در واحد تهران جنوب برگزار شد: اولین همایش ملی رویکرد نوین در علوم ورزشی و تربیت بدنی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، به همت دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی این واحد دانشگاهی ، اولین همایش ملی رویکرد نوین در علوم ورزشی و تربیت بدنی با محوریت فیزیولوژی ورزشی و مدیریت ورزشی در بهمن ماه سال جاری در مجموعه ورزشی شهید کاوه برگزار شد.

این همایش که با حضور دکتر مرتضوی معاون پژوهشی واحد، دکتر صافحیان معاون فرهنگی، دکتر نیک بخش رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر حمید سجادی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و جمعی از استادان و دانشجویان برگزار شد، تعداد 500 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال و از اين تعداد 108 عنوان مقاله جهت ارائه سخنرانى و تعداد 169 عنوان مقاله جهت ارائه پوستر انتخاب شدند. مسئولين اين همايش دكتر رضا نیک بخش به عنوان رئيس همايش و دکتر محمد علی آذربایجانی دبير علمى همايش و حسن قاسمعلیپور دبیر اجرايى اين همايش بودند.

دکتر رضا نیک بخش، رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران جنوب به عنوان رئیس این همایش گفت: این همایش فرصتی مناسب برای همه دوستان و مخصوصاً پژوهشگران و دانشجویان جوان است که علاوه بر آشنایی با یکدیگر، از فعالیت دیگر دانشجویان در این حوزه آشنا شده و از آن بهره گیرند.

وی گفت: یکی از افتخارات ما در این همایش این بوده که سعی نمودیم از تمامی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استفاده نماییم تا اين همايش پربار و مفيد و به نحو احسن برگزار شود.

وی با اشاره به محور های همایش افزود: این همایش شامل دو محور فیزیولوژی ورزشی و مدیریت ورزشی است.

نیک بخش ادامه داد: تغذیه فعالیت‌های بدنی، آزمون‌های نوین سنجش آمادگی جسمانی، ایمونولوژی فعالیت بدنی، بیوشیمی و متابولیسم فعالیت‌های بدنی، مکمل‌ها، گیاهان دارویی و فعالیت بدنی، علم تمرین، کاربرد فعالیت‌های بدنی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن از محور های فیزیولوژی ورزشی است.

رئیس اولین همایش ملی رویکرد نوین در علوم ورزشی و تربیت بدنی، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، معنویت و ورزش، ورزش و معلولین، اقتصاد و بازاریابی در ورزش، رسانه و ورزش، اوقات فراغت و ورزش را نیز از محورهای مدیریت ورزشی دانست.

دکتر مرتضوی معاون پژوهشی واحد تهران جنوب، سخنران بعدی این همایش بود که اظهار داشت: امروزه ورزش همه ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار داده و سلامت و بهداشت همه جامعه را در بر گرفته است.

وی با اشاره به جمله معروف عقل سالم در بدن سالم گفت: این نشانه ارتباط ورزش با سلامتی و هم فکری بدنی و روحی است؛ لذا ورزش مهمترین عامل در سلامتی ‏انسان‌ها می‌باشد.

معاون پژوهشی واحد تهران جنوب گفت: حرکاتی که ورزشکاران در صحنه‌ها و میادین ورزشی از خود بروز می‌دهند در تحکیم ارزش‌های اخلاقی و در تضعیف و مخدوش ساختن ارزش‌های جامعه بسیار مؤثر می‌باشد؛ لذا ورزش و اخلاق، ورزش و قهرمانی و پهلوانی می‌تواند تأثیر اخلاقی بسزایی بر ذهن و روان انسان‌ها بگذارد.

مرتضوی ورزش را مبنای دوستی و تفاهم و همدلی میان انسان‌ها در جوامع مختلف دانست و بیان داشت: امیدواریم ورزشکاران ما در صحنه‌ی مسابقات در جهت حفظ و تقویت صفات پهلوانی و جوانمردی و روحیه معنوی تلاش کنند و لحظه‌ها و خاطرات به یادماندنی از خود به جای بگذارند تا نشان دهیم که ورزش ما با اخلاق و ارزش‌های دینی‌مان در ارتباط است.

وی خاطر نشان کرد: ورزش می‌تواند مبنای صلح و دوستی و ارتباط و همکاری میان کشورها گردد. ورزش در دنیای امروز بر مسائل دیگر هم تأثیر گذار است و هم تأثیر می‌پذیرد و این نشان می‌دهد صحنه‌های ورزشی می‌تواند بسترهایی برای ارتقاء صلح و دوستی و آرامش میان انسان‌ها شود.

دکتر مرتضوی گفت: اتخاذ یک روش شناسی جدید و یک رویکرد نو در یک رشته منجر به بازنگری و تجدید نظر در کل آثار آن رشته می‌شود و اساس یک رشته متحول می‌گردد و سپس دستاوردهای جدیدی را به همراه خواهد آورد.

سپس دکتر حمید سجادی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، به تجارب و اتفاقات روز ورزش آمیخته با یافته‌های علمی پرداخت و گفت: صاحب نظران و مسئولین ورزشی می‌توانند رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و شخصیتی جوامع مختلف را قضاوت و با مطالعات مختلف و پذیرفتن میزبانی‌ها کشورها را از لحاظ استانداردترین زیر ساخت ها شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مدرن ورزش تغییر است گفت: از مهمترین اتفاقاتی که امروزه باید در ورزش به وجود آید تغییر می‌باشد لذا ما اگر توفیقات ورزشی را در کشور انتظار داریم بایستی به سایر ابعاد و اتفاقات اجتماعی نیز توجه کنیم و تکنولوژی روز را به ‏ورزش بیاوریم.

سجادی تاکید کرد: کشور ما با سرمایه جوانان و فرهنگ غنی که آمیخته با امور دینی است و با این جایگاه، باید برنامه‌ای مدون داشته تا چالش‌های پیش رو را برطرف نماییم و امیدواریم با ورود تکنولوژی و با استفاده از یافته‌های علمی و داشتن روحیه و انگیزه و اعتقاد راسخ بتوانیم در ورزش موفقیت‌های چشمگیری را کسب نماییم.

لازم به ذكر است كه حاميان اين همايش، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، انجمن علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران و دانشگاه پیام نور استان البرز بوده‌اند.

گفتنی است در پايان اين همايش جوايز و تندیس‌هایی به ارائه كنندگان مقالات برتر و پوسترها اهدا شد.


www.azad.ac.ir News RSS Feed