مقالات کنفرانس نانوفناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی منتشر می‌شوند

  مقالات کنفرانس نانوفناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی منتشر می‌شوند

نخستین کنفرانس ملی «نانوفناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» چهارشنبه (24 اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود. مجموعه مقالات این کنفرانس در قالب یک کتابچه در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

دکتر مسعود مفرحی، دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی «نانوفناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهداف برگزاری این کنفرانس اظهار کرد: فناوری نانو با سرعت چشمگیری رو به توسعه است، تا جایی‌که امروزه در بسیاری از صنایع از جمله حوزه نفت و گاز، در تمام نقاط جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. فناوری نانو می‌تواند ادامه راه دانش کنونی در ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌های جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

وی ادامه داد: با درنظر گرفتن جایگاه ایران در حوزه علم و دغدغه کشورهای صاحب‌نظر در حوزه فناوری نانو در گستره صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کمتر به این موضوع پرداخته شده است. بنابراین برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در این راستا بسیار موثر خواهد بود.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی نانوفناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی افزود: با توجه به موقعیت ویژه استان بوشهر از نظر دارا بودن منابع غنی نفت و گاز و در اختیار داشتن تاسیسات عظیم پارس جنوبی که استان بوشهر را به‌عنوان قطب انرژی کشور معرفی کرده است، توجه ویژه به حوزه فناوری نانو در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، در این استان امری ضروری است.

مفرحی بیان کرد: نانوفناوری و ازدیاد برداشت نفت و گاز، نانوفناوری و کاهش رسوب آسفالتین
نانو فناوری در تولید سیمان حفاری، نانوفناوری در تولید گل حفاری، نانوفناوری و تغییر ترشوندگی، برخی محورهای اصلی این کنفرانس را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: از دیگر محورهای این کنفرانس علمی می‌توان به نانوکاتالیست واحدهای تبدیل نفت سنگین، نانوفناوری و شیرین‌سازی گاز، نانوفناوری و کاتالیسیس، نانوکاتالیسیس تبدیل گاز به مایع، نانوکاتالیسیس واحدهای کراکینگ و پدیده‌های انتقال و دینام اشاره کرد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی نانوفناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که دانشگاه خلیج‌فارس، انجمن مهندسی شیمی ایران و انجمن نانوفناوری ایران، برگزارکنندگان این کنفرانس ملی هستند، گفت: تمام محققانی که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی مقالاتی را ارایه کرده‌اند، می‌توانند آثار خود را تا شنبه (20 اردیبهشت) به دبیرخانه این کنفرانس واقع در بندر بوشهر، خیابان شهید ماهینی، دانشگاه خلیج فارس، دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی ارسال کنند.

مفرحی افزود: مجموعه مقالات ارسال شده به دبیرخانه، با هدف دسترسی سهل‌تر و سریع‌تر علاقه‌مندان، در قالب یک کتابچه منتشر خواهند شد. این کتابچه میان کتابخانه‌های دانشگاهی کشور توزیع خواهد شد.

وی در پایان گفت: دست‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس، با هدف تبیین موضوع نانوفناوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مجموعه مقالات را در وب‌سایت www.civilica.com منعکس خواهند کرد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری