‌های آمادگی الکترونیکی از سوی پژوهشگران مشخص شود.

این پرسش باشیم که پژوهش در یادگیری الکترونیک را چطور تعریف و اندازه‌گیری کنیم. برای فهم فاصله ایران و سایر کشور‌ها در حوزه یادگیری الکترونیکی،‌ به‌عنوان نمونه باید شاخص‌های آمادگی الکترونیکی از سوی پژوهشگران مشخص شود.

فاطمی ادامه داد: پژوهش‌‌های محققان و استادان ایرانی در سطح تحقیقات روز دنیا است و به عبارتی دیگر در این حوزه اختلاف زیادی با سایر کشور‌ها نداریم،‌ اما این احتمال وجود دارد که در حوزه داده‌های بزرگ یا بزرگ‌ترین محاسبات عقب بیافتیم. در حال حاضر با توجه به تحول ارتباطات در جهان از همین حالا باید به فکر توسعه تحقیقات درحوزه یادگیری الکترونیکی باشیم. 

دولت از تصدی‌گری در حوزه فناوری اطلاعات فاصله بگیرد
وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش دولت و بخش خصوصی در ارتقا جایگاه یادگیری الکترونیکی، گفت: متاسفانه در حال حاضر دولت متصدی این امر در کشور

«ادیسون»‌ پیش‌بینی کرده بود که کتاب تا سال 1920 از بین برود، پیش‌بینی که اشتباه از آب درآمد. به نظرم کتاب همچنان باقی خواهد ماند، اما یادگیری متحول خواهد شد و یادگیری دیگر کتاب خواندن نخواهد بود.

است که امیدواریم موقعیتی ایجاد شود که مردم وارد میدان شوند. تاسف به این خاطر است که دولت باید نقش سیاست‌های کلان را ایفا کند و از تصدی‌گری فاصله بگیرد. البته در این زمینه دانشگاه‌های مجازی تا حدی توانستند مستقل عمل کنند. 

کتاب، باقی می‌ماند
فاطمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره موقعیت کتاب در مقابل افزایش اقبال به سوی ابزار‌های یادگیری دیجیتال، اظهار کرد: «ادیسون»‌ پیش‌بینی کرده بود که کتاب تا سال 1920 از بین برود، پیش‌بینی که اشتباه از آب درآمد. به نظرم کتاب همچنان باقی خواهد ماند، اما یادگیری متحول خواهد شد و یادگیری دیگر کتاب خواندن نخواهد بود. یادگیری در قالب دیگری تعریف می‌شود، یعنی اراده فرد برای دریافت اطلاعات کمرنگ می‌شود و هر لحظه مخاطب در معرض دریافت آن‌ها است.

وی در پایان افزود: این در حالی است که مخاطب کتاب‌خوان، با اراده و انتخاب سراغ کتاب می‌رود و این منبع را در قالب‌‌های دلخواه مانند صوتی، ‌تصویری، شفاهی و خلاصه شده تبدیل می‌کند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری