فناوری صنعت نفت را در اختیار نداریم

از زمان فوران اولین چاه نفت در ایران و خاورمیانه و تولد صنعت نفت ایران، 100 سال و از ملی شدن آن در کشور بیش از 60 سال می‌گذرد. مدیر انتشارات پژوهشکده صنعت نفت معتقد است که بعد از سال‌ها، هنوز فناوری‌های این صنعت را کامل در اختیار نداریم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- محمد صحفی، مدیر انتشارات پژوهشکده صنعت نفت، درباره پیشینه انتشار کتاب در این حوزه گفت: شروع فعالیت انتشار کتاب در پژوهشگاه صنعت نفت به حدود بیست سال پیش مربوط می‌شود، ولی اخذ پروانه رسمی انتشارات و اوج‏‌گیری فعالیت انتشاراتی آن مربوط به سه سال اخیر است.

وی با ابراز تاسف از نبود ‏ارتباط مطلوب پژوهشگران ایرانی با وجود داشتن بضاعت علمی‌ با جهان خارج افزود: این امر یکی دیگر از آسیب‌های علمی این صنعت است که باعث شده همچنان بخش مهمی از فناوری‌‏های صنعت نفت را در اختیار نداشته باشیم.

وی، با اشاره

وضعیت آمار پژوهش در صنعت نفت مطلوب است، آن‌چه درباره تالیفات و پژوهش‌های این زمینه نگران‌کننده است، نبود ارتباط پژوهش‌‏های انجام‏‌شده و نیازهای واقعی صنعت نفت است.

به این‌که وضعیت نشر در این سه سال رضایت‌بخش بوده، اظهار کرد: وضعیت آمار پژوهش در صنعت نفت مطلوب است، آن‌چه درباره تالیفات و پژوهش‌های این زمینه نگران‌کننده است، نبود ارتباط پژوهش‌‏های انجام‏‌شده و نیازهای واقعی صنعت نفت است.

مدیر انتشارات پژوهشکده صنعت نفت، در ادامه گفت‌و‌گو با ایبنا، گفت: بی‌‏توجهی مدیران ارشد سازمان‏‌های مسوول در حوزه پژوهش برای مستندسازی و چاپ و نشر و در سطح عمومی‌‏تر و نیز بی‌‏توجهی به امر مدیریت دانش سبب کم‏کاری پژوهشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: غیراقتصادی بودن نشر کاغذی در مواقعی که شمارگان کتاب‏‌های تخصصی بسیار پایین است و نیز نبود ‏حمایت کافی مسوولان و نیز فقدان شبکه‌‏های توزیع و اطلاع‌‏رسانی تخصصی از اهم چالش‌‏ها و آسیب‌‏های حوزه نشر علمی محسوب می‌شود.

لزوم تحقیق برای تالیف کتاب در زمینه نفت
حسین قجاوند، عضو هیات علمی پژوهشکده صنعت نفت نیز درباره کتاب‌های منتشر شده در زمینه

غیراقتصادی بودن نشر کاغذی در مواقعی که شمارگان کتاب‏‌های تخصصی بسیار پایین است و نیز نبود ‏حمایت کافی مسوولان و نیز فقدان شبکه‌‏های توزیع و اطلاع‌‏رسانی تخصصی از اهم چالش‌‏ها و آسیب‌‏های حوزه نشر علمی محسوب می‌شود.

صنعت نفت، معتقد است: مطالعه و پژوهش در این رشته در کشور ما الزامی است.

وی در مقایسه پژوهش در کشور با سایر کشورها، اظهار کرد: به دليل ارتباط مستقيم توسعه اقتصاد در كشورهای مختلف با تامين انرژی، تحقيق برای استفاده مطلوب و مناسب از تولیدات نفتی برای توليد انرژی به شكل‌های مختلف بسيار بيشتر از ايران است، اما در كشور ما این مباحث هنوز در سطح آزمايشگاهی مطرح است.

مولف کتاب «پدیده‌های انتقال در بیوراکتورها» نفت را يک منبع انرژی بسيار ضروری می‌داند: نفت و تالیفات مناسب در این زمینه باعث صنعتی‌شدن و تداوم رشد اقتصادی در جهان می‌شود و در كشور ما نيز با توجه به وابستگی شديدی كه اقتصاد ايران در حال حاضر به نفت دارد کتاب‌های مناسب می‌تواند بر ميزان ذخایر زيرزمينی نفت و توان توليد آن‌ها تاثير زيادی داشته باشد.

راه طولانی نشر صنعت نفت برای رسیدن به نقطه مطلوب
محمد‌جواد سرباز‌ حسینی، مولف حوزه صنعت نفت، معتقد است: تنها سه سال است که وضعیت نشر این حوزه سامان پیدا کرده است، اما به دلیل نبود تولید علم در این زمینه هنوز راه طولانی برای رسیدن به نقطه

هرچند برخی کتاب‌ها در حوزه صنعت نفت، نخستین‌بار در ایران به رشته تحریر درمی‌آیند، اما ایران مرکز علم نیست و بسیاری از علوم مانند صنعت نفت جزو علوم وارداتی تلقی می‌شوند.

مطلوب وجود دارد.

مولف کتاب «مهندسی سیال نفت» در گفت‌و‌گو با ایبنا ادامه داد: هرچند برخی کتاب‌ها در حوزه صنعت نفت، نخستین‌بار در ایران به رشته تحریر درمی‌آیند، اما ایران مرکز علم نیست و بسیاری از علوم مانند صنعت نفت جزو علوم وارداتی تلقی می‌شوند.

انتشار آثار متعدد با موضوع واحد
ابوالفضل برخورداریون، مولف و دیگر عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت، در آستانه شصت‌و سومین سالگرد ملی‌شدن صنعت نفت در کشور عنوان کرد: فرآيند تاليفات در تمام حوزه‌های علمی و همچنین صنعت نفت بايد از سوی مراجع و نهادهای مربوطه از جنبه‌های علمی و مادی مورد حمايت قرار گيرد.

برخورداریون با اشاره به این‌که پژوهشگاه صنعت نفت حيطه گسترده‌ای از موضوعات صنايع بالادستی تا پايين دستی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، گفت: در صورتی‌كه اين بخش دارای استراتژی و نقطه تصميم‌گيری واحد و منسجمی نباشد، شاهد انتشار آثار متعدد در يک مبحث خاص و يا كاستی در ساير بخش‌ها خواهیم بود._


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری