«انتقال حرارت هدایت» خواندنی شد

انتشارات امید انقلاب، کتاب «انتقال حرارت هدایت» اثر وِدات اس. آرپاچی را با ترجمه مهدی قاسمی و میثم امینی راهی بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «انتقال حرارت هدایت» ترجمه کتاب Conduction Heat Transfer به قلم Vedat S. Arpac است که جزء معتبرترین کتب موجود در حوزه هدایت گرمایی محسوب می‌شود. 

این اثر بالغ بر نیم قرن در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان به‌عنوان مرجعی برای دروس «انتقال حرارت پیشرفته» و «هدایت گرمایی» تدریس شده است.

«مبانی انتقال حرارت»، «فرمولاسیون‌های فشرده، انتگرالی و دیفرانسیلی»، «مسائل دائم یک‌بعدی. توابع بسل»، «مسائل دائم دوبعدی و سه‌بعدی. جداسازی متغیرها. توابع متعامد»، «جداسازی متغیرها. مسائل غیردائم. توابع متعامد»، «مسائل تناوبی دائم. دمای مختلط»، «مسائل غیردائم. تبدیلات لاپلاس»، «فرمولاسیون تغییراتی. حل با استفاده از پروفیل‌های تقریبی»، «فرمولاسیون تفاضلی. حل‌های عددی و گرافیکی»، «فرمولاسیون تفاضل دیفرانسیلی. حل قیاسی، نمایه» عناوین فصول این اثر را تشکیل می‌دهند.

مترجمان در بخش پیشگفتار در بیان ضرورت ترجمه این اثر چنین آورده‌اند: «از آنجایی که این کتاب در بسیاری از مراکز دانشگاهی ایران نیز از سوی اساتید محترم به‌‌عنوان مرجع اصلی درس «انتقال حرارت هدایت» در مقاطع کارشناسی و دکترا در نظر گرفته ‌شده و همچنین به ‌دلیل عدم وجود ترجمه‌ای جامع و کامل بر این کتاب، برآن شدیم تا کمر همت بسته و قدم در راه ترجمه‌ این کتاب نهیم.»

براساس محتوای کتاب حاضر: «امروزه، اهمیت و جایگاه پدیده‌ انتقال حرارت در بین شاخه‌های مختلف علوم مهندسی از جمله مهندسی مکانیک، شیمی، هسته‌ای، مواد و برق، بر کسی پوشیده نیست. لزوم پرداختن به مباحث انرژی و بررسی ملاحظات موجود در این خصوص از دیدگاه انتقال گرما، به امری ضروری در مسائل مرتبط با صنعت و علوم مهندسی بدل شده است. در این بین، پدیده‌ هدایت، به ‌عنوان گونه‌ای از انتقال گرما، جزو آن ‌دسته از مباحثی تلقی می‌شود که شناخت و تحلیل صحیح از آن، راه را برای فهم و درک سایر پدیده‌های انتقالِ گرما، هموار می‌سازد.»

چاپ نخست کتاب «انتقال حرارت هدایت» با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه در ۵۶۸ صفحه، به بهای ۳۴ هزار تومان از سوی انتشارات امید انقلاب منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری