بودجه تخصیصی دانشگاه‌ها برای خرید کتاب از نمایشگاه، کافی نیست

  بودجه تخصیصی دانشگاه‌ها برای خرید کتاب از نمایشگاه، کافی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، از ناکافی بودن بودجه‌ای که دولت در اختیار دانشگاه‌ها برای تهیه کتاب از نمایشگاه کتاب تهران قرار می‌دهد، ابراز نارضایتی کرد.

محمد سمیع‌پور گیری، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: متاسفانه بودجه‌ای که دولت برای تهیه کتاب از نمایشگاه کتاب تهران در اختیار بخش پژوهشی دانشگاه‌ها قرار می‌دهد، آن‌قدر ناچیز است که حتی پاسخگوی نیاز پنج درصد دانشجویان هم نیست.

وی ادامه داد: معتقدم مسوولان دانشگاه‌ها برای تهیه کتاب‌‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها از نمایشگاه کتاب تهران، پیش از حضور در نمایشگاه، از دانشجویان نظرسنجی به‌عمل آورند و براساس نیازهای آن‌ها به تهیه کتاب اقدام کنند.

نویسنده کتاب «مکانیک سیالات» با اشاره به معضلات موجود در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: متاسفانه

مسوولان دانشگاه‌ها برای تهیه کتاب‌‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها از نمایشگاه کتاب تهران، پیش از حضور در نمایشگاه، از دانشجویان نظرسنجی به‌عمل آورند و براساس نیازهای آن‌ها به تهیه کتاب اقدام کنند.

بهای کتاب‌های فارسی و لاتین بسیار بالا است و همین موضوع قدرت خرید کتابخوانان را پایین آورده است که یک آسیب جدی محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، پایین بودن سطح کیفی برخی کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب تهران را معضل جدی دیگری در این رویداد بزرگ فرهنگی برشمرد و عنوان کرد: دانشجویان ما نیازمند مقالات و کتاب‌های به‌روز هستند، اما متاسفانه به دلایل مختلف مانند تحریم‌های اخیر، دسترسی آن‌ها به انواع سایت‌ها و تعامل با برخی کشورها امکان‌پذیر نیست.

سمیع‌پور گیری اظهار کرد: ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی کتاب‌ها نیز از رضایت مطلوب برخوردار نیستند به‌گونه‌ای که بسیاری از دانشجویانی که از نمایشگاه کتاب تهران کتاب خریداری کرده‌اند، در کلاس‌های درس از صحافی نامناسب کتاب‌ها و جدا شدن صفحات کتاب‌ها از یکدیگر گله‌مند هستند. همچنین با ابراز تاسف باید گفت که هیچ‌گونه بودجه‌ای برای تهیه کتاب از نمایشگاه کتاب تهران در اختیار مدرسان دانشگاه‌ها نیز قرار نمی‌گیرد.

مولف کتاب «ترمودینامیک» زمان

از آن‌جا که مهرماه، زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است، دانشجویان با فراغ‌خاطر می‌توانند در ایام برپایی نمایشگاه کتاب تهران، کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و در فصل تابستان فرصت مطالعه آن‌ها را در اختیار داشته باشند.

برپایی نمایشگاه کتاب تهران را مناسب دانست و گفت: از آن‌جا که مهرماه، زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است، دانشجویان با فراغ‌خاطر می‌توانند در ایام برپایی نمایشگاه کتاب تهران، کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و در فصل تابستان فرصت مطالعه آن‌ها را در اختیار داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در پایان، بیان کرد: هر سال در نمایشگاه کتاب تهران شاهد برگزاری مراسم تجلیل از تعدادی فرهیخته، مولف و ناشر هستیم. متاسفانه در اغلب موارد افرادی که بیشترین کتاب را تالیف یا منتشر کرده‌اند، تجلیل می‌شوند! این در حالی است که بیشتر این کتاب‌ها از سطح کیفی خوبی برخوردار نیستند. در مقابل هستند افرادی که یک یا دو عنوان کتاب با سطح کیفی بسیار بالا و مورد نیاز جامعه مخاطبان تالیف کرده‌اند، اما متاسفانه دیده نمی‌شوند. پیشنهاد می‌کنم متولیان برپایی چنین مراسم‌هایی در نمایشگاه کتاب تهران نسبت به انتخاب افراد برای تجلیل، تجدیدنظر کنند. 

بیست ‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از دهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه 1393، در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود._


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری