حرکت رو به رشد دانشگاه تهران در مسیر نشر کتاب

در آیین اختتامیه جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی مطرح شد

  حرکت رو به رشد دانشگاه تهران در مسیر نشر کتاب

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران در آیین اختتامیه بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی، به همت بیش از پیش این دانشگاه در مسیر نشر و ترویج کتاب و علم در برنامه‌های خود تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی امروز (14 اسفندماه) با حضور دکتر محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا عموعابدینی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از مدرسان و مولفان حوزه‌های مختلف در سالن همایش‌های دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار شد. 

عموعابدینی در این مراسم اظهار کرد: برگزاری بیست‌ودو دوره از جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی و بین‌المللی بودن آن، بیانگر همت دانشگاه تهران است؛ دانشگاهی که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان دانشگاه ایران یاد کرده‌اند. بنابراین، این

امیدوارم مسیر بین‌المللی شدن انتشارات دانشگاه تهران و استفاده از فناوری‌های جدید در ارایه خدمات نشر این دانشگاه، توسعه یابد چرا که گام‌هایی که دانشگاه تهران در حوزه ترویج علم برمی‌دارد و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که اجرا می‌کند، سرلوحه سایر دانشگاه‌ها نیز قرار می‌گیرند.

دانشگاه نقش و جایگاه ملی دارد و باید حرکت‌ها و برنامه‌های آن نیز این نقش را در سراسر دنیا منعکس کنند.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های دانشگاه تهران می‌توان به جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی اشاره کرد که با وجود مسایل و مشکلات فراوان در حوزه‌های مختلف، تاکنون بیست‌ودو دوره از آن برگزار شده است. 

پشتکار روزافزون اهالی قلم
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: انتخاب تنها، 6 عنوان کتاب برگزیده زنگ‌خطری است برای محققان، مدرسان دانشگاه، دانشجویان و اهالی قلم تا  پشتکار بیشتر در راستای کیفی‌سازی کتب و ارایه مطالب داشته باشند و در آینده و دوره‌های بعدی این جشنواره، شاهد انتخاب کتاب‌های برگزیده بیشتری باشیم.

وی افزود: دانشگاه تهران می‌کوشد در تمام حوزه‌های خود بیش از پیش، در مسیر نشر و ترویج کتاب و علم گام بردارد. همچنین این دانشگاه در تلاش است که اگر نقشی از آن به مرور زمان کم‌رنگ شده، آن را احیا و برنامه‌های خود را به صورت بین‌المللی برگزار کند.

عموعابدینی اظهار کرد: امیدوارم مسیر بین‌المللی شدن انتشارات دانشگاه تهران و استفاده از فناوری‌های جدید در ارایه خدمات نشر این دانشگاه، توسعه یابد چرا که گام‌هایی که دانشگاه تهران در حوزه ترویج علم برمی‌دارد و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی

ایران صدها دانشمند در حوزه‌های مختلف داشته و دارد که تاکنون به جهان معرفی نشده‌اند. این دانشمندان افتخاری برای ایران محسوب می‌شوند. بنابراین، باید میراث مکتوب خود را گرامی بداریم و ‌آن‌ها را به جهانیان معرفی کنیم.

که اجرا می‌کند، سرلوحه سایر دانشگاه‌ها نیز قرار می‌گیرند.

مهدی محقق، نویسنده و مصحح کتب فلسفی، از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: حدود دو سال است که به صورت مستقیم با انتشارات دانشگاه تهران ارتباط دارم. کتاب «وجوه قرآن» که نسخه منحصربه‌فرد آن در ترکیه موجود است، توسط بنده تصحیح و در دانشگاه تهران چاپ شد. 

لزوم بین‌المللی شدن فعالیت‌ها
وی  ادامه داد: این کتاب بعد از انقلاب اسلامی در شانزده نوبت چاپ شد. همچنین در دانشگاه تهران نیز حدود پنج نوبت به چاپ رسید. این اثر جزء منابع مرجع فاخر برای افرادی که در حوزه قرآن فعالیت می‌کنند، به شمار می‌آید.

محقق با بیان این‌که باید در سطح بین‌الملل فعالیت کنیم، افزود: انتشارات دانشگاه تهران موفق شده است چند عنوان کتاب را که جز آثار سنگین محسوب می‌شوند، به شکل مطلوب چاپ کند که از آن میان می‌تواند به کتاب «امور عامه» اشاره کرد. 

معرفی میراث مکتوب در سطح جهان
وی عنوان کرد: از زمانی که ایران استقلال سیاسی یافت و به مذهب تشیع تشرف پیدا کرد، علوم عقلی و فلسفی رواج پیدا کردند؛ رواجی که در هیچ مملکتی دیده نشده است. ایران صدها

ایران اسلامی، کتاب‌های فاخر و غنی بسیار زیادی دارد. این کتاب‌ها باید در دسترس دانشجویان و محققان قرار بگیرند تا وقتی در محافل بین‌المللی حاضر می‌شوند آن‌ها را به جهانیان معرفی کنند.

دانشمند در حوزه‌های مختلف داشته و دارد که تاکنون به جهان معرفی نشده‌اند. این دانشمندان افتخاری برای ایران محسوب می‌شوند. بنابراین، باید میراث مکتوب خود را گرامی بداریم و ‌آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

محقق اظهار کرد: در طول فعالیتم در حوزه نشر، مباشر نشر حدود 180 عنوان کتاب بوده‌ام که با علامت انتشارات دانشگاه تهران راهی بازار نشر شده‌اند. 80 عنوان از این آثار، با همکاری موسسه مطالعات دانشگاه تهران و دانشگاه مک‌گیل کانادا منتشر شده‌اند.

وی تاکید کرد: ایران اسلامی، کتاب‌های فاخر و غنی بسیار زیادی دارد. این کتاب‌ها باید در دسترس دانشجویان و محققان قرار بگیرند تا وقتی در محافل بین‌المللی حاضر می‌شوند آنها را به جهانیان معرفی کنند.

محقق در پایان گفت: به‌تازگی مطلع شدم که یونسکو کتابی با عنوان «علم و تمدن در اسلام» منتشر کرده است؛ این امر نشان می‌دهد ایران در بردارنده فرهنگ غنی است که ما باید آن را ارج نهیم.

آیین اختتامیه بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب‌های برگزیده دانشگاهی امروز (14 اسفندماه) با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری