چاپ کتاب در حوزه فناوری هسته‌ای مستلزم سرمایه‌گذاری کلان است

  چاپ کتاب در حوزه فناوری هسته‌ای مستلزم سرمایه‌گذاری کلان است

مولف کتاب «ایران، انرژی و فناوری هسته‌ای» ضمن ابراز ناخرسندی از کمبود کتاب در حوزه فناوری هسته‌ای گفت: تالیف و چاپ کتاب در این حوزه، به عزم ملی و سرمایه‌گذاری در سطح کلان کشوری نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌- صفحه بیستم فروردین‌ماه در تقویم ایرانی، به مناسبت دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته‌ای، به «روز ملی فناوری هسته‌ای» مزین شده است. «ایبنا» به این مناسبت ضمن ارایه گزارشی کیفی، با مصطفی نورائیان، مولف کتاب «ایران انرژی و فناوری هسته‌ای» درباره سطح کمی و کیفی آثار موجود در این حوزه گفت‌وگو انجام داده است.

ضرورت تالیف کتاب درباره انواع منابع انرژی
مصطفی نورائیان، مولف کتاب «ایران انرژی و فناوری هسته‌ای» در این‌باره اظهار کرد: ایران کشوری حاصلخیز از نظر انواع منابع انرژی است، اما متاسفانه تعداد کتاب‌های این حوزه انگشت‌شمارند و همین تعداد اندک‌کتابی که در بازار نشر وجود دارد، جنبه آکادمیک دارند و بسیار سطحی و مختصر به این موضوع پرداخته‌اند. به‌طور مثال درباره انرژی باد، با وجود این‌که ایران یک کشور بادخیز است، فردی آن‌گونه که باید و شاید به‌صورت جدی در این حوزه دست به قلم نشده است. بنابراین، با توجه به این‌که دانش استفاده از منابع انرژی در سطح جهان توسعه یافته لازم است، از این علوم و فناوری بیش از پیش و به‌نحو احسن بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: در این راستا می‌توانیم با کشورهایی که در حوزه انواع منابع انرژی، مشترکاتی داریم، در تعامل باشیم و زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با آن‌ها و استفاده از دانش و فناوری آن‌ها را فراهم کنیم.

مولف کتاب «ایران، انرژی و فناوری هسته‌ای» در پاسخ به این سوال که «کتاب‌هایی با موضوع فناوری هسته‌ای که اکنون در بازار نشر موجودند، از نظر کیفی در چه سطحی قرار دارند؟» گفت: فناوری هسته‌ای در کشور ما یک فناوری جدید و به‌مراتب گران‌قیمت است. علت اندک بودن تعداد کتاب‌ها در این حوزه، سطح تکنولوژی منابع انرژی است. برخی منابع انرژی مانند انرژی هسته‌ای از سطح تکنولوژی بالایی برخوردارند، بنابراین دسترسی به آن‌ها سخت‌تر و نگارش درباره آن‌ها مشکل‌تر است. اما برخی منابع انرژی مانند انرژی فسیلی در سطح پایینی از تکنولوژی قرار دارند، بنابراین دسترسی به آن‌ها سهل‌تر و تحقیق، پژوهش و تالیف درباره آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. 

نورائیان در پاسخ به این سوال که «برای بهبود سطح کمی و کیفی کتاب‌های حوزه فناوری

معتقدم در حوزه فناوری هسته‌ای باید کتاب به‌وفور تالیف و منتشر شود. کتاب‌ها باید به‌راحتی در اختیار عموم مردم قرار بگیرند. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در سطح کلان کشوری است.

هسته‌ای چه پیشنهادی دارید؟» گفت: یکی از محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی در کشور ما وجود دارد، حمایت نشدن مولفان این حوزه از سوی ارگان، نهاد یا گروه ویژه‌ای است، بنابراین اگر فردی به‌صورت شخصی سرمایه‌گذاری نکند، نمی‌تواند کتابش را چاپ و منتشر کند.

وی با بیان این‌که باید در حوزه دانش سرمایه‌گذاری کلان صورت بگیرد، ادامه داد: ضرورت دارد به موضوع حمایت از مولفان حوزه فناوری هسته‌ای در سطح کلان پرداخته شود، تا مولفان بدانند و تشویق شوند که اگر کتابی را در دست تالیف دارند، ارگان ویژه‌ای وجود دارد که از آن‌ها حمایت کند.

مولف کتاب «ایران، انرژی و فناوری هسته‌ای» افزود: معتقدم در حوزه فناوری هسته‌ای باید کتاب به‌وفور تالیف و منتشر شود. کتاب‌ها باید به‌راحتی در اختیار عموم مردم قرار بگیرند. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در سطح کلان کشوری است. به‌طور مثال بهای مواد اولیه تولید کتاب به‌ویژه کاغذ در چند سال اخیر بسیار بالا رفته است. این موضوع در بهای کتاب‌ها و میزان خرید آن‌ها از سوی مخاطبان تاثیر گذاشته و حتی ناشران هم در برخی موارد قادر به تهیه کاغذ مورد نیاز خود نیستند. 

نورائیان در پایان گفت: حل مسایل مربوط به کتاب نیازمند عزم ملی است، تا مولف بتواند با آسودگی‌خاطر کتاب تدوین و تالیف کند و آن‌ها را در اختیار بازار نشر قرار دهد. 

گذری بر مزایای استفاده از انژری هسته‌ای
انرژی در جهان امروز یک عامل راهبردی است و اغلب کشورهای جهان به‌ویژه آن‌ها که به دنبال اعمال اراده و قدرت خود بر دیگر کشورها هستند، از همین دریچه به مقوله انرژی می‌نگرند. 

سوخت‌های فسیلی مانند ذغال‌سنگ، مقدار قابل توجهی از انواع آلاینده‌ها مانند ترکیبات کربن و گوگرد را وارد محیط زیست می‌سازند که برای سلامت انسان زیانبار است. از سوی دیگر با توجه به افزایش مصرف برق و پایان‌پذیر بودن منابع سوخت فسیلی به نظر می‌رسد، استقلال و استفاده از انرژی هسته‌ای بهترین گزینه موجود باشد. 

برای رسیدن به استقلال واقعی، باید به سمت تولید فن‌آوری و علم رفت. البته این روند بالطبع هزینه دارد. همه جای دنیا هم، این‌گونه است. به هر حال هزینه رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای با این همه عظمت، کار و فعالیت همه‌جانبه متخصصان ایرانی و استفاده از تجربه کشورهای دارنده این صنعت را طلب می‌کند. 

مقوله انرژی برای کشورهای سلطه‌طلب، نقش موتور محرکه اقتصاد، تولید ملی و تعیین‌کننده جایگاه آن‌ها در نظام سرمایه‌داری جهان را دارد. همچنین تضمین‌کننده منافع و امنیت ملی آن‌ها است، برای کشور ما نیز چگونگی سامان‌دهی به سیاست‌های بخش انرژی، نقش کلیدی در فرآیند تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را داراست. بنابراین، ضروری

حل مسایل مربوط به کتاب نیازمند عزم ملی است، تا مولف بتواند با آسودگی‌خاطر کتاب تدوین و تالیف کند و آن‌ها را در اختیار بازار نشر قرار دهد.

است که برای انرژی به‌ویژه نفت و گاز و به دنبال آن‌ها انرژی هسته‌ای، برنامه و استراتژی ویژه‌ای اندیشیده شود.

انرژی هسته‌ای در حوزه‌های مختلف پزشکی، موزه‌ها، شناسایی کوچک‌ترین شکاف یا ناخالصی در مواد و موتور هواپیما و اتومبیل، پیشگیری از فساد زودرس محصولات کشاورزی و رشد گیاهان کاربرد دارد. 

علم طب، شناخت خود را برای درمان و پیشگیری از بیماری اشعه وسعت داد و همزمان از اشعه به صور مختلف در تشخیص و درمان بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده کرد. رادیوتراپی جایگاه ویژه در درمان سرطان‌ها پیدا کرد و طب هسته به‌عنوان یک رشته تخصصی در پزشکی روز وارد شد.

برخی از تالیفات و ترجمه‌های حوزه فناوری هسته‌ای
ـ کاربرد فناوری هسته‌ای در گیاه پزشکی/حسین اهری مصطفوی/ زلال کوثر، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای
ـ شکوه ملی در فناوری هسته‌ای/ محسن نصری/ حدیث راه عشق
ـ مروری بر کاربردهای فناوری هسته‌ای/ رضا خزانه/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی
ـ مبانی پزشکی هسته‌ای/ گرین وود، دبلیو.ان کاتینگهام/ دانشگاه فردوسی مشهد
ـ نانو کامپوزیت‌های پلیمرـ سیلیکات لایه‌ای/ سیدجواد احمدی، احمد محدث‌پور/ زلال کوثر، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای
ـ کاربرد ایزوتوپ نیتروژن -۱۵ در حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه/ میراحمد موسوی شلمانی/ زلال کوثر، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای
ـ پرتودهی مواد غذایی اصول و کاربردها/فاطمه فاطمی، حسین خلفی، محمد قنادی مراغه، ابوالفضل دادخواه (ویراستار)، فائزه رحمانی (ویراستار)/ مرکز کشاورزی و پزشکی هسته‌ای
ـ یادداشت‌های درسی مکانیک کوانتومی/ اکسل گروس، رضا قلی‌پور پیوندی (مترجم)، مهرداد محمدی (ویراستار)، امیدرضا کاکوئی (ویراستار)/ اندیشمند، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای
ـ برق هسته‌ای/ ایان هور ـ لیسی، ایوب بنوشی (مترجم)، محمدرضا کاردان (مترجم) / نورپردازان
ـ تروریسم هسته‌ای/ کیوان غنی کله‌لو، حسین میرمحمدصادقی/ خرسندی
ـ انرژی هسته‌ای/ کیت بدفورد، کریس آکسلید، سارا لوت، راب بودن، رضا کریمی (مترجم)/ قدیانی
ـ انرژی هسته‌ای/ استفن چاپمن، نیگل ساندرز، مجید عمیق (مترجم)/ رسالت قلم
ـ نهضت ملی هسته‌ای/ کاظم غریب‌آبادی/ وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات
ـ مبانی فیزیک هسته‌ای/ والترارنست مایرهوف، محمدفرهاد رحیمی (مترجم)/ دانشگاه فردوسی مشهد
ـ نیروی هسته‌ای/ لیلی‌برات‌زاده (مترجم)/ کتاب مریم وابسته به نشر مرکز
ـ داستان انرژی هسته‌ای/ ای.اچ. چایلدز، محمدتقی معاونیان (مترجم، رابرت آیتون (تصویرگر)/ شورا
ـ فیزیک هسته‌ای/ حسین فراشباشی مسجد، جعفر گودرزی (ویراستار)/ ترانه
ـ مبانی داروسازی هسته‌ای/ محمد قنادی

برای رسیدن به استقلال واقعی، باید به سمت تولید فن‌آوری و علم رفت. البته این روند بالطبع هزینه دارد.

مراغه، رضا قلی‌پور پیوندی، علی بهرامی سامانی/ زلال کوثر
ـ حقوق هسته‌ای/ کارلتون استوبیر، الک بائر، نوربرت پلزر، ولفرام تونهوزر، اصلی عباسی (مترجم)/مجد
ـ انرژی هسته‌ای/ ایان گراهام، مجید عمیق (مترجم)، رضا عشر (ویراستار)/دلهام
ـ تکنولوژی پزشکی هسته‌ای/ کارن رامر، عباس علوی، نویده آقائی امیرخیزی (مترجم)/ افست گرافیک
ـ انرژی هسته‌ای/ سارا لوت، رضا کریمی (مترجم) / قدیانی
ـ انرژی هسته‌ای/ جکی بال، استفان کوری، م. بورگان، ن. کوهن، و. الدر، شاهده سعیدی (مترجم) / فاطمی 

ـ سرگذشت انرژی هسته‌ای/ هیزل ریچاردسون، رضوانه سیدعلی (مترجم) / مدرسه
ـ چرخه سوخت هسته‌ای/ حسین طاهری (ویراستار)، محمد قنادی مراغه (زیرنظر) / زلال کوثر
ـ انرژی هسته‌ای/ سیدحامد خادمیان/ نشر شهر تهران
ـ فیزیک کوانتومی راکتورهای هسته‌ای/ آیزاک آسیموف، سیدمحمود محمودی (مترجم) / واژه
ـ شیمی هسته‌ای/ رضا میرچی/ دانشگاه پیام‌نور
ـ مبانی فیزیک مهندسی هسته‌ای/ علی پذیرنده (مترجم)/ دانشگاه تهران
ـ بیوفیزیک و پزشک هسته‌ای/ فریده نوری/ یکتا
ـ آشنایی با علوم هسته‌ای/ رضا پورشمسی/ نیکوروش
ـ انرژی و انرژی هسته‌ای/ فروغ کشاورز/ محور
ـ سوخت راکتورهای هسته‌ای vver/ اصغر جانی‌پور، محمدرسول بهزادی/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ـ ایران و دانش هسته‌ای/ موسسه فرهنگی هنری پویا نقش
ـ مبانی فیزیک پزشکی هسته‌ای/ آر. چاندرا، علی بایبوردی (مترجم)، حسین ساعدی‌پور (مترجم) / دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
ـ آشنایی با فیزیک هسته‌ای/ کنت کرین، محمدابراهیم ابوکاظمی (مترجم)، منیژه رهبر (مترجم/ مرکز نشر دانشگاهی
ـ فیزیک و رادیوبیولوژی پزشکی هسته‌ای/ گوپال ساها، محمد افتخاری (مترجم)، عباس تکاور (مترجم)/ آییژ
ـ برنامه هسته‌ای ایران/ کاظم غریب‌آبادی/ وزارت امور خارجه
ـ کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای/ مهدی تولائی/ ابتکار دانش
ـ تابش‌های هسته‌ای، بهداشت و جامعه/ بیورن وال استروم، احمد شیرانی (مترجم)، فاطمه بکایی (مترجم)، رسول قنبری (مترجم) /موسسه علمی دانش پژوهان برین
ـ تاریخچه و تکنولوژی جنگ‌افزارهای هسته‌ای/ اشکان افرازه/ صادق هدایت
ـ ایران و مساله هسته‌ای/ داود غرایاق زندی (ویراستار)/ پژوهشکده مطالعات راهبردی
ـ مبانی و کاربرد دانش هسته‌ای/ مسلم صالحی/ جهاد دانشگاهی
ـ انرژی هسته‌ای به زبان ساده/ رسول محمودی، محمدرضا فتاحی/ نوید شیراز
ـ حقوق بشر دوستانه و صلاح‌های هسته‌ای/ نادر ساعد/ موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش
ـ آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای/ علیرضا بینش، سعید محمدی/ دانشگاه

علم طب، شناخت خود را برای درمان و پیشگیری از بیماری اشعه وسعت داد و همزمان از اشعه به صور مختلف در تشخیص و درمان بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده کرد. رادیوتراپی جایگاه ویژه در درمان سرطان‌ها پیدا کرد و طب هسته به‌عنوان یک رشته تخصصی در پزشکی روز وارد شد.

پیام نور
ـ حاکمیت قدرت، یا، حاکمیت قانون؟، ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات آمریکا در مورد معاهدات امنیتی/ کاظم غریب آبادی، شکوه السادات حسینی، نیکول دلر، آرجون ماکیخانی، جان باروز، سارا جوادی (مترجم)، سیدحسین حجازی (مترجم)/ موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران
– انرژی هسته‌ای در ایران ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی/ محمدهادی توکل پور/ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
– پرونده‌هسته‌ای ایران : سیر تاریخی و نظریه‌ها/حمید هاشمی/ پژوهشکده‌ مطالعات فرهنگی و اجتماعی
– تهدیدشناسی هسته‌ای، پیامدها و آثار/ پدیدآورنده مرکز آمادگی و فناوری‌های نوین دفاعی/ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،
– س‍لاح‌ه‍ای‌ ه‍س‍ت‍ه‌ای‌ و اث‍رات‌ ن‍اش‍ی‌ از آن‌/ ن‍وی‍س‍ن‍ده‌ ل‌.و.م‍ک‌ ن‍ات‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ ح‍س‍ی‍ن‌ س‍ل‍ی‍ق‍ه‌دوس‍ت‌؛ ب‍ه‌س‍ف‍ارش‌ پ‍ژوه‍ش‍ک‍ده‌ ع‍ل‍وم‌ و ف‍ن‌آوری‌ خ‍ودروی‍ی‌ گ‍روه‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ زره‍ی‌ س‍ازم‍ان‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ دف‍اع‌/ مصباح الهدی
– فناوری هسته‌ای، قدرت برتر همراه با نگاهی کاربردی به انرژی‌های نو/ حجت‌الله جمالی/ کعبه دل 


کلام آخر
واقعیت این است که کشورهای قدرتمند جهان، هرگز سربلندی و استقلال ایران را خواهان نبوده‌اند. نگاهی اجمالی به تاریخ گذشته نشان می‌دهد، هرگاه ملت ایران دست بر زانوهای خود زده و آماده انجام دادن تحولی عظیم شده، آن‌ها با شدت در مقابل ایران صف کشیده‌اند.

باور دستیابی کشوری از منطقه خاورمیانه، با وجود تحریم‌های طولانی‌مدت، به چرخه کامل سوخت هسته‌ای، آن هم با تکیه بر همت دانشمندان جوان داخلی، برای غرب تبدیل به کابوسی دهشتناک شده است، تا جایی‌که برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی ایران تاکنون قطع‌نامه‌های مختلف مانند ۱۷۳۷، ۱۶۹۶ و ۱۷۴۷ را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده‌اند.

با وجود تمام این تلاش‌های نافرجام قدرتمندان جهان، ملت ایران مانند ملی شدن صنعت نفت، دوران مبارزه با استبداد ستم‌شاهی و هشت سال دفاع مقدس، بر سر خواسته‌های خود پافشاری خواهد کرد تا به آن‌چه حق مسلّم مردم و سرزمینش است، دست یابد. ملت همیشه در صحنه ایران، اثبات کرد که اراده راسخ ملی ایرانیان در حوزه علوم پیشرفته روز دنیا نیز به ثمر خواهد نشست و حیات توأم با عزت، نتیجه شیرین پافشاری بر خواسته‌های به‌حق ایرانیان است.

هشت سال از نامگذاری روز ملی هسته‌ای در تاریخ بیستم فروردین می‌گذرد. تاکنون در حوزه فناوری هسته‌ای و انرژی اتمی، کتاب‌های زیادی در کشور منتشر شده که البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، این تعداد کتاب بسیار اندک است. عموم مردم برای آگاهی از وضعیت انرژی هسته‌ای و مصارف آن در کشور، نیازمند تالیفات کارشناسان و متخصصان این حوزه هستند که البته کتاب‌های این حوزه محدود و بیشتر کتاب‌های تخصصی در سطح دانشگاهی نیز ترجمه‌اند.


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری