«بازاریابی به مثابه استراتژی» در قاب کتاب جای گرفت

  «بازاریابی به مثابه استراتژی» در قاب کتاب جای گرفت

«بازاریابی به مثابه استراتژی» در هشت فصل، با ارایه آموزه‌هایی برای فروشندگان، راه‌های دستیابی به موفقیت را شرح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «بازاریابی به مثابه استراتژی» عنوان اثری از نیرمالیا کومار است که به قلم ‌دکتر سید‌محمود حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، به فارسی برگردانده شده است. 

چهار فصل نخست کتاب با عنوان‌های «بازار‌یابی، موتور تحول شرکت‌ها»،‌ «از تقسیم‌بندی سنتی بازار،‌ به تقسیم‌بندی استراتژیک»، «از فروش محصولات،‌ به فروش راه‌حل» و «از شبکه‌های توزیع در حال افول،‌ به سوی شبکه‌های توزیع در حال رشد» به مباحثی مانند افول نقش بازاریابی، پیچیدگی تقسیم‌بندی بازار، مصرف‌کنندگان با ارزش: به چه کسی خدمت کنیم؟ و خلق ارزش برای مصرف‌‌کننده از طریق سه نوع راه‌حل، پرداخته است.

مولف در نخستین فصل کتاب درباره بحث افول نقش بازاریابی آورده است: «بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه 1950،‌ بازاریابی به سرعت توسعه یافت. دوره‌ای که شرکت‌ها با مصرف کنندگان زیاد و مورد اعتماد روبه‌رو بودند و محصولات جدید کمتر به بازار عرضه می‌شدندو قیمت‌ها تحت فشار کمی ‌قرار داشتند.» 

در ادامه،‌ نویسنده با استناد به نتیجه یک پژوهش در سال 2002 اشاره می‌کند که با پرسش از 700 مدیر ارشد مشخص شد این گروه از مدیران حفظ و وفاداری مصرف‌کنندگان،‌ پرورش رهبران،‌ افزایش نوآوری و بهبود قیمت سهام و پایین آوردن هزینه تمام شده کالا را به‌عنوان مهم‌ترین موضوعات کسب و کارشان معرفی کردند.

چهار فصل بعدی کتاب شامل «از تحمیل کنندگان نام و نشان تجاری،‌ تا شرکای جهانی»، «از تحصیل برند،‌ به منطقی کردن برند» و «از همگامان،‌ تا پیشروان بازار» و «از بازاریابی واحد کسب‌ و کار استراتژیک،‌ به بازاریابی در سطح شرکت» است. از جمله موضوعات این فصل‌ها می‌توان به چالش خرده فروشان جهانی، تنوع برند هزینه آفرین‌ است،‌ پیشروان بازار و پرورش مشتریان به عنوان سکوی توسعه اشاره کرد.

نگارنده در فصل پنجم در تشریح چالش تولید‌کنندگان با خرده‌فروشان نوشته: «ظهور خرده‌فروشانی که در سطح جهان فعالیت کرده و حجم بزرگی از محصولات شرکت‌ها را خریداری می‌کنند، موجب شده که قدرت چانه‌زنی آن‌ها روزبه‌روز افزایش یابد و تقاضا‌‌های متعددی مانند افزایش کیفیت و تحول سریع کالا،‌ حمایت‌های اداری و مالی و قیمت‌‌های پایین را از عرضه‌کنندگان خواستار شوند.»

نخستین چاپ کتاب «بازاریابی به مثابه استراتژی» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 232 صفحه، به بهای 12 هزار تومان به همت انتشارات بازاریابی به بازار نشر عرضه شده است._ ‌


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری