مسیر علم از کوه‌های سیاهکل تا قلب دانشگاه

احمدرضا دهپور، چهره ماندگار پزشکی و جزو یک درصد دانشمندان جهان، کودکی خود را در کوه‌های سیاهکل گذرانده و جوانی و میانسالیش را با تحقیق در داروشناسی پیوند زده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- دکتر احمدرضا دهپور، در سال 1357 دکترای تخصصی خود را در رشته فارماکولوژی از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با راهنمایی پروفسور فرانک مایکل از دانشگاه کمبریج، کسب کرد. وی در حال حاضر استاد فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و «adjunct professor» انیستیتو بیوشیمی و بیوفیزیک (IIB) دانشگاه تهران است. 

این چهره ماندگار پزشکی کشور، طی چندین سال کار و تحقیق و تربیت دانشجویان در عرصه داروشناسی، هشت عنوان کتاب تخصصی نیز در این حوزه به چاپ رسانده است.

نگاهی کوتاه به آثاری ماندگار
از میان آثار این دانشمند ایرانی می‌توان به « فارماكولوژی غدد»، «فارماكولوژی شيمی درمانی»،

احمدرضا دهپور، در سطح جهانی نیز در ردیف پژوهشگران برتر علمی دنیا قرار دارد. نام وی در گزارش «Thomson Reuters ISI» در سال 2009 به‌عنوان يک درصد اول دانشمندان برتر جهان انتشار یافت که مايه افتخار و سربلندی جامعه علمی كشور است.

«فارماكولوژی سيستم عصبی خودمختار» و «سيستم عصبی مركزی» نام برد.

«فارماكولوژی داروها و گيرنده‌ها» و «فارماكولوژی عملی تخصصی» از دیگر آثار این محقق برجسته ایرانی است.

موفقیت در عرصه بین‌الملل
احمدرضا دهپور، در سطح جهانی نیز در ردیف پژوهشگران برتر علمی دنیا قرار دارد. نام وی در گزارش «Thomson Reuters ISI» در سال 2009 به‌عنوان يک درصد اول دانشمندان برتر جهان انتشار یافت که مايه افتخار و سربلندی جامعه علمی كشور است.

اقدامات پژوهشی 
این چهره ماندگار عرصه پزشکی، بیشتر مطالعاتش  را در طی دوره تخصص به پژوهش بر روی رفتارهای سلول‌های خون از منظر بیو‌شیمیایی و بیوفیزیکی صرف کرده و در شهر زوریخ نیز در زمینه بیولوژی مولکولی به‌کار پرداخته است.

دهپور، در طی فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود، بیش از 300 مقاله کامل در ژورنال‌های بین‌المللی به چاپ رسانده است. تعداد خلاصه مقالاتی که در کنگره‌ها و سمینارها  از سوی وی ارایه شده است نیز به بیش از 500 مقاله می‌رسد.

پروژه‌های مشترک در پزشکی
این دانشمند برتر جهانی، در فعالیت‌های پژوهشی خود با گروه‌های دیگری از کشورهایی نظیر انگلستان، آمریکا

این چهره ماندگار عرصه پزشکی، بیشتر مطالعاتش را در طی دوره تخصص به پژوهش بر روی رفتارهای سلول‌های خون از منظر بیو‌شیمیایی و بیوفیزیکی صرف کرده و در شهر زوریخ نیز در زمینه بیولوژی مولکولی به‌کار پرداخته است.

و دانمارک تبادل تجربه دارد و تعدادی پروژه مشترک با این مراکز به انجام رسانده و یا در حال اجرا دارد که نتایج آن‌ها در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده‌اند.

وی در حوزه پژوهشی به رویکرد پاتوفیزیولوژیک در بیماری‌های ارگان سیستم‌های مختلف نیز پرداخته است  به‌طوری‌که، بخش عمده و اصلی فعالیت‌های پژوهشی وی در چند سال اخیر ، در زمینه بررسی پاتوفیزیولوژی بیماری‌های کبدی و به طور خاص کلستازی انسدادی و سیروز در مدل‌های حیوانی و سلولی –ملکولی بوده است.

عمق تحقيقات احمدرضا دهپور در بيماری‌های كبدی به حدی بوده كه تيم تحقيقاتی تحت نظارت وی در اين زمينه به‌عنوان مرجع علمی در جهان شناخته شده و شاهد اين موضوع، ارتباط علمی نزديک در اين زمينه با دانشگاه‌های معتبر كشورهای كانادا و انگلستان است.

دهپور در آینه زمان
دکتر احمدرضا دهپور، در سال 1327 در منطقه دیلمان سیاهکل به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس مشیر و فرهنگ سیاهکل و فردوسی انزلی به پایان رساند و تحصیلات داروسازی را با ورود به دانشکده داروسازی دانشگاه تهران در 1352 آغاز کرد و این روند علمی به‌طور پیوسته تا امروز ادامه دارد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری