«آزمایش با ذرات مغناطیسی» خواندنی شد

موسسه انتشاراتی جهان جام جم، جلد چهارم مجموعه کتاب‌های بازرسی جوش با عنوان «آزمایش با ذرات مغناطیسی» را راهی بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آزمایش با ذرات مغناطیسی» به قلم مهرداد افتخاری، دبیر کمیته آموزش انجمن جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب ایران، حمید تازیکه، دبیر انجمن جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب ایران و حسینعلی طبیبیان، عضو کمیته آموزش انجمن جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب ایران تالیف شده است.

مولفان در بخش مقدمه در بیان ضرورت نگارش این اثر چنین آورده‌اند: «در قطعاتی که قابلیت آهنربا شدن دارند، برای آشکارسازی ناپیوستگی‌های بسیار ریز و یا ناپیوستگی‌های نزدیک به سطح قطعه و یا ناپیوستگی‌هایی که به وسیله یک لایه رنگ پوشیده شده‌اند و امکان یافتن و تشخیص ماهیت آنها صرفا با بازرسی چشمی بسیار مشکل است و یا وجود ندارد، می‌توان با استفاده از روش آزمایش با ذرات مغناطیسی، شرایط مناسبی را برای آشکارسازی آنها فراهم کرد.»

کتاب «آزمایش با ذرات مغناطیسی» در 11 فصل تنظیم شده است. «مغناطیس»، «الکترومغناطیس»، «توزیع میدان مغناطیسی»، «روش‌های مغناطیس‌سازی»، «ذرات مغناطیسی و روش‌های استفاده از آن‌ها» و «مغناطیس‌زدایی» عناوین برخی از این فصول را تشکیل می‌دهند.

از دیگر فصول این اثر می‌توان به «تجهیزات»، «بلوک‌های کالیبراسیون و روش‌های ارزیابی با آنها»، «معرفی نور ماوراء‌بنفش و روش‌های تولید آن»، «ناپیوستگی‌ها و تفسیر و ارزیابی علائم آن‌ها» و «مستندسازی و گزارش‌نویسی» اشاره کرد.

براساس محتوای این کتاب علمی، بازرسی با ذرات مغناطیسی یکی از چندین آزمایش غیرمخربی می‌باشد که در صنایع برای کنترل کیفیت محصولات استفاده می‌شوند. اگرچه این روش بازرسی به‌تنهایی توانایی تایید صد در صد کیفیت محصولات را ندارد، ولی اگر تکنیک مناسبی انتخاب و به‌طور مناسب اجرا شود می‌تواند درجه بالایی از اطمینان را برای کیفیت یک محصول تامین کند.

چاپ نخست کتاب «آزمایش با ذرات مغناطیسی» با شمارگان دو هزار و 200 نسخه در 192 صفحه، به بهای 15 هزار و 800 تومان از سوی موسسه انتشاراتی جهان جام جم منتشر شده است./


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری