پروفسور سمیعی: برای جهانی شدن آثار ایرانی باید حرکت علمی را بیاموزیم

  پروفسور سمیعی: برای جهانی شدن آثار ایرانی باید حرکت علمی را بیاموزیم

مجید سمیعی، در حاشیه جشنواره خوارزمی، نخستین مولفه عرضه جهانی آثار مولفان ایرانی را حرکت براساس مدار علمی دانست.

پروفسور مجید سمیعی، موسس مرکز بین‌المللی علوم اعصاب، در حاشیه آیین اختتامیه بیست و هفتمین دوره جشنواره خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ اظهار کرد: بسیاری از آثار مولفان ایرانی در کتابخانه‌های اروپا موجود است. در حوزه تدریس نیز دانشجویان اروپایی فقط به کتاب ارایه شده در کلاس اکتفا نمی‌کنند.

وی افزود: هر کتاب دانشگاهی در قالب تخصصی تالیف می‌شود اما این آثار منابعی نیستند که در کلاس‌ها ارایه شوند، هر دانشجو با توجه به رشته تحصیلی و برای دریافت اطلاعات بیشتر به آثار تخصصی مراجعه می‌کنند.

سمیعی درباره مولفه‌های جهانی شدن آثار مولفان ایرانی گفت: اساس فراگرفتن کار‌های علمی را باید بیاموزیم. به عبارتی دیگر همه چیز پایه علمی دارد. برای هر حرکت علمی باید بعد از تحقیقات به تاریخچه آن رجوع کرد.

برگزیده ویژه بیست و هفتمین جشنواره

اساس فراگرفتن کار‌های علمی را باید بیاموزیم. به عبارتی دیگر همه چیز پایه علمی دارد. برای هر حرکت علمی باید بعد از تحقیقات به تاریخچه آن رجوع کرد.

بین‌المللی خوارزمی، در این آیین با اشاره به اهمیت اختصاص بودجه به بخش علمی، عنوان کرد: در بحران سال 2008 بیشتر کشور‌های اروپایی برای جبران خسارات مالی تصمیم به کاهش بودجه در بخش‌های مختلف گرفتند، این در حالی است که کشور آلمان بودجه وزارت علوم را افزایش داد.

وی خطاب به رییس‌جمهوری کشورمان نیز گفت: زمانی کشور می‌تواند جز 10 کشور برتر اقتصادی دنیا باشد که ابتدا از نظر علمی، در ردیف 10 کشور برتر قرار گیرد. وزارت علوم، باید مهم‌ترین وزارت‌خانه هر کشوری باشد. هر محقق به جای این‌که به فکر تحصیل در خارج از کشور باشد، باید از خود بپرسد چه می‌کنم؟ و چه کاری می‌توانم ارایه دهم؟ آن زمان است که می‌تواند شخصیت علمی خود را نشان دهد. این جشنواره‌های علمی موجب می‌شوند تا جوانان تلاش بیشتری انجام دهند.

نابغه مغز و اعصاب دنیا، در گذر زایام
مجید سمیعی، سال 1316 در رشت به دنیا آمد. وی پس از گذراندن مقاطع ابتدایی و متوسطه عازم آلمان شد. وی، در سال 1371 به ریاست فدراسیون جهانی انجمن‌های قاعده جمجمه انتخاب شد. سمیعی موسس مرکز بین‌المللی علوم اعصاب در کشور آلمان است. برای تجلیل از مقام علمی و تجربیات ارزنده وی، رییس‌جمهوری آلمان

زمانی کشور می‌تواند جز 10 کشور برتر اقتصادی دنیا باشد که ابتدا از نظر علمی، در ردیف 10 کشور برتر قرار گیرد. وزارت علوم، باید مهم‌ترین وزارت‌خانه هر کشوری باشد.

غربی در سال 1367، نشان خدمت درجه یک دولت آلمان را پروفسور مجید سمیعی اهدا کرد. در همین سال جایزه علمی ایالت نیدرزاکسن آلمان به پاس فعالیت‌های پرارزش در راه پیشرفت جراحی مغز و اعصاب، به وی اهدا شد. 

پروفسور سمیعی به گواه قلم 
مجید سمیعی، تاکنون بیش از ۵۰۰ مقاله علمی و ۱۷ عنوان کتاب مرجع درخصوص دستگاه عصبی مرکزی و محیطی منتشر کرده است.

از جمله آثار پزشکی این نخبه ایرانی می‌توان به «برش‌نگاری پنوموآنسفال»، «جنبه‌های نوین اعصاب محیطی»، «اعصاب جمجمه‌ای»، «ضربه‌های وارد بر قاعده جمجمه» «جراحی در ساقه مغز و بطن سوم و اطراف آن دو»، «جراحی قاعده مغز»، «ضایعات اعصاب محیطی»، «جراحی منطقه زین ترکی و سینوس‌های پیرامون بینی جراحی مننژیم قاعده مغز»، «جراحی کلیوس»، «روش‌های نوین بازسازی استخوان»، «دوخت عروق و اعصاب» و «پیوند در جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی»، «جراحی قاعده مغز» و  «اطلس جراحی قاعده جمجمه»اشاره کرد.

 آخرین اثر پروفسور سمیعی در سال  ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با عنوان «Samiis’s Essentials in Neurosurgery» از سوی انتشارات اشپرینگر منتشر شده‌ است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری