گذری بر زندگی علمی «حجت کاشانی»

فرخ حجت کاشانی، چهره ماندگار حوزه مهندسی برق کشور و صاحب چندین تالیف و ترجمه است. وی اکنون مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرخ حجت کاشانی، متولد سال ۱۳۲۰ در مشهد مقدس، مدرس مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران است. او در سال ۱۳۴۲ در مقطع کارشناسی از دانشکده فنی دانشگاه تهران، در رشته برق فارغ‌التحصیل شد و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۵۰ موفق به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترای الکترونیک از دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس شد.

زمینه تحقیقاتی وی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا، پراکندگی امواج و اندازه‌گیری امواج پیکوثانیه بوده است.

تدریس در دانشگاه؛ از آمریکا و استرالیا تا تهران 
حجت کاشانی، مقطعی در دانشگاه UCLA و دانشگاه سیدنی به تدریس دروس مخابرات میدان مشغول بود. وی پس از بازگشت به ایران سال‌ها به تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت و آزاد اسلامی پرداخت و تاکنون نیز شاگردان بسیاری در حوزه مخابرات و الکترونیک داشته است.

از درس‌هایی که توسط وی تدریس می‌شود می‌توان به ميدان و امواج، مايکروويو، اصول سيستم‌های رادار، الکترومغناطيس، الکترونيک، خطوط انتقال، آنتن، الکترومغناطیس پيشرفته، طراحی مدارات

حجت کاشانی کتاب «سیستمهای مخابرات الکترونیکی» را به فارسی ترجمه کرده که این اثر در دوره دوم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان کتاب سال برگزیده شد

فعال مايکروويو، آنتن مخصوص، لامپ‌های مايکروويو و فيلترهای فعال اشاره کرد. 

فعالیت در وادی قلم
تالیف کتاب «اصول مهندسی مایکروویو» و تصحیح کتاب‌های «مقدمه‌ای در مورد آنتن‌ها» با همکاری مهندس ثنایی، «مقدمه‌ای بر تئوری آنتن‌ها» با همکاری دکتر محمد سلیمانی، «طراحی آنتن‌ها» با همکاری دکتر افکار و تصحیح و ویرایش کتاب «آنتن‌ها»با همکاری دکتر زهرا امامی، در کارنامه علمی این چهره ماندگار دیده می‌شود. 

ترجمه کتاب‌های «تقويت‌کننده‌های ترانزيستورهای مايکروويو» اثر گیلرمو گونزالس، «اصول طراحی مدارهای مايکروويو استريپ» اثر تری ادوارز، «آنتن‌های عملی تئوری ـ طراحی» اثر گوردون جان کینگ، «تحليل مداری و طراحی تقويت‌کننده»، «مدارهای غيرفعال مايکروويو» اثر پیتر آ ـ ریزی، «ریز‌موج‌ها» اثر کی سی گوپتا، «کاربردهای تقويت‌کننده عملياتی مدار مجتمع صوتی»، «سیستم‌های مخابرات ۲»، «سیستمهای مخابرات الکترونیکی» اثر جورج کندی و «آشکارسازی رادار و سیستم‌های ردگیری» اثر هوانسیان، از دیگر فعالیت‌های کتابی دکتر فرخ حجت کاشانی است.  

پژوهش و مقالات علمی 
حجت کاشانی، دارای چندین مقاله ارایه شده در سمينارها و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی است که از آن‌‌جمله می‌توان به «جابجايی لامپ‌های مايکروويو با نيمه‌هادی»، «بررسی اثر عوامل اندازه‌گيری الکترومغناطيسی»، «تحليل و طراحی آنتن دورپيچ، طراحی و ساخت آنتن مايکرو استريپ»، «شبيه‌سازی

وی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار کشور در حوزه مهندسی برق، به‌عنوان چهره ماندگار برگزیده شد

حرکت موج صفحه‌ای با روش FDTD»، «مسئله الکترومغناطيس پراکندگی معکوس» و «فيلتر کواکسيال مربعی قابل تنظيم» اشاره کرد. 

ویترین افتخارات
حجت کاشانی کتاب «سیستمهای مخابرات الکترونیکی» را به فارسی ترجمه کرده که این اثر در دوره دوم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان کتاب سال برگزیده شد. 

وی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار کشور در حوزه مهندسی برق، به‌عنوان چهره ماندگار برگزیده شد.

پروژه‌های تحقيقاتی و صنعتی
وی مسوولیت انجام بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی را برعهده داشته است که از آن میان می‌توان به پروژه‌های موجبر با پهنای باند وسيع، طراحی و ساخت آنتن رادار رازيت، آنتن موشک Gz90، آنتن ماهواره، آنتن موشک تله‌متری سياه، سيستم رادار هشداردهنده خلبان در هواپيمای F4، طراحی و ساخت فيلتر سه کاناله مايکروويو، آنتن حلزون ارشميدس، طراحی و ساخت رادار برای نابينايان اشاره کرد.

طراحی و ساخت سخنگو برای ناشنوايان، بهبودی مگنترون فيوز مجاورتی موشک فونيکس، بهبودی و تغيير سيستم گيرنده رادار ADS4، طراحی و ساخت آنتن رادار F5، طراحی و ساخت مگنترون باند X، طراحی و ساخت آنتن سيستم ردگير UHF هواشناسی، طراحی و ساخت تقويت‌کننده 41dbm باند X، عناوین برخی دیگر از پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که با مسوولیت حجت کاشانی به سرانجام رسیده‌اند._


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری