«نِبیک» امکان جست‌وجو در محتوای کتاب‌ها را فراهم کرد

  «نِبیک» امکان جست‌وجو در محتوای کتاب‌ها را فراهم کرد

سعید رئیس‌محمدی، معتقد است که موتور جست‌وجوگر «نِبیک» امکان جست‌وجو در محتوای کتاب‌ها، مجلات، پایان‌نامه‌ها و خلاصه هر نوشته دیگر فارسی را فراهم کرده است.

سعید رئیس‌محمدی، مدیر پروژه «نِبیک» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این‌باره اظهار کرد: کاربران با استفاده از وب‌سایت «نِبیک» می‌توانند بر روی تمام محتواهای موجود در «نِبیک» جست‌وجو انجام دهند و به مطالعه بخشی از محتواهای موجود که از سوی ناشر مشخص شده است، بپردازند. 

احترام به قانون کپی‌رایت  
وی ادامه داد: «نِبیک» براساس توافق با ناشران، همواره تنها بخش مورد توافق متن را نمایش می‌دهد و قوانین کپی‌رایت را نقض نمی‌کند.

مدیر پروژه «نِبیک» افزود: تکنولوژی بکاررفته در این موتور جست‌وجوگر، مانع از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی مانند دانلود بخش نمایش داده شده کتاب‌ها یا به دست آوردن متن اصلی آن‌ها از سوی کاربران می‌شود.

رئیس‌محمدی اظهار کرد: جست‌وجوی «نِبیک» در میان محتوای کتاب‌ها، نشریات و محتوای علمی مانند جست‌وجوی صفحات وب است؛ زمانی که این موتور جست‌وجوگر کتاب یا نوشته‌ای را که شامل عبارت مورد جست‌وجوی کاربران باشد، پیدا کند، لینک مربوط به آن کتاب یا نوشته در صفحه جست‌وجو نمایش داده می‌شود. چنانچه کتابی تحت قوانین کپی‌رایت نباشد یا ناشر به ما اجازه داده باشد که قسمت‌هایی از آن را نمایش دهیم، کاربران می‌توانند یک پیش نمایش از

«نِبیک» براساس توافق با ناشران، همواره تنها بخش مورد توافق متن را نمایش می‌دهد و قوانین کپی‌رایت را نقض نمی‌کند.

کتاب را مشاهده کنند. 

امکان خرید یا امانت کتاب
وی گفت: اگر کاربران، کتاب یا نوشته‌ای پیدا کنند که به آن علاقه‌مند باشند، می‌توانند روی گزینه خرید کتاب یا قرض گرفتن کتاب کلیک کنند که به آن‌ها لینکی برای خرید یا قرض گرفتن نسخه چاپی ارایه می‌شود.

مدیر پروژه «نِبیک» با اشاره به بخش کتابخوان این موتور جست‌وجوگر عنوان کرد: در این بخش، کاربران می‌توانند به مطالعه آن بخش‌هایی از کتاب که ناشر آن را در دسترس عموم قرار داده است، بپردازند تا اگر کتاب را مناسب یافتند برای خرید آن اقدام کنند. 

جست‌و‌جوی اختصاصی در کتاب‌ها
رئیس‌محمدی توضیح داد: بخش کتابخوان «نِبیک» امکاناتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از آن میان می‌توان به جست‌وجوی اختصاصی در کتاب مورد نظر، ارایه فهرست، بزرگ و کوچک کردن سایز صفحات، پرش به صفحه‌ای ویژه، اضافه کردن کتاب به کتابخانه مجازی کاربر، اضافه کردن یک صفحه به لیست صفحات مورد علاقه و مشاهده لیست‌وار صفحات به صورت تصاویر کوچک اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: کتابخوان «نِبیک» بسته به دلخواه کاربران، صفحات یک کتاب را در سه شکل یا منظر «پی در پی»، «دو به دو» و «جدولی» نمایش می‌دهد. در نوع نخست، کتابخوان، صفحات کتاب را پشت سر هم نمایش می‌دهد. نوع دوم، مانند کتاب است و صفحات کتاب در آن به صورت دو صفحه کنار هم نمایش داده می‌شوند و در نوع سوم، تمامی صفحات در کنار هم به صورت تصاویر کوچک نشان داده می‌شود. 

در «نِبیک» کتاب‌ها را نقد کنید 
مدیر پروژه «نِبیک» عنوان کرد:

تکنولوژی بکاررفته در این موتور جست‌وجوگر، مانع از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی مانند دانلود بخش نمایش داده شده کتاب‌ها یا به دست آوردن متن اصلی آن‌ها از سوی کاربران می‌شود.

از دیگر خدمات «نِبیک» می‌توان به ارایه چکیده کتاب به کاربر، امکان نگارش نقد و نظرات و امتیازدهی به مستندات موجود در سایت، نوشتن یادداشت در محیط کتابخوان، معرفی ناشران و مراکز فروش، اضافه کردن سیستم موضوعات و نمایش موضوع کتاب در صفحه جزییات کتاب، جست‌وجو در یک موضوع ویژه و رده‌بندی موضوعی کتاب و امکان دسترسی به خدمات «نِبیک» از طریق تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند اشاره کرد.

رئیس‌محمدی افزود: «نِبیک» در کنار سرویس جست‌وجوی خود، کتابخانه‌ای مجازی نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کتابخانه مجازی «نِبیک» به کاربران این امکان را می‌دهد تا کتاب‌ها و مستندات مورد علاقه خود را در آن نگهداری کرده تا بتوانند هر زمان که مایل بودند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. 

گشت‌و‌گذار الکترونیک در «نِبیک»
وی ادامه داد: بخش کتابخانه مجازی، شامل سه زیرمجموعه است که در نتیجه گشت‌و‌گذار کاربران در «نِبیک» به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. این سه زیرمجموعه عبارتند از مستنداتی که به‌تازگی در محیط کتابخوان، اقدام به مطالعه آن کرده‌اند؛ مستنداتی که کاربران بر آن نقد نوشته‌اند یا به آن امتیاز داده‌اند همچنین مستنداتی که در حین گشت و گذار در «نِبیک» از آن‌ها بازدید کرده‌اند.

مدیر پروژه «نِبیک» در پایان گفت: کاربران در کتابخانه مجازی «ِنبیک» سه قفسه مجزا در اختیار خواهند داشت که می‌توانند به‌صورت دستی به آن‌ها کتاب اضافه کنند. مستنداتی که تا به امروز خوانده‌اند، مستنداتی که در حال مطالعه آن‌‌ها هستند و مستنداتی که در آینده قصد مطالعه آن‌ها را دارند، عناوین این سه قفسه مجزا را تشکیل می‌دهند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری