امدادگر خود باشیم

«کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی در سوانح» از زاویه کتاب

کتاب «کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی در سوانح» از سری کتاب‌های آموزشی جهاد دانشگاهی است که به قلم مشترک منیژه ملازینل و همکارانش در مدت کوتاهی به چاپ چهارم رسید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- در دایره‌المعارف مجازی، در تعریف کمک‌های اولیه نوشته شده است: هدف اصلی از این اقدامات جلوگیری از مرگ، پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات، صدمات و عوارض بعدی و یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از ارجاع به پزشک و پیش از انتقال به مراکز درمانی است. این اقدامات می‌توانند شامل اقدامات جسمی و یا روحی باشند.

هدف، آموزش نجات است
در این اثر نیز مانند اغلب کتاب‌هایی که با هدف امدادگری تالیف می‌شوند، هدف نویسندگان، آموزش نجات و یا زنده‌ نگه‌داشتن شخص یا اشخاص آسیب‌دیده است. در راستای این هدف اصلی، امدادگر باید ابتدا از وقوع صدمات جدید جلوگیری کرده و از شدت یافتن عارضه ممانعت کند.

در این اثر تاکید شده که در مرحله بعد، امدادگر موظف است تا ضمن تدارک امکانات درمانی برای بیمار و یا رساندن بیمار به محلی که این‌گونه تدارکات در آن فراهم است (مثل بیمارستان)، اقداماتی را در حد توان برای بهبود حال بیمار انجام دهد.

تالیف کتاب‌های تئوریکی در صدر کار
در راستای آموزش امدادگری و کمک‌‌های اولیه، کتاب‌هایی مانند «ارزیابی اولیه مصدوم و بیمار»، «تنفس مصنوعی» و «جابجایی و مصدوم» و «عملیات احیای قلبی، ریوی» و نیز «اصول کمک‌های اولیه و احیا» نیز منتشر شده‌اند.

در تمامی کتاب‌هایی که در این راستا به چاپ می‌رسند، انتظار می‌رود، خواننده‌ای که داوطلب آموزش امدادگری است انواع مسمویت‌ها را شناخته و در کنار آن به بسیاری از حوادثی که می‌تواند باعث ایجاد حادثه است اشراف پیدا کند.

در این‌گونه آثار، مولفان بیشتر به تئوری‌های موجود در این رشته اکتفا می‌کنند و در آن به توضیحات مکتوب درباره حوادث بسنده می‌کنند، اما آنچه در این کتاب مشاهده می‌شود، بحث آموزشی بودن موضوع امداد و نجات است که به شکل تصویری سعی در آموزش این امر مهم دارد.

به‌عنوان مثال در کتاب «ارزیابی اولیه مصدوم و بیمار» بیشتر به مسایل تئوریکی

در این اثر نیز مانند اغلب کتاب‌هایی که با هدف امدادگری تالیف می‌شوند، هدف نویسندگان، آموزش نجات و یا زنده نگه داشتن شخص یا اشخاص آسیب‌دیده است.

پرداخته شده است. در این کتاب و در چند بخش آن، سطح هوشیاری مریض بررسی شده و به خوانندگان فاکتورهای لازم در تعیین هوشیاری مریض آموزش داده شده است. در ادامه نیز مباحث تنفس و بررسی وجود خونریزی نیز تنها با ارایه متونی از سوی نویسنده مورد بررسی قرار گرفته است.

در مقایسه این کتاب و کتاب «کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی در سوانح» که از سوی جهاد دانشگاهی منتشر شده و در این نوشتار نیز مورد بررسی قرار گرفته می‌توان گفت، در آثاری که امروزه درباره امدادرسانی منتشر می‌شوند، مولف یا مولفان بیشتر به جنبه توصیفی از حادثه و امداد توجه نشان می‌دهند.

«فراموش نکنیم» نکته برجسته کتاب
در این اثر، مولفان مطالب را براساس منابع آموزشی مصوب و مورد تایید جهاد دانشگاهی واحد علوم‌پزشکی تهران تالیف کرده‌اند. مولفان در این اثر، مطالب را آناتومی بدن انسان آغاز کرده‌ و به حوادث رسیده‌اند.

براساس آنچه که درباره سایر کتاب‌ها در زمینه امدادرسانی گفته شد، در این اثر مولفان با نگرشی نو نسبت به موضوع حادثه و امداد‌رسانی با استفاده از تصاویر مرتبط با موضوع سعی در انتقال موضوع به شیوه مناسب کرده‌اند.

یکی از ویژگی های بارز این کتاب در مقایسه با سایر کتاب‌های این حوزه در این است که در آن نویسندگان برخی موضوعات حساسی را که ممکن است امدادگران تازه‌کار از یاد ببرند، به‌صورت نکته‌ای در کادر‌های رنگی با عنوان «فراموش نکنیم»  ارایه کرده‌اند. از آن‌جمله است: امدادگران فراموش نکنند که حادثه‌دیدگان را  نباید دستپاچه نکنند.

با این کتاب، امددگر خود باشیم
در هر بخش از موضوع امدادرسانی مانند مشکلات تنفسی، نویسندگان به‌صورت آیتمی و با شکل‌های مرتبط و در مراحل کوتاه سعی در آموزش امدادرسانی به امدادگران دارند که همین امر باعث می‌شود دارندگان این کتاب در منزل یا محل کار بتوانند به‌راحتی در حوادث پیش آمده از مطالب آن برای کمک به حادثه دیده استفاده کنند.

یکی از نقاط ضعف‌ کتاب، درج نکردن نام پدید‌آورندگان بر روی جلد است که این موضوع ممکن است در مواردی باعث سردرگمی برخی مخاطبان شود.

کتاب «کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی در سوانح» با شمارگان دو هزار نسخه در 196 صفحه، به بهای هشت هزار تومان از سوی جهاد دانشگاهی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری