دخالت سازمان در حوزه دکترای پژوهش‌محور ضرورتی نداشت

  دخالت سازمان در حوزه دکترای پژوهش‌محور ضرورتی نداشت

مجتبی صدیقی، دخالت سازمان درباره طرح دکترای پژوهش‌محور را ضروری ندانست و این طرح را از سوم اسفندماه ملغی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری دکتر مجتبی صدیقی،‌ معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان کشور، با موضوع دکترای پژوهش‌محور، صبح امروز (25 اسفند‌ماه) با حضور رییس صندوق رفاه دانشجویی و مدیران بخش‌های مختلف سازمان، در سالن رازی سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

دکتر صدیقی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان، در این نشست  ضمن تشریح سابقه تصویب دکترای پژوهش‌محور در وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان، گفت: معتقدیم دخالت سازمان امور دانشجویی در حوزه دکترای پژوهش‌محور ضرورتی نداشت، بر همین اساس مصوبه سازمان از سوم اسفند‌ماه لغو شده است. 

وی ‌با اشاره

معتقدیم دخالت سازمان امور دانشجویی در حوزه دکترای پژوهش‌محور ضرورتی نداشت، بر همین اساس مصوبه سازمان از سوم اسفند‌ماه لغو شده است.

به آمار متقاضیان طرح دکترای پژوهش‌محور، افزود: 19 هزار نفر از طریق سایت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد تقاضای 655 نفر مورد پذیرش قرار گرفته است. از این تعداد نیز 200 نفر موفق به عقد قرارداد با سازمان متقاضی اجرای طرح پژوهشی شده‌اند. این قرار‌داد‌ها با تشکیل کارگروهی متشکل از اساتید مجرب در رشته‌های مختلف بررسی می‌شود. 

معاون وزیر علوم، درباره بورس و برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان در سال آینده گفت: در حوزه اعطای بورس به دانشجویان در طی چهار ماه گذشته، 290 حکم صادر شده است. در حالی‌که برخی رسانه‌ها، شایعاتی درباره توقف اعطای بورس اعلام کردند، ولی سازمان همچنان به تعهدات چهار ماه قبل پایبند است. 

صدیقی افزود: براساس تعهد، از 460 دانشجوی صاحب پرونده و متقاضی تعداد 196 نفر در طی چهار ماه گذشته تبدیل به داخل شدند. 200 نفر از مربیان نیز برای تدریس در مقطع دکترا معرفی شدند.

رییس سازمان امور دانشجویان از اتمام بازنگری در آیین‌نامه مربیان خبر داد و گفت: تعداد 687

تعداد 687 دانشجوی مقطع دکترا برای یک دوره مطالعاتی 6 تا 9 ماهه می‌توانند فعالیت پژوهشی را با دریافت پذیرش و تقبل هزینه از سوی وزارت علوم، در خارج از کشور ادامه دهند.

دانشجوی مقطع دکترا برای یک دوره مطالعاتی 6 تا 9 ماهه می‌توانند فعالیت پژوهشی را با دریافت پذیرش و تقبل هزینه از سوی وزارت علوم، در خارج از کشور ادامه دهند. این بخش که به‌عنوان یک فرصت مطالعاتی برنامه‌ریزی شده است، در سال‌های آتی توسعه خواهد یافت. اسامی پذیرفت‌شدگان مقطع دکترای متقاضی بورس، فرودین‌ماه سال آینده اعلام می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت اندک اعطای بورس خارج از کشور ادامه داد: در حال حاضر 53 نفر برای تحصیل در خارج از کشور برای مقطع دکترا اعزام شده‌اند که این میزان در مقایسه با اعطای بورس داخل اندک است. 

صدیقی با اشاره به آمار دانشجویان غیرایرانی که مشغول تحصیل در کشور هستند، اظهار کرد: در سال جاری، 28 هزار و 300 نفر دانشجوی غیرایرانی در کشور درحال تحصیلند. با کسر طلاب جامعه‌المصطفی، دانشجویان وابسته به وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت 16 هزار نفر هستند. از این تعداد نیز 95 درصد در وزارت علوم و مابقی در وزارت بهداشت مشغولند. 270 نفر از این تعداد از طریق بورس و دو هزار نفر به‌صورت آزاد و 11 هزار نفر نیز از طریق آزمون سراسری پذیرفته شده‌اند./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری