«الگوسازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های علوم رفتاری»

  «الگوسازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های علوم رفتاری»

کتاب «الگوسازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های علوم رفتاری» اثر مشترک سیدبابک علوی و بابک حیاتی، از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم رفتاری که قصد دارند از تکنیک الگوسازی معادلات ساختاری در پایان‌نامه‌های خود استفاده کنند، می‌توانند از کتاب «الگوسازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های علوم رفتاری» بهره‌مند شوند.

این اثر در 6 فصل تنظیم شده است. «مقدمه»، «گام‌های عملی الگوسازی معادلات ساختاری»، «تدوین و ارزیابی تعین»، «حل معادلات و برآورد کردن پارامترهای الگو»، «آزمون نیکویی برازش» و «تعیین مجدد مشخصات الگو و اصلاح آن» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.

در فصل نخست، مبانی موضوع از منظرهای پژوهشی و نظر آماری برای تبدیل نظریه‌ها به مدل‌های آماری قابل آزمون بررسی شده‌اند.

در فصل دوم، مخاطبان با فرآیند استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری از ابتدا تا انتها آشنا می‌شوند. به اعتقاد مولفان، این فصل را می‌توان فصلی کلیدی و چارچوب اصلی کتاب دانست چراکه فصل‌های بعدی، مشروح تفکیک شده مراحل مختلفی هستند که در این فصل مطرح شده‌اند.

مولفان مطالعه مجدد فصل دوم پس از مطالعه کل کتاب برای تقویت نگاهی سیستمی به تمام مطالب توصیه کرده‌اند. در فصل سوم تا ششم نیز مراحل مختلف استفاده از تکنیک «الگوسازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های علوم رفتاری» به تفصیل توضیح داده شده است. 

در بخش‌های مختلف این اثر، مثال‌های گوناگونی از حوزه‌های علمی مختلف مانند روانشناسی اجتماعی، بازاریابی، روانشناسی سازمانی و صنعتی، رفتار سازمانی و روانشناسی تربیتی برای فهم بهتر مطالب مطرح شده، ارایه شده‌‌اند.

مولفان در بخشی از پیشگفتار در بیان اهمیت نگارش این اثر چنین بیان کرده‌اند: «الگوسازی معادلات ساختاری یکی از پرکاربردترین تکنیک‌های کمی مورد استفاده در بسیاری از تحقیقات رابطه‌ای در علوم رفتاری است. اهمیت این تکنیک در آزمودن نظریه‌های است که مجموعه‌ای از روابط بین پدیده‌ها را دربردارد. بسیاری از محققان بین‌المللی در حوزه‌های علوم رفتاری به دلیل توانایی‌های این تکنیک به صورت روز افزون در حل استفاده از آن هستند.»

چاپ نخست کتاب «الگوسازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های علوم رفتاری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 128 صفحه، به بهای پنج هزار و 200 تومان از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری