تاکید بر مصرف آلبالو در کتاب‌های طب سنتی

همه چیز درباره نوبرانه‌های بهاری در قاب کتاب

بسیاری از كتاب‌های طب سنتی بر مصرف آلبالو برای گرم‌مزاجان و افرادی كه چربی زیادی در شكم دارند، تاکید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سبزی‌ها و میوه‌ها تنها منابعی هستند که دارای آهن، املاح معدنی و ویتامین‌ها هستند؛ این مواد برای دستگاه بدن علیه اختلالات غذایی لازم و مفید هستند.

آلبالو (فارسی شرقی: آلوبالو) نام درخت و میوه‌ای است بومیِ جنوب‌غرب آسیا و اروپا با نام علمی «Prunus cerasus» که بلندی درخت آن سه تا 10 متر است. این نوبرانه‌ بهاری فواید زیادی دارد.

آغاز فصل رویش با آلبالو
هوا رو به گرمی می‌رود، خوب است بدانید آلبالو تشنگی را رفع می‌كند و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است كه عطش فراوان

بسیاری از کتاب‌های طب سنتی تاکید دارند که مصرف آلبالو برای افرادی كه چربی زیادی در شكم دارند، سودمند است. اغلب این کتاب‌ها مصرف این میوه را برای رفع خارش پوستی مفید بیان کرده‌اند.

دارند، البته به‌شرطی كه بیماری قند نداشته باشند.

صد گرم آلبالو، 16 گرم مواد قندی، 85/0 گرم پروتیین و 6/8 کالری دارد. همچنین صد گرم آن حدود 50 میلی‌گرم کلسیم، 20 میلی‌گرم فسفر، ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین A، یک میلی‌گرم آهن، 14میلی‌گرم تیامین، 12/0 میلی‌گرم ریبوفلاوین، پنج میلی‌گرم ویتامین C و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس، روی و املاح دیگر دارد. 

موثر در درمان انواع تب
متخصصان و پژوهشگران برای آلبالو خواص زیادی ذکر کرده‌اند که از آن‌ جمله می‌توان به ارزش آن در درمان التهاب کلیه، ناراحتی‌های کبد، معده و روده همچنین بیماری‌های تب‌دار اشاره کرد. 

دم‌کرده آلبالو، خاصیت ادرارآور داشته و از قدیم به ارزش آن توجه داشته‌اند. آلبالو برای اشخاصی که طبع گرم دارند یا دچار حرارت و گرمی شده‌اند، مفید است. اما برای اشخاصی که سردمزاج هستند، مفید نیست، مگر این‌که با خوراکی‌های گرم و خشک مثل ادویه‌جات و زعفران مصرف شود. آلبالو

براساس منابع و تحقیقات علمی، آلبالو می‌‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم كند و از این نظر تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. محققان دریافته‌اند این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرام ضروری است.

برای رفع حرارت و تشنگی و دفع غلظت خون و دفع صفرا مفید است. همچنین آلبالو خون را صاف می‌کند.

بسیاری از کتاب‌های طب سنتی تاکید دارند که مصرف آلبالو برای افرادی كه چربی زیادی در شكم دارند، سودمند است. اغلب این کتاب‌ها مصرف این میوه را برای رفع خارش پوستی مفید بیان کرده‌اند.

یک تجویز از كتب طب سنتی 
از دُم‌ آلبالو و گیلاس همراه با ناخنک و خارخاسک بعد از آن‌كه 10 ساعت آن‌ را خیساندید، می‌توانید به‌صورت دَم‌كرده برای دفع سنگ مثانه استفاده كنید. همچنین می‌توانید مغز هسته آلبالو و گیلاس را كوبیده و یک‌دهم وزن آن رازیانه اضافه كرده و برای خُردكردن سنگ كلیه، مثانه، التیام زخم‌های مجرای ادرار و سوزش ادرار از آن استفاده كنید.

خواب خوب با آلبالو 
براساس منابع و تحقیقات علمی، آلبالو می‌‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم كند و از این نظر تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. محققان دریافته‌اند این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرام ضروری است. 

پژوهشگران می‌‌گویند: «خوردن یک مشت آلبالو، میزان ترشح ملاتونین را در

مبتلایان به ناراحتی‏هاى کبدى و ورم‏هاى مزمن روده، معده و کلیه، شربت آلبالو را 20 روز صبح به جاى صبحانه بخورند و تا ظهر چیز دیگرى نخورند.

خون افزایش می‌‌دهد و بنابراین الگوهای طبیعی خواب را در بدن بهبود می‌بخشد كه در عین‌حال این فرآیند به‌طور بالقوه مزایای دیگری نیز برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.» 

برگرفته از کتاب اسرار گیاهان دارویی
«خوردن آلبالو صفرآور، اشتهاآور، آرامش اعصاب، مقوى معده و کبد گرم، تسکین حدَت حرارت خون و صفرا و آشفتگى و دل بهم‌خوردگى و قى صفراوى و اسهال است. شربت آلبالو براى کاهش تَب مفید است. مبتلایان به ناراحتی‏هاى کبدى و ورم‏هاى مزمن روده، معده و کلیه، شربت آلبالو را 20 روز صبح به جاى صبحانه بخورند و تا ظهر چیز دیگرى نخورند.» 

میوه درمانی در قاب کتاب
«میوه درمانی» عنوان کتابی است که بخشی از آن به خواص مشترک آلبالو و گیلاس و خواص درمانی آلبالو پرداخته است. همچنین در این اثر با انواع بیماری‌هایی که باید با احتیاط و به‌ندرت از آلبالو تغذیه کنند، ارایه شده است._


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری