آشنایی با شیوه یون‌زدایی از آب در یک اثر دانشگاهی

  آشنایی با شیوه یون‌زدایی از آب در یک اثر دانشگاهی

کتاب «یون‌زدایی از آب و فرآیندهای شیمیایی با استفاده از رزین‌های تعویض یونی» اثر مشترک نرگس اسماعیلی و فرهاد عبداله فریدنی، به‌همت انتشارات حایر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «یون‌زدایی از آب و فرآیندهای شیمیایی با استفاده از رزین‌های تعویض یونی» با هدف بررسی مشکلات رزین‌های مبادله‌کننده یونی و ارایه راهکارهای احتمالی برای رفع این مشکلات تالیف شده است.

این اثر در 10 فصل تنظیم شده است. «خلاصه‌ای از تبادل یون و نیازهای صنعتی جهت حذف مواد یونی»، «بررسی ناخالصی‌های در آب، تاثیرات مضر آن در صنعت و روش‌های حذف آن‌ها»، «حذف ناخالصی‌های یونی محلول در آب»، «حذف ناخالصی‌های کلوئیدی و غیریونی معلق» و «حذف ناخالصی‌های گازی شکل» عناوین برخی از این فصول را تشکیل می‌دهند.

از دیگر فصول این کتاب می‌توان به «سیستم و فرآیند حذف مواد یونی»، «مواد تبادل یون مهم آمریکا»، «طراحی تجهیزات واحد یون‌زدایی»، «محاسبات طرح سیستم یون‌زدایی و نمونه‌های آن» و «منفعت و فایده پالایش کندانسات در فشار بالا و بویلرهای صنعتی» اشاره کرد.

در بخشی از محتوای این اثر علمی می‌خوانیم: «معمولاً روش‌های شیمیایی و فیزیکی دو روش کلی بهبود فرآیند در تصفیه آب به شمار می‌روند. در همین رابطه استفاده از مبادله‌کننده‌های یونی یک روش شیمیایی یا به عبارتی فیزیکو شیمیایی، موثر در تولید آب‌های خالص است که در صنایع نیروگاهی و تولید آب تغذیه دیگ‌های بخار کاربرد دارد.»

چاپ نخست کتاب «یون‌زدایی از آب و فرآیندهای شیمیایی با استفاده از رزین‌های تعویض یونی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 270 صفحه، به بهای 16 هزار و 200 تومان از سوی انتشارات حایر راهی بازار نشر شده است._


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری