جایگاه چهارم پرتالیف‌ترین‌ها برای حوزه علوم عملی

  جایگاه چهارم پرتالیف‌ترین‌ها برای حوزه علوم عملی

براساس گزارش بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی «خانه کتاب» در هفته دوم اسفندماه، حوزه علوم عملی با چاپ و انتشار 165 عنوان کتاب، در جایگاه چهارم پرتالیف‌ترین‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب،‌ در گزارش هفتگی خود (دهم تا چهاردهم بهمن‌ماه) از انتشار یک‌هزار و 605 عنوان کتاب در 12 حوزه مطالعاتی خبر داد که در این میان کتاب‌های حوزه علوم عملی با 165 عنوان، جایگاه چهارم پرتالیف‌ترین‌ها را به خود اختصاص دادند. 

145 عنوان کتاب جدید در حوزه علوم عملی
براساس این گزارش، از میان 199 عنوان اثر منتشر شده در حوزه علوم عملی، 165 عنوان کتاب تالیفی و 34 اثر به‌صورت ترجمه‌ای منتشر شده‌اند که از این تعداد 145 عنوان نخستین‌بار و 54 عنوان نیز با تجدید چاپ به بازار نشر عرضه شده‌اند.

ناشران تهرانی در حوزه علوم عملی، با انتشار 159 عنوان کتاب از ناشران شهرستانی با 40 عنوان اثر، مانند هفته‌های گذشته پیشی گرفته‌اند. یک هزار و 361 نسخه و 237 به ترتیب متوسط شمارگان و متوسط تعداد صفحات آثار این حوزه هستند.

علوم طبیعی و ریاضیات
براساس اعلام خانه کتاب، در طول یک هفته (دهم تا چهاردهم بهمن‌ماه) در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات، 40 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد، 35 عنوان تالیفی و پنج عنوان نیز آثار ترجمه‌ای بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که 26 عنوان نخستین‌بار و 14 اثر نیز با تجدید چاپ راهی بازار کتاب شده‌اند. ناشران تهرانی در این مدت در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات، 33 عنوان کتاب را تولید کرده‌اند و این در حالی است که آمار هفت عنوان کتاب برای ناشران شهرستانی به ثبت رسیده است.

شمارگان متوسط آثار این حوزه نیز به یک‌هزار و 170 نسخه و رقم 311 برای متوسط تعداد صفحات کتاب‌های این حوزه اعلام شده است. 

شاخص‌های آماری
کتاب «زمین‌شناسی کنکور (هفت چیز)» نوشته محمدحسن بازوبندی که از سوی انتشارات خیلی سبز به بازار نشر عرضه شده، با 500 نسخه لقب کتاب با کمترین شمارگان را به خود اختصاص داد. 

در این مدت (دهم تا چهاردهم اسفندماه) 446 ناشر در زمینه چاپ و نشر فعالیت و 213 نویسنده زن و 838 مولف مرد نیز به تولید کتاب مبادرت کردند. در این زمینه 93 مترجم زن و 196 مترجم مرد نیز آثار مختلف را به فارسی برگردانده‌اند./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری