امید: آثار دانشگاهی، تازه‌های دنیای علم را ارایه کنند

  امید: آثار دانشگاهی، تازه‌های دنیای علم را ارایه کنند

سرپرست دانشگاه تهران از سطح کیفی آثار دانشگاهی ابراز نارضایتی کرد و گفت: کتاب‌های دانشگاهی باید تازه‌های دنیای علم را دربرداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه تهران در حاشیه آیین اختتامیه بیست‌ودومین دوره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی درباره سطح کیفی آثار دانشگاهی اظهار کرد: معتقدم اغلب کتاب‌های دانشگاهی موجود در بازار نشر، محتوای تکراری دارند و در آن‌ها نوآوری به‌ندرت مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه

متاسفانه در میان کتاب‌های دانشگاهی (چه تالیفی و چه ترجمه) آثار تصنیفی و آثاری که نتیجه دستاورد و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مولفان باشند، کمتر دیده می‌شوند.

در میان کتاب‌های دانشگاهی (چه تالیفی و چه ترجمه) آثار تصنیفی و آثاری که نتیجه دستاورد و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مولفان باشند، کمتر دیده می‌شوند. 

گرانی کاغذ؛ مهم‌ترین معضل حوزه نشر
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات موجود در حوزه نشر کتاب افزود: در چند سال اخیر شاهدیم دانشجویان رغبت بسیار اندکی برای خرید کتاب‌های علمی دارند. گرانی کاغذ و به‌دنبال آن گرانی کتاب، یکی از علت‌های اصلی این معضل به شمار می‌آید که مسوولان ذیربط باید برای رفع آن تمهیداتی را بیندیشند.

امید تاکید کرد: معتقدم اگر قرار است دولت برای بخش‌هایی از کشور یارانه پرداخت کند، باید پرداخت یارانه به حوزه کتاب را در اولویت قرار دهد چرا که این حوزه

معتقدم اگر قرار است دولت برای بخش‌هایی از کشور یارانه پرداخت کند، باید پرداخت یارانه به حوزه کتاب را در اولویت قرار دهد چرا که این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین رشد همه‌جانبه کشور در گرو افزایش تولید و انتشار کتاب‌های علمی و ارتقای سرانه مطالعه جامعه است.

وی در پاسخ به این سوال که «برنامه آینده دانشگاه تهران در حوزه نشر کتاب و ارتقای سطح کیفی آن‌ها چیست؟» گفت: دانشگاه تهران از زمان تاسیس تاکنون، همواره کوشیده تا هم در ارزیابی و هم در انتشار کتاب‌ها، دقت لازم داشته باشد. 

قدیمی‌ترین انتشارات علمی کشور
سرپرست دانشگاه تهران با بیان این‌که این دانشگاه از میان کتاب‌هایی که برای انتشار از سوی افراد یا نهادهای مختلف دریافت می‌کند، همواره می‌کوشد، بهترین‌ها را انتخاب کند، اظهار کرد: دانشگاه تهران در صورتی‌که سطح کیفی محتوای کتاب‌های دریافتی

محققان و مدرسان دانشگاهی سراسر کشور، انتشارات دانشگاه تهران را به‌عنوان قدیمی‌ترین انتشارات علمی کشور مورد توجه قرار دهند و یقین داشته باشند که این دانشگاه نیز در این راستا از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

پایین باشد، از انتشار آن‌ها خودداری می‌کند. این فرآیند مطلوب در نشر کتاب‌های دانشگاهی همچنان در دانشگاه تهران ادامه دارد.

امید بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم، محققان و مدرسان دانشگاهی سراسر کشور، انتشارات دانشگاه تهران را به‌عنوان قدیمی‌ترین انتشارات علمی کشور مورد توجه قرار دهند و یقین داشته باشند که این دانشگاه نیز در این راستا از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

آیین اختتامیه بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی چهارشنبه (14 اسفندماه) با حضور دکتر محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا عموعابدینی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از مدرسان و مولفان حوزه‌های مختلف در سالن همایش‌های دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، بین خیابان پانزدهم و شانزدهم برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری