توصیه‌هایی درباره مصرف درست پروتئین‌ها

گروه‌ گوشت‌، حبوبات، تخم مرغ و مغزها‌ از گروه‌های تغذیه‌ای است که درباره فواید و مصرف درست و اصولی آن‌ها کتاب‌های فراوانی به چاپ رسیده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- گروه غذایی گوشت،‌ تخم‌مرغ و حبوبات، شامل موادی غنی از پروتئین و املاح شامل گوشت‌ قرمز، گوشت سفيد، تخم‌مرغ و انواع حبوبات مانند عدس، ماش، نخود و لوبیا، در کنار مغز‌های خشکبار است. 

توصیه‌های کتابی درباره شیوه درست مصرف پروتئین‌ها 
«تغذیه در دوران بارداری» نوشته مریم‌السادات فروید از جمله‌ کتاب‌هایی است که در آن نویسنده به مادران باردار توصیه می‌کند تا از گروه‌ گوشت،‌ حبوبات و تخم‌مرغ استفاده کنند. در کتاب دیگری با عنوان «راهنمای پزشکی خانواده تغذیه» اثر علیرضا منجمی نیز نویسنده از خانواده‌ها و والدین می‌خواهد تا نسبت به تغذیه کودکان خود توجه کرده و از این گروه غذایی بیشترین استفاده را کنند.

فرشته مهری در کتاب «تغذیه کودکان» به تغذیه کودکان در دوران کودکی و نیاز آن‌ها به گروه‌های تغذیه‌ای به‌ویژه گوشت و مرغ و تخم‌مرغ اشاره کرده است.

از دیگر آثاری که به

«تغذیه در دوران بارداری» نوشته مریم‌السادات فروید از جمله‌ کتاب‌هایی است که در آن نویسنده به مادران باردار توصیه می‌کند تا از گروه‌ گوشت،‌ حبوبات و تخم‌مرغ استفاده کنند

لزوم مصرف و میزان استفاده از این گروه مواد غذایی اشاره کرده‌ان می‌توان به «تعیین ارزش غذایی مواد خوراکی» اثر جین استوارت و ترجمه وحید صادقی، «خوراک سالم» اثر جان بريوا با ترجمه مهدی محبتى و فروزنده سعادتمند و «اصول بازرسی گوشت خوراکی» از دیگر کتاب هایی است که در زمینه ارزش غذایی گروه گوشت و حبوبات تالیف و ترجمه شده است.
 

بررسی ارزش مواد غذایی از پنجره کتاب 
در کتاب «تعیین ارزش‌های غذایی» به گوشت گاو، مرغ، ماهی، لوبیاهای خشک، نخود، تخم مرغ، مغزها و دانه‌ها به‌عنوان موادی پرداخته شده که مواد مغذی بسیاری دارند. براساس آن‌چه در این کتاب به آن اشاره، این مواد مغذی شامل پروتئین، ویتامین‌های گروه B (نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین و B6 )، ویتامینE، آهن و روی و منیزیم هستند.

در کتاب «خوراک سالم» پروتئین‌ها به‌عنوان اجزای سازنده استخوان، ماهیچه، غضروف، پوست و خون معرفی شده‌اند. آنها همچنین به عنوان واحدهای سازنده آنزیم‌ها، هورمون‌ها و ویتامین‌ها عمل می‌کنند.پروتئین‌ها یکی از سه گروه مواد مغذی تولید کننده انرژی هستند.

در این کتاب آمده که ویتامین‌های گروه B که در این گروه یافت می‌شوند، اعمال گوناگونی را در بدن انجام می‌دهند و به آزادسازی انرژی کمک می‌کنند و نقش حیاتی در عملکرد سیستم اعصاب دارند. همچنین در شکل‌دهی سلول‌های قرمز

در منابع قدیم و کتاب‌های جدید تغذیه همواره بر بعضی نکات در استفاده صحیح از مواد پروتئینی تاکید شده، از جمله این‌که قبل طبخ گوشت مرغ، پوست آن‌را جدا كنيد، چراکه پوست مرغ چربی فراوان دارد و تاحد امكان از سرخ كردن گوشت خودداری كنيد. چربی و كلسترول مغز زبان كله پاچه زياد است، در مصرف اين‌گونه مواد غذايی افراط نكنيد

خون و ساختن بافت‌ها و عملکرد اعصاب مشارکت دارند.
آهن در حمل اکسیژن خون استفاده می‌شود. 

تعداد بسیاری از دختران نوجوان و زنانی که در سنین باروری هستند کم‌خونی فقر آهن دارند. این افراد باید غذاهای غنی از آهن (گوشت‌ها) را مصرف کرده و یا دیگر منابع آهن را نیز به همراه غذاهای غنی از ویتامین C که جذب آهن را بالا می‌برد، میل کنند.

منابع غنی از پروتئین
گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها جزو بهترین منابع پروتئین هستند. مصرف این گروه مواد غذایی برای رشد، خون‌سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است و بسیاری از کودکان و نوجوانان الگوهای غذایی نادرست دارند و به مقدار کافی از مواد غذایی گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها استفاده نمی کنند.

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مصرف گوشت برای ارتقای سلامتی، افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو مناسب لازم است و برای اطمینان از عملکرد مناسب ذهن و یادگیری درست، مصرف آن ضرورت دارد.

افرادی که به خوردن ماهی عادت دارند کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، ورم مفاصل و آسم مبتلا می‌شوند و همچنین شانس ابتلای آنها به سرطان نیز کمتر است.

افراط نکنیم
پژوهشگران، می‌گویند که این گروه غذایی برای رشد و خون‌سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است اما برای افراد بزرگسال و سالم مصرف روزانه دو واحد يا بيشتر از اين گروه را توصيه نمی‌کنند. 

در منابع قدیم و کتاب‌های جدید تغذیه همواره بر بعضی نکات در استفاده صحیح از مواد پروتئینی تاکید شده، از جمله این‌که قبل طبخ گوشت مرغ، پوست آن‌را جدا كنيد، چراکه پوست مرغ چربی فراوان دارد و تاحد امكان از سرخ كردن گوشت خودداری كنيد. چربی و كلسترول مغز زبان كله پاچه زياد است، در مصرف اين‌گونه مواد غذايی افراط نكنيد._


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری