نرم‌افزارهای آموزشی جای کتاب را گرفته است

در حاشیه نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال/۵

  نرم‌افزارهای آموزشی جای کتاب را گرفته است

محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، نخستین‌بار میزبان برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است. نمایشگاهی که فعالان حاضر در آن اذعان دارند که نرم‌افزارها جای کتاب را گرفته‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- سالن‌های ۵۷ و ۵۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در میانه یک روز زمستانی میزبان علاقه‌مندانی است که برای آموزش در رشته‌های مورد علاقه خود علاوه بر کتاب به نرم‌افزارهای آموزشی و Ebook روی آورده‌اند.

نرم‌افزارهای آموزشی در تمام رشته‌ها اعم از رشته‌های عمومی مانند آشپزی تا رشته‌های تخصصی مانند رشته‌های فنی و حتی وکالت توانسته نظر بسیاری از مخاطبان و دانشجویان و حتی استادان این رشته را به خود جذب کند.

نرم‌افزارهایی برای همه

حامد براتی، ‌مدیر شرکت ریتاسافت هفتمین سالی است که در این نمایشگاه شرکت می‌کند. وی به ایبنا گفت: ۱۱ سال پیش به تاسیس این شرکت اقدام کردیم. در ابتدا شرکت به تولید نرم افزار‌های آموزشی در رشته کامپیوتر و رشته‌های وابسته به آن پرداخت.

این فعال عرصه دیجیتال‌سازی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۸۸ رویکرد شرکت از رشته‌های تخصصی به رشته‌های عمومی تغییر یافته است اظهار کرد: ریتاسافت از این سال نرم‌افزارهایی درباره آشپزی و خانه‌داری منتشر می‌کند تا بتواند مبحث تولید نرم‌افزارهای عمومی را در بین مردم نیز اشاعه دهد.

جابجایی‌ها اثر سوء دارد
براتی، درباره استقبال علاقه‌مندان نیز اظهار کرد: هر ساله این نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شد و به‌طور مستقل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری آن بود اما امسال این نمایشگاه به محل دائمی منتقل شده و بخش خصوصی جریان برگزاری را به دست گرفته است و این جابجایی‌ها در استقبال مردم نیز تاثیر سوء گذاشته است.

وی، به قانون کپی‌رایت در عرصه نشر الکترونیکی نیز اشاره کرد و دراین‌باره گفت: مسوولانی که به صدور مجوز برای ناشران الکترونیک اقدام می‌کنند باید در راستای حمایت از این قشر  کپی‌های بدون مجوز را نیز پیگیری کنند.

براتی، به حمایت‌های مسوولان ارشاد نیز پرداخت و اظهار کرد: مسوولان حمایت های دلسوزانه‌ای از این قشر داشته باشند تا آنها نیز بتوانند بهتر در این عرصه فعالیت کنند.

در میان غرفه‌هایی که در این نمایشگاه به عرضه محصولات فرهنگی در قالب لوح‌های فشرده می‌پردازند،‌ غرفه‌هایی نیز در حاشیه،به نصب نرم‌افزارها یی برای مطالعه کتاب‌های الکرتونیکی بر روی گوشی‌های موبایل اقدام کرده‌اند.

نرم‌افزارها به جای کتاب
علیرضا نوری، مدیر فروش نشر آوپژه نیز در بخشی از غرفه خود نرم‌افزارهایی برای مطالعه این‌گونه کتاب‌های بر روی گوشی‌های دارای سیستم عامل آندروید عرضه می‌کند.

وی، با اشاره به این‌که نشر آویژه از چهار سال گذشته به تولید این نرم‌افزارها اقدام کرده است گفت: این ناشر ۴۰ موضوع را برای بررسی و تولید در دستور کار خود قرار داده است و تمامی آنها را برای نمایشگاه امسال آماده و منتشر کرده است.

نوری ادامه داد: در میان آثار تولید شده از سوی این انتشاراتی می‌توان به موضوعات کامپیوتر و حسابداری نیز اشاره کرد.

مدیر فروش نشر آوپژه با بیان این‌که امروزه نشر الکترونیک توانسته جای کتاب را در میان قشر تحصیل‌کرده و حتی مردم بگیرد، افزود: امروزه دانشجویان و حتی مردم عادی از این گروه تولیدات بهترین استقبال را می‌کنند.

وی اظهار کرد: فرآیند تولید کتاب در عرصه دیجیتال‌سازی بین ۶ تا یکسال به طول می‌انجامد و استادان در این رشته به تالیف و انتشار آنها اقدام می‌کنند. 

نوری گرافیک و طراحی مناسب این تولیدات را رمز موفقیت و استفاده همه جانبه مردم دانست.

نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال،‌ با هدف معرفی ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و توسعه سطح دسترسی جامعه به آخرین دستاوردها ، همچنین نمایش توانمندی‌های تولید محتوای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی‌-‌اسلامی برپا می‌شود.

نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، از هشتم تا یازدهم اسفندماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، واقع در بزرگراه چمران برگزار شد./


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری