دولت به سرقت‌های علمی نظارت نمی‌کند

میزگرد بررسی آثار و پیامدهای سرقت علمی و راه‌های جلوگیری از آن

نایب رییس شورای سیاست‌گذاری و تامین منابع علمی در میزگرد بررسی آثار و پیامدهای سرقت علمی، به نبود نظارت از سوی دولت در امر سرقت علمی از پایان‌نامه‌ها اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میزگرد «بررسی آثار و پیامدهای سرقت علمی و راه‌های جلوگیری از آن: پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها» عصر امروز (بیستم اسفندماه) با حضور سیروس علیدوستی، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ابراهیم عمرانی، نایب رییس شورای سیاستگذاری و تامین منابع علمی، داریوش مطلبی، مدرس دانشگاه و معاون فناوری خانه کتاب و صفر بیگ‌زاده، وکیل دادگستری، در محل پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، برگزار شد.

افزایش پذیرش دانشجویان و سرقت علمی
ابراهیم عمرانی در این میزگرد، در بررسی نقش تعاملات دانشگاهی در سرقت علمی و پایان‌نامه‌ها گفت: هم‌اکنون کشور با جمعیت عظیمی از جوانانی مواجه است که در سنین تحصیلات تکمیلی قرار دارند و وزارت آموزش عالی نیز با گسترش موج ورود به دانشگاه‌ها به این امر دامن می‌زند.

وی ادامه داد: فعالیت استادانی که به این دانشگاه‌ها وارد شده

اگر نگاه تولید انبوه پایان‌نامه درنظر دانشگاهیان باشد می‌توان به تقسیم کار اشاره کرد.

و از امر پژوهش بی‌اطلاع هستند، یقینا نسبت به نظارت بر نگارش پایان‌نامه‌ها نیز بی‌اطلاع هستند.

استادان نظارت کنند
نایب رییس شورای سیاستگذاری و تامین منابع علمی، در ادامه این میزگرد با طرح این سوال که تجاری‌سازی صنعتی به چه قیمت باید اجرا شود؟، اظهار کرد: نخستین مسوول مستقیم نظارت بر پایان‌نامه‌ها استادان هستند، چراکه مشکل قانونی در کشور دیده نمی‌شود و تمام معضلات سرقت علمی به نبود نظارت از سوی استادان باز می‌گردد، زیرا نظارت بر استادان امکان تقلب از سوی دانشجویان را از آن‌ها سلب می‌کند.

نرم‌افزار تولید کنیم
عمرانی ادامه داد: در دانشگاه‌های دنیا نرم‌افزاری طراحی شده و در اختیار دانشگاهیان قرار گرفته است که با آن استنادات دانشجویان در پایان‌نامه‌ها و امکان تقلب آن‌ها برای استادان مشخص می‌شود در حالی‌که در ایران این نوع نرم‌افزار دیده نمی‌شود.

لزوم دسترسی همه به پایان‌نامه‌ها
سیروس علیدوستی، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نیز در این میزدگرد به دسترسی همه دانشجویان به پایان‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر نگاه

با گسترش استفاده از پایان‌نامه‌ها و سرقت علمی ارتباط بین دانشگاه‌ها و تجاری‌سازی افزایش پیدا می‌کند و به مروز زمان سرمایه مملکت به پژوهش‌های تصنعی تبدیل می‌شود.

تولید انبوه پایان‌نامه درنظر دانشگاهیان باشد می‌توان به تقسیم کار اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این نگاه انبوه می‌توان بخش بررسی پایان‌نامه دانشجویان و استخراج درصد استفاده و تقلب از سایر پایان‌نامه‌ها را به کارشناس سپرد و به همین ترتیب فرایند نگارش یک پایان‌نامه را تسریع بخشید و تقسیم کار انجام داد.

علیدوستی با بیان این‌که استفاده از نرم‌افزار‌های فناورانه در استفاده از پایان‌نامه‌ها و استخراج تقلب‌های انجام گرفته می‌تواند در تسریع امور پایان‌نامه‌ها تاثیر مثبت داشته باشد، اظهار کرد: هنگامی‌که عرضه با تقاضا برابری می‌کند، استفاده از قانون مثمرثمر نخواهد بود. 

با انباشتگی متقاضیان مواجهیم
علیدوستی در ادامه با اشاره به انباشگی متقاضیان تحصیل در ایران، گفت: در دو سال گذشته به دلیل ارزانی ارز، تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور ارزان‌تر بود اما در سال‌های اخیر به دلیل گرانی ارز، بیشتر جوانان متقاضی تحصیل در داخل کشور هستند.

گسست ارتباط تجاری‌سازی و دانشگاه
داریوش مطلبی، معاون فناوری خانه کتاب ایران، در میزگرد «بررسی آثار و پیامدهای سرقت علمی و راه‌های جلوگیری از آن» اظهار کرد: با گسترش استفاده از پایان‌نامه‌ها و سرقت علمی ارتباط بین دانشگاه‌ها و تجاری‌سازی

متاسفانه قبح مساله سرقت علمی در کشور از بین رفته است و با قوانین نمی‌توان کاری از پیش برد.

افزایش پیدا می‌کند و به مروز زمان سرمایه مملکت به پژوهش‌های تصنعی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به نوع کارم با مقالاتی مواجه هستم که اغلب از پایان‌نامه‌ها برداشته شده و عمدتا شبیه یکدگیر هستند، متاسفانه بیشتر پایان‌نامه‌ها شبیه به یکدیگر هستند اما استنادی به پایان‌نامه‌های استفاده شده، نشده است.

قانون داریم ، اخلاق نداریم
صفر بیگ‌زاده، وکیل دادگستری نیز در این میزگرد ،به سرقت علمی و ادبی در کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: هنگامی‌ که آموزش عالی گسترده‌تر شد، موضوع سرقت علمی در محافل آکادمیک نیز افزایش یافت، به نحوی‌که افرادی که با امر تحقیق در آموزش عالی آشنا نبودند، وارد این حوزه علمی شده و سرقت علمی نیز افزایش یافت.

وی ادامه داد: متاسفانه قبح مساله سرقت علمی در کشور از بین رفته است و با قوانین نمی‌توان کاری از پیش برد.

میزگرد «بررسی آثار و پیامدهای سرقت علمی و راه‌های جلوگیری از آن: پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها» عصر امروز (بیستم اسفندماه) در محل پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، واقع در خیابان انقلاب، نبش فلسطین جنوبی برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری