با کمبود منابع دانشگاهی در حوزه طراحی سالن‌های صنعتی مواجه‌ایم

  با کمبود منابع دانشگاهی در حوزه طراحی سالن‌های صنعتی مواجه‌ایم

حمید بناپور غفاری، از کمبود منابع دانشگاهی در حوزه طراحی سالن‌های صنعتی، با وجود ضرورت فراوان، ابراز ناخرسندی کرد.

حمید بناپور غفاری، نویسنده کتاب «آنالیز و طراحی سوله و سالن‌های صنعتی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: با توجه به توسعه کشور، گسترش روزافزون شهرک‌های صنعتی و نیاز کشور به احداث انواع سالن‌ همچنین با توجه به کمبود منابع در حوزه طراحی سوله‌ها و فراگیر بودن نرم‌افزارهای Etabs 2000 و Safe در میان مهندسان طراح، کتاب «آنالیز و طراحی سوله و سالن‌های صنعتی» را تالیف کردم.

وی ادامه داد: این اثر را با اتکا به نرم‌افزارهای مذکور همچنین تجربه شخصی در طراحی سالن نمونه‌های کاربردی و معمول در ساخت چنین سالن‌هایی، به‌صورت گام به گام و به‌دور از کلی‌گویی و براساس آیین‌نامه‌های ایران (آیین‌نامه مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ـ بارهای وارد بر ساختمان ـ و آیین‌نامه 2800 زلزله ویرایش سوم) نوشتم.

نویسنده کتاب «آنالیز و طراحی سوله و سالن‌های صنعتی» افزود: در این اثر مثال‌های انتخابی از انواع متداول سوله‌های صنایع یا سالن‌های متداول در سایر کاربری‌ها مانند ورزشی یا تولیدی که مورد نیاز است، ارایه شده است.

بناپور غفاری عنوان کرد: در فصل نخست، سوله‌ای با دهانه 18 متر به‌عنوان یک سوله متقارن یک‌دهانه‌ای، در فصل دوم، یک باب سوله با سه دهانه که تیپ مورد نیاز در سوله‌های تصفیه‌خانه‌ها است، در فصل سوم، یک باب سوله دندانه‌ای و در فصل آخر نیز یک باب سوله با جرثقیل که اغلب مورد نیاز کارگاه‌ها است، انتخاب شده‌اند.

وی گفت: در این اثر، متعاقب تحلیل و طراحی سالن‌های مذکور با منتقل کردن بارهای موجود در سازه‌ها به برنامه Safe، پی مناسب برای سازه‌های مذکور براساس مشخصات مفروض، تحلیل و طراحی شده است.

چاپ نخست کتاب «آنالیز و طراحی سوله و سالن‌های صنعتی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 180 صفحه، به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات تک‌رنگ منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری